چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد

رأی به اقتدار ایران

دیروز سراسر ایران هیجان بود؛ هیجانی برای تعیین سرنوشت و شیوه اداره کشور برای چهار سال آینده. شهرها و روستاها، از ساعات اولیه صبح شاهد حضور مردمی بود که با حضور در محل‌های اخذ رأی، آمدند تا از میان چهار نامزد باقی‌مانده در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، نامزد مطلوب خود را تعیین کنند. به علت الکترونیکی بودن شیوه احراز هویت رأی‌دهنده‌ها که صرفاً با استفاده از کارت ملی و دستگاه‌های هوشمند صورت می‌گرفت، سرعت رأی‌گیری بالاتر از دوره‌های قبل بود. برای همین در این دوره از انتخابات، برخلاف ادوار پیشین، در شعبه‌های کمتری صف‌های طولانی رأی دیده می‌شد. با وجود این، بعد از ظهر دیروز هنگامی که گرمی هوا فروکش کرد و خنکی غروب فرا رسید، آرام آرام موج حضور مردم پای صندوق‌های رأی نیز افزایش یافت تا گزارش‌های تصویری بسیاری از شعبه‌ها از تشکیل صف‌های طولانی خبر دهد. به همین خاطر بود که پس از اتمام مهلت رأی‌گیری در ساعت 18، این فرصت در چند نوبت تا ساعت 24 شب گذشته تمدید شد.
در کنار این حضور ایرانیان پای صندوق‌های رأی، گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد که رقابت اصلی میان سه نامزد است؛ سعید جلیلی، مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف. هرچند مصطفی پورمحمدی تا آخر رقابت‌ها باقی ماند و نام او در شعبه‌های اخذ رأی پیش روی رأی‌دهنده‌ها قرار داشت، اما گزارش‌های اولیه از صندوق‌های سیار و آرای روستایی در برخی استان‌ها، حاکی از آن بود که رأی‌دهندگان اقبال بسیار کمتری برای درج نام این نامزد در تعرفه‌های رأی داشتند.
از این رو، صبح امروز که نتایج اولیه آرا منتشر می‌شود، باید بیش از همه به آرای سه نامزد یعنی سعید جلیلی، مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف دقیق شد. از سوی دیگر، با توجه به شمار تعرفه‌های مصرف‌شده که بنا به گزارش‌های غیررسمی حدود 40 درصد مشارکت را احتمال داده است، همچون پیش‌بینی غالب نظرسنجی‌ها، احتمال تعیین نتیجه انتخابات  در دور اول وجود دارد اما در عین حال دور از ذهن هم نیست که  سرنوشت انتخابات به دور دوم کشیده شود. در صورت تحقق احتمال دوم،  گمانه‌ها بیشتر حول این موضوع می‌گردد کدام دو نامزد با کسب بیشترین آرا به دور دوم راه می‌یابند. اما همه آنچه تاکنون گفته شد، براساس گزارش‌های غیررسمی است، چرا که تا لحظه تنظیم این گزارش – یعنی ساعت 24 جمعه‌شب- هیچ آمار رسمی منتشر نشده بود و همچنان فرآیند اخذ رأی از ایرانیان ادامه داشت.
جستجو
آرشیو تاریخی