جوکر۲ و رقابت با برنامههای ساختارشکن
محمدرسام رضوانی
مجری و
کارشناس تلویزیون
یکی از پربینندهترین رئالیتیشوهای شبکه نمایش خانگی که این روزها بعد از پس دادن امتحان، خودش را به مخاطب ثابت کرده قطعاً برنامه «جوکر۲» است که به کارگردانی احسان علیخانی، مجری، کارگردان و حتی تهیهکننده خوشسابقه صدا و سیما ساخته شده اما اینبار علیخانی میدان زورآزمایی خودش را در برنامهسازی از رسانه ملی به شبکه نمایش خانگی آورده، آن هم در زمانی که هر پلتفرم با ساخت برنامههای جدید و ساختارشکنانه در جدال و رقابت جدی با همصنفان خود است؛ در هر فصل بیننده شاهد چهرههای محبوب و خاطرهانگیز در عرصه هنر است اما میتوان گفت حضور بازیگران سینما به دلیل شهرت بیشتر نقش خود را پررنگتر نشان دادهاند؛ یک تغییر اساسی در ساختار برنامه، تغییر میزبان از سیامک انصاری به احسان علیخانی است؛ اینبار کارگردان برخلاف فصل قبل که دیده نمیشد به جلوی دوربین آمده و این تغییر یا یک برگ برنده جذاب میتواند باشد یا سقوط برنامه جوکر؛ در هر صورت ما شاهد اجرای مجری برنامه محبوب ماه عسل پس از مدتها در برنامه جوکر ۲ هستیم و این تفاوت ژانر در این دو برنامه یک چالش برای علیخانی به حساب میآید و دلیل غیبت سیامک انصاری ساخت یک رئالیتیشوی دیگر در ژانر وحشت به نام «جیغ» است که شاید دلیل ساخت «جیغ» تجربه حضور موفق و پراستقبال انصاری در برنامه جوکر است؛ جوکر یا به معادل فارسی آن «لطیفهگو» در هر فصلش هشت هنرمند، ۶ ساعت زمان خواهند داشت تا در یک دکور فوق مجهز با استفاده از تمام امکانات یکدیگر را بخندانند و از بازی حذف کنند اما بدون اینکه خودشان حتی ذرهای بخندند.
یکی از جذابیتهای این برنامه حضور بازیگران ژانر طنزی است که همیشه مخاطب را به خنده واداشتهاند اما اینبار برای همه آنان خنده ممنوع است! همه چیز از شلوغی تا رنگ و طرح در برنامه جوکر ۲ برای رسیدن به خنده به کار گرفته شده است؛ باید اذعان داشت این فصل از جوکر به هر چیزی چنگ زده است تا بتواند ذرهای خنده نه از بازیگر، که از مخاطب بگیرد و همین گاه مرزهای اخلاق را درمینوردد؛ استفاده از آهنگهای غیرمجاز و ترویج رقص و استفاده از تکیهکلامهایی که سوءبرداشتهای زیادی را در ذهن مخاطب متبادر میکند به نوعی قربانی کردن اخلاقیات است در پای جذب مخاطب و دور ریختن این تفکر که یک تصویر نامناسب چه تأثیری برمخاطب در سنین پایین میگذارد. اگر با خودتان گفتهاید که «عجب تیم و طراح و ایدهپردازی در پشت پرده جوکر است» باید بگویم که این برنامه از روی نسخه خارجی برنامه Last One Laughing الگوبرداری شده و این نکته هم حائزاهمیت است که الگوبرداری درست از برنامههای بینالمللی مطرح در ذات کار ناپسندی نیست و تیم جوکر هم به صراحت این مسأله را بیان کردهاند و ادعایی در ایدهپردازی مطلق این برنامه ندارند. اما باید به بومیسازی بیشتر برنامه توجه شود و نه فقط برداشت از یک ایده بدون پرداخت صحیح آن انجام شود. در جوکر یک هفت فصل موفق مردانه را مشاهده کردیم اما حاشیه و چالش دیگری که از جوکر این روزها به گوش میرسد شروع فصل بعدی در جوکر۲ آن هم در جمع زنان هنرمند است که در اخبار غیررسمی اعلام شده که قطعاً با ضوابط و چهارچوبهایی که برای هنرمندان زن وجود دارد، آن هم در چنین ژانر طنزی که تا به حال شاهدش بودیم مسیر را برای عوامل تولید سختتر خواهد کرد اما حتماً فکرهایی در سر دارند و میتوان گفت اگر این خبر درست باشد بزودی شاهد یک فصل زنانه پرحاشیه خواهیم بود.