صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

یک مهمونی به وسعت ایران
با برگزاری پرشور مهمونی 10کیلومتری غدیر در تهران و بسیاری از شهرها، کاربران زیادی به این مراسم به‌ یادماندنی واکنش نشان دادند و تصاویری که خود در این مراسم به ثبت رسانده بودند، منتشر کردند. دختر حمید نوری با انتشار تصویری در کنار پدر و برادرش، در مهمونی 10کیلومتری نوشت: «خدایا شکرت که شب‌های قدر برادرم از اسارت برگشت و شب عرفه پدرم... الحمدلله که این عید عزیز را در کنار عزیزانم جشن گرفتیم. عید غدیر مبارک. ان‌شاءالله بزودی آمدن مولامون را جشن بگیریم.» یکی از کاربران نوشت: «این مهمونی ۱۰ کیلومتری نکات ریز و درشت زیادی داشت، خیلی‌ها به خیلی سوژه‌ها اشاره کردند، خیلی از سوژه‌ها هم مغفول موند، یکیش مثلاً پویش هدیه اسباب‌بازی بود که کسی فکرش رو نمی‌کرد همون ساعت اول، باکس تعبیه شده برای جمع‌آوری عروسک‌ها توسط مردم پر بشه!» برخی نیز با انتشار تصاویری از ازدحام جمعیت به فضای کم مراسم اشاره کردند و برخی نیز با انتشار برخی نذری‌ها مثل نذر ژامبون یا طالبی اظهار تعجب و شادی کردند. عسگرنجاد، فعال فضای مجازی در صفحه خود برای مهمونی 10کیلومتری و لزوم فرهنگ‌سازی برای حضور در آن نوشت: «درست نیست بعد جشنمون شهر رو بکنیم زباله‌دونی. بریزیم، بپاشیم و بریم و نبینیم آخر شب، هزار تا زن دارن ویکس و مینرال آیس می‌مالن به دست و پای شوهر پاکبانشون. بخندیم و بریم و نبینیم پیرمرد کارگر شهرداری داره همون‌جور که قربون‌صدقه مولا میره، با زانوی آب‌آورده گریه می‌کنه. پاکبان پنجاه‌ساله اسم مهمونی ده کیلومتری که میاد، دست ادب به سینه می‌ذاره، اما تن و بدنش می‌لرزه از تصور میلیون‌ها یک‌بارمصرفی که باید از کف خیابونا جمع کنه با کمری که دیگه ملوکسیکامم آرومش نمی‌کنه...»
 
اقدام جدید اینستاگرام
ظاهراً اینستاگرام قابلیت جدیدی را فعال کرده است که طی آن با استفاده از هوش مصنوعی یک پست به چند زبان نمایش داده خواهد شد و مطابق کشور و مکان افراد زبان مورد نمایش تغییر خواهد کرد. نمونه آن در پست صفحه‌ رسمی جام جهانی در خصوص تبریک تولد لیونل مسی با دو کپشن متفاوت به زبان اسپانیولی و فارسی برای کاربران به نمایش درآمد.
 
تابستان داغ با مناظرات
قرار است نخستین مناظره انتخاباتی امریکا بین دو نامزد اصلی یعنی ترامپ و بایدن برگزار شود. این مناظره چند ماه‌ زودتر و بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود. مناظره ترامپ و بایدن جمعه ساعت ۴و ۳۰ صبح به وقت ایران آغاز می‌شود. در این راستا، بسیاری از کاربران در سراسر جهان در انتظار برگزاری این مناظره و جدال لفظی همیشگی ترامپ هستند و واکنش‌های زیادی در فضای مجازی درباره این موضوع منتشر شده است. با توجه به شایعه زوال عقل بایدن و آنچه در تصاویر منتشره اخیر از او در رسانه‌ها وجود دارد، گمانه‌ها بر این اساس است که ترامپ پیروز مناظره خواهد شد. در همین راستا، رابرت اف‌ کندی، نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا هم پیش‌بینی کرد که به گمان او، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا برنده مناظره با جو بایدن خواهد بود و به پیر مورگان گفت که فکر می‌کند شکست دادن ترامپ در مناظره برای بایدن غیرممکن است.
 
فداکاری رهبران فلسطینی
منابع فلسطینی در نوار غزه خبر دادند که در حمله هوایی اسرائیل به شمال نوار غزه دست‌کم ۲۴ فلسطینی، از جمله خواهر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و ۹ تن دیگر از بستگان او کشته شده‌اند. کاربران بسیاری به این واقعه واکنش نشان دادند و ضمن ابراز همدردی از رشادت خانواده او گفتند. کاربر عرب‌زبانی نوشت: «فداکاری‌هایشان رنگ می‌گیرد، آنجا که خود رهبران به میدان می‌روند و با مجاهدت خود، خانواده و ثروتشان را فدای اسلام می‌کنند و خدای متعال نصرتشان می‌دهد. ده نفر دیگر از خانواده اسماعیل هنیه نیز به مقام والای شهادت رسیدند که خداوند امت را دوباره بیازماید.»
 
6 سال زندان به خاطر حق‌طلبی
ویکی‌لیکس با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که جولیان آسانژ، بنیان‌گذار این وب‌سایت، پس از تودیع وثیقه در دادگاه عالی بریتانیا، زندان بلمارش را ترک کرد و با هواپیما از بریتانیا خارج شد. جولیان آسانژ بالاخره پس از حدود ۶ سال حبس در سفارت اکوادور در لندن و حدود ۵ سال حبس در زندان برای افشای حقیقت جنایات جنگی امریکا و نه پخش مطالب غیرواقعی و پروپاگاندا، آزاد شد. دیروز بسیاری از کاربران در سراسر جهان به این خبر واکنش نشان دادند. برخی از کاربران با اشاره به تغییر چهره آسانژ به پیر شدن او در این مدت پرداختند و او را به عنوان یکی از نمادهای سکوت نکردن در برابر ظلم ستودند.
جستجو
آرشیو تاریخی