بازتاب‌های بین‌المللی انتخابات ایران

بیش از ۵۲۰ خبرنگار و نماینده ۱۹۰ رسانه خارجی مقیم و غیرمقیم از ۳۴ کشور جهان با حضور در کشورمان، چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش میدانی دادند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران دیروز نیز همچون ادوار گذشته در برابر چشم ناظر رسانه‌های بین‌المللی قرار داشت. چنانکه بر اساس اعلام مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد بیش از ۵۲۰ خبرنگار و نماینده ۱۹۰ رسانه خارجی مقیم و غیرمقیم از ۳۴ کشور جهان با حضور در کشور، چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش میدانی دادند. خبرنگارانی که علاوه بر تهران در مشهد، قم، اهواز، سنندج، تبریز ، اصفهان و شیراز نیز حضور میدانی داشتند تا اخبار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان را برای انتشار در رسانه‌های بین‌المللی مخابره کنند. خبرگزاری‌های امریکایی رویترز و آسوشیتدپرس، آناتولی ترکیه، گاردین انگلیس، خبرگزاری فرانسه، یورونیوز، الجزیره و فرانس 24 از جمله رسانه‌هایی بودند که به گزارش این رویداد پرداختند.
تارنمای شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» امریکا با بازتاب خبر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران و معرفی نامزدهای این دوره از انتخابات گزارش داد که «نتیجه انتخابات زودهنگام ایران پس از فوت غیرمنتظره ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیشین در سقوط بالگرد، می‌تواند پیامدهایی فراتر از مرزهای این کشور داشته باشد.» اغلب رسانه‌های غربی انتخابات ایران را و اینکه چه کسی در ایران به ریاست جمهوری انتخاب شود را با یادآوری «تنش‌های منطقه‌ای بالا در پی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه» حائز اهمیت دانستند.
شبکه المیادین با اعزام خبرنگارانی به سه حوزه بزرگ انتخاباتی کشورمان، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش داد. خبرنگاران شبکه المیادین در تهران، مشهد و اصفهان از حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های اخذ رأی گزارش داده و نوشتند که مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری ایران روندی صعودی دارد و اکثر حوزه‌ها در شرایط کنونی شلوغ هستند.
روزنامه امریکایی نیویورک تایمز هم مطلبی را به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران اختصاص داد و در این مطلب مدعی شد که رئیس جمهور آینده ایران با مجموعه‌ای از چالش‌های اقتصادی و منطقه‌ای مواجه خواهد بود. نیویورک‌تایمز به استناد پیش‌بینی تحلیلگران نوشت با توجه به اینکه بعید است هیچ‌یک از نامزدها ۵۰ درصد آرای لازم را کسب کنند، احتمالاً انتخابات ریاست جمهوری ایران به دور دوم کشیده می‌شود.
رسانه امریکایی فوربس حضور رهبر انقلاب در پای صندوق رأی و شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را به صورت زنده به صورت ویدیویی پوشش داد.
شبکه فرانس ۲۴ در مطلبی نوشت در یکی از شعب رأی‌گیری در تهران، رأی‌دهندگان ایرانی صف طولانی را تشکیل دادند تا رأی خود را برای انتخاب رئیس جمهور جدید به صندوق بیندازند.
وبگاه روسیا الیوم در گزارشی با اشاره به حضور گسترده مردم ایران در انتخابات در گفت‌و‌گو با یک کارشناس ایرانی به بررسی آخرین تحولات انتخاباتی و گمانه‌زنی‌ه
جستجو
آرشیو تاریخی