یاران سابیتزر در گروه فرانسه و هلند صدرنشین شدند

اتریش، شاهکار جدید یورو

شاید کلیشه‌ای به نظر برسد اما در تحلیل نهایی باید گفت اتریش در بازی آخر گروه D مقابل هلند بیشتر از حریف میل پیروزی داشت و به خواسته‌اش رسید. اینکه هلند تا حد زیادی از صعود به مرحله یک هشتم نهایی مطمئن شده بود، ممکن است سلاح‌های این تیم را کند کرده باشد یا شاید هم در برابر انرژی و جسارت و انگیزه اتریشی‌ها کار بیشتری از دست‌شان برنیامد. هر چه بود مردان کوهستان در ورزشگاه المپیک برلین بالاتر از حریف خود قرار گرفتند و 3 بر 2 به پیروزی رسیدند تا با شش امتیاز و بالاتر از فرانسه و هلند صدرنشین گروه شوند.
مارسل سابیتزر کاپیتان اتریش و بهترین بازیکن زمین گفت: «وقتی شما اینطوری می‌برید، صدرنشین گروه می‌شوید و گل پیروزی تیم را می‌زنید، دیگر چیزی بهتر از این نمی‌شود. حالا باید آرام باشیم، فکرهای‌مان را آزاد کنیم و مثل این سه بازی هجومی باشیم.» همان چیزی که از ابتدا در دستور کارشان بود.
تیم منظم و بابرنامه اتریش که می‌دانست چطور از موقعیت‌هایش استفاده کند، از سوت آغاز به دنبال رسیدن به پیروزی بود. هلند اشتباهات فردی زیادی داشت و بارها دستان بازیکنانش به ناامیدی در آسمان به حرکت درآمد اما مردان سفیدپوش کاملاً کار را تحت‌کنترل داشتند، خطوط دقیقاً سر جایشان بودند، پرس از بالا را به خوبی انجام می‌دادند و با تاکتیک‌های فیزیکی به هلندی‌ها اجازه نمی‌دادند ابتکار عمل را به دست بگیرند.
سبک بازی اتریش قبل از اینکه اهالی دو نیمکت سر جایشان آرام بگیرند، به نتیجه رسید و دونیل مالن بعد از تنها پنج دقیقه به اشتباه دروازه خودی را باز کرد. رونالد کومان سعی می‌کرد آرامش خودش را حفظ کند اما ظاهرش نشان داد حرص زیادی می‌خورد. آخرین بار که هلند در آلمان در یورو حاضر شده، با دست پر و جام قهرمانی خاک همسایه را ترک کرده است و کومان هم قهرمان تیمی بود که 36 سال پیش در فینال به پیروزی رسید اما در این بازی در برلین، اقتدار رود گولیت و فرصت‌طلبی مارکو فان‌باستن را کم داشت. هلند هدف مشخصی نداشت و ممفیس دپای، نفر اول خط حمله تیم، با هدبند سفیدش بیشتر به بازیکنان NBA شباهت پیدا کرده بود تا کسی که می‌خواست به رکورد بهترین گلزن تاریخ هلند نزدیک شود. اتریش اما تیم بهتر بود. هیچ وقت هلند را در کار با توپ راحت نگذاشت و نیمه اول به همین سبک گذشت. حرف‌های کومان بین دو نیمه مؤثر واقع شد و کودی خاکپو گل تساوی را خیلی زود زد. با وجود این گل اتریشی‌ها مصمم بودند دوباره برتری را به دست آورند. رومانو اشمید دوباره اتریش را پیش انداخت، صدای کرکننده هواداران قرمزپوش اتریش فضا را گرفت. یک ربع مانده به پایان دپای دوباره هلند را برگرداند. خیلی طول نکشید تا ارتش هواداران اتریش دوباره به وجد آیند و این بار سابیتزر گل کاشت. هر دو تیم صعود کردند، اتریش اما کارش را عالی انجام داد و هلند برای مرحله بعد باید مشکلات زیادی را حل کند. اتریش در یک‌هشتم نهایی به مصاف تیم دوم گروه F می‌رود.
جستجو
آرشیو تاریخی