صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۷

اسلواکی به دنبال یک شگفتی دیگر

احتیاط را کنار بگذارید

انگلیس با احتیاط از مرحله گروهی یورو 2024 عبور کرد اما تلاش برای «آوردن جام به خانه» از امشب و بازی با اسلواکی در یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های اروپا آغاز می‌شود.
سه شیر مصمم هستند بعد از نایب قهرمانی یورو 2020 یک قدم جلوتر بروند و طلسم ناکامی در اروپا را بشکنند اما این تیم بعد از پیروزی برابر صربستان در گلزن‌کرشن که میزبان بازی امشب نیز هست، برابر دانمارک و اسلوونی مساوی کرد و تیمی که از هشت بازی آخرش تنها دو برد به دست آورده، با موجی از انتقادات مواجه شد.
حالا گرت ساوت‌گیت که در هر دو بازی انگلیس مقابل اسلواکی در مقدماتی یورو 2004 برای سه‌شیر به میدان رفت، باید بازی تیمش را ارتقا دهد تا این تیم بااستعداد انتظارات را برآورده کند.
انگلیس در مسیر صعود به فینال، فرانسه، بلژیک، پرتغال و اسپانیا را بر سر راه نمی‌بیند و در سمت آسان قرار گرفته است اما قبل از آنکه به مراحل بعدی فکر کند، باید به تداوم روند شکست‌ناپذیری مقابل اسلواکی بیندیشد. انگلیس در شش بازی، پنج بار اسلواکی را برده اما تنها باری که موفق به پیروزی نشده، به سال 2016 برمی‌گردد که کار دو تیم در مرحله گروهی بدون گل و کسالت‌آور به پایان رسید.
اسلواکی اگرچه سابقه خوبی مقابل انگلیس ندارد اما تیمی که در بازی اولش موفق به شکست بلژیک شده، توانایی خلق یک شگفتی دیگر را نیز دارد. فرانچسکو کالزونا مربی اسلواکی عامل تحول اخیر این تیم بوده. تیم اسلواکی در مقدماتی یورو فقط دو باخت مقابل پرتغال داشت اما با ارائه بازی‌های هجومی به تورنمنت آلمان رسید. اسلواکی در مرحله گروهی 37 ضربه به سمت دروازه حریفان زد که 13تایش در چهارچوب بود که هر دو رکوردهای اسلواکی در تورنمنت‌های بین‌المللی است. این تیم در یورو 2020 تنها دو ضربه در چهارچوب زد.
کالزونا که فصل قبل مدتی مربی موقت ناپولی بود، در نخستین مربیگری ملی خود به تجربه اتکای زیادی دارد و میانگین سنی ترکیب اصلی تیمش در سه بازی مرحله گروهی 30 سال و 218 روز بود که در این تورنمنت بی‌سابقه بوده؛ پیتر پکاریک و یورای کوچکا بازیکنان 37 ساله اسلواکی نقش مهمی در این تیم دارند.
اسلواکی هشت سال قبل برای نخستین بار بعد از استقلال به یورو راه یافت و حالا سومین حضور متوالی‌اش را جشن می‌گیرد. آنها باید یک قدم فراتر بروند چون تا به حال هرگز در یک دوره جام ملت‌های اروپا بیشتر از یک بازی را نبرده‌اند.
لوک شاو، زننده نخستین گل انگلیس در یورو 2020 هنوز در این دوره بازی نکرده اما مصدومیت همسترینگ را کنار گذاشته و آماده بازی است. فیل فودن هم که برای تولد فرزندش به انگلیس رفته بود، برگشته است. کاپیتان هری کین هم بعد از شروع کمتر از حد انتظاری که در این تورنمنت داشته، امیدوار است دوباره در مرحله حذفی راه بیفتد. مهاجم بایرن مونیخ در شش بازی آخرش در مراحل حذفی تورنمنت‌های مهم شش گل زده، دو تا در دو بازی جام جهانی و چهار تا در چهار دیدار یورو 2020.
ستاره اسلواکی هم استانیسلاو لوبوتکا، هافبک ناپولی است که آندره‌آ پیرلو او را بهترین بازیساز لیگ ایتالیا توصیف کرده است.
جستجو
آرشیو تاریخی