صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۰۹ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۰۹ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

انتخابات ریاست‌ جمهوری در 138 نمایندگی جمهوری اسلامی برگزار شد

مشارکت ایرانیان خارج از کشور در جشن ملی مردم­‌سالاری

با آغاز رسمی فرایند اخذ رأی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیوزلند، انتخابات ریاست جمهوری ایران در خارج از کشور، رسماً آغاز شد. رضا نظر آهاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ولینگتون در پیامی در ساعت ۸ صبح به وقت این شهر که مصادف با ساعت۱۱:۳۰ دقیقه پنجشنبه شب به وقت ایران است، رسماً آغاز انتخابات در حوزه ولینگتون را اعلام کرد. از همین رو، آرای هموطنان­مان در این کشور اولین آرایی است که به صندوق رأی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ریخته شده است. دیگر سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان هم، پیش و یا همزمان با آغاز فرایند رأی‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری در ایران، فعالیت خود را آغاز کردند. در مجموع 138 نمایندگی ایران در سایر کشورهای جهان محل اخذ آرای ایرانیان خارج از کشور هستند که تعرفه‌های لازم برای بیش از ۳۴۴ صندوق اخذ رأی در این نمایندگی‌ها ارسال شد. در امریکا بیش از ۳۰ صندوق اخذ رأی وجود داشت که بیشترین میزان صندوق رأی در نمایندگی‌های خارج از کشور بود.

موافقت عربستان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در این کشور
سایت شبکه المیادین به نقل از مقامات سعودی هم گزارش داد که عربستان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در این کشور موافقت کرده است. در ادامه این گزارش آمده است که عربستان با برگزاری روند اخذ رأی در این کشور و مشخصاً در برخی هتل‌ها که حجاج ایرانی در آنها مستقر هستند، موافقت کرده است. پیش از این نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت از مخالفت دولت عربستان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در جمع حجاج ایرانی خبر داده بود.
حضور پرشور در انتخابات ایران در شعب خارج از کشور
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در بغداد و در ۲۴ صندوق ثابت و سیار در شهرهای مختلف عراق با حضور پرشور ایرانیان مقیم و زائران عتبات عالیات برگزارشد.
محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در عراق در ارتباط زنده با ستاد انتخابات خارج از کشور گفت: حضور پرشوری را در اغلب حوزه‌ها بویژه در کربلا شاهد بودیم. ایرانیان مقیم در بغداد و بصره هم در انتخابات حضور پرشوری را داشتند. در اربیل، سلیمانیه، بغداد، کربلا، نجف و بصره شعب اخذ رأی وجود داشت. سفارت ایران در دمشق، پایتخت سوریه و نیز حرم حضرت رقیه(س) نیز امروز شاهد حضور شهروندان ایرانی پای صندوق‌های رأی بودند.
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در پنج شعبه اخذ رأی در پاکستان، رأس ساعت هشت صبح جمعه ۸ تیرماه به وقت محلی با حضور پرشور ایرانیان مقیم در «اسلام‌آباد» و چهار شهر دیگر پاکستان آغاز شد. صندوق‌های رأی‌گیری در شهرهای‌های پیشاور، کراچی، کویته و لاهور به عنوان مراکز ۴ ایالات پاکستان در سرکنسولگری‌های کشورمان در این شهرها مستقر شده بودند. شهروندان ایرانی حاضر در افغانستان هم با حضور در سرکنسولگری مزارشریف، آرای خود را به صندوق انداختند. در سفارت ایران در بیروت پایتخت لبنان هم رأی‌گیری از ساعات اولیه صبح آغاز شد؛ دو شعبه دیگر نیز در بعلبک و نبطیه رأی ایرانیان مقیم را اخذ کردند.
فرآیند اخذ رأی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در بسیاری از شهرهای کشورهای مختلف برگزار شد و ایرانیان مقیم این کشورها برای انتخاب کاندیدای مورد نظر خود، به صف شدند. انتخابات در شهرهای فرانکفورت، هامبورگ و بن آلمان با حضور ایرانیان مقیم برگزار شد. شهرهای استکهلم و گوتنبرگ سوئد نیز شاهد حضور شهروندان ایرانی برای حضور در انتخابات بودند. شهروندان ایرانی در ایتالیا نیز در شهر رم رأی خود را به صندوق‌ها انداختند.

رأی‌گیری از ایرانیان در نزدیکی مرز کانادا
با وجود آنکه دولت کانادا این اجازه را نداد که رأی‌گیری از ایرانیان مقیم این کشور انجام شود ولی با هماهنگی حافظ منافع ایران در امریکا، در بوفالو و سیاتل و در نزدیکی مرز کانادا رأی‌گیری انجام گرفت. طبق قانون حداقل میزان زمان برای رأی‌گیری ۱۰ ساعت تعیین شده اما با توجه به تعطیل نبودن این روز و مشکل مسافت برای رسیدن به شعب اخذ رأی، این مدت زمان به میزان مورد نیاز تمدید شد.

 

بــــرش

سرپرست وزارت امور خارجه:
مردم شرایط خطیر را به فرصت بزرگ تبدیل کردند

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ظهر جمعه در ستاد انتخابات خارج از کشور مستقر در وزارت امور خارجه حضور پیدا کرد و در سخنانی با تأکید بر اینکه هر انتخابات یک جشنواره جدید مردم سالاری در جمهوری اسلامی است و یکی از روزهای برجسته قدرت مردم ایران است، گفت: همان‌طور که رهبری تصریح فرمودند، مؤلفه‌های قدرت ما صرفاً مادی و سخت‌افزاری نیست. حضور پرشور و شعور مردم در سال ‌جاری در آیین تشییع شهدای خدمت در شرایطی خطیر، نگاه دنیا را به خود خیره کرد. مردم شرایط خطیر را به فرصت بزرگ تبدیل کردند. امروز بار دیگر به میدان آمدند و شور و شعور خود را به نمایش گذاشتند و شرایط بسیار ویژه‌ای را رقم زدند. سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرد: انتخاب رئیس قوه مجریه تأثیر بسیار زیادی در حکمرانی کشور خواهد داشت. با اهتمام وزارت خارجه به عنوان مسئول برگزاری انتخابات در خارج از کشور و به عنوان خادم هموطنان، تمهیدات لازم به محوریت معاونت کنسولی و با محوریت ریاست نمایندگی‌ها بستر مناسب و خوبی برای مشارکت و حضور همه ایرانیان برای این جشنواره بزرگ مردم سالاری فراهم شده است. باقری افزود: امیدواریم این منجر به حضور حداکثری ایرانیان خارج از کشور شود. متأسفانه تنها کشوری که در راه دموکراسی ایران خدشه وارد کرد کشور کانادا بود که به صورت علنی برای مشارکت صدها هزار ایرانی مانع ایجاد کرد. وی بیان کرد: با وجود پیگیری‌ها در معاونت کنسولی امکان اخذ رأی در کانادا میسر نشد، آنها این بار هم جلوه دیگری از دشمنی را بروز و نمود دادند و به جهانیان نشان دادند که چقدر در ادعای پوشالی خودشان صادق نیستند. سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: در کشورهای مختلف تمهیدات مناسب فراهم شده و روندی که از اول وقت روز جمعه به وقت محلی نمایندگی‌ها آغاز شده روند مطلوبی است که امیدواریم ادامه پیدا کرده و نمایندگی‌ها مزد خود را با حضور پرشور هموطنان دریافت کنند. باقری افزود: امیدواریم به محض اتمام رأی‌گیری، شمارش و اعلام نتایج شعب خارج از کشور به سرعت صورت بگیرد. وی در پایان عنوان کرد: هرگونه اعلام نتیجه‌ای جز از سوی وزارت خارجه مردود است و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره نتایج برخی از شعب در خارج از کشور کذب محض است.

جستجو
آرشیو تاریخی