صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۰۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

نویسندگی آثار دینی پشتوانه قوی تاریخی می‌خواهد

بنفشه رسولیان
نویسنده

کتاب «مهراس و ماجراجویی در قصر» تازه‌ترین نوشته من است، کتابی که آن را درباره یک بازه زمانی خاص در تاریخ اسلام نوشته‌ام. به عقیده من توجه به موضوع غدیر از سوی اهالی کتاب بسیار مهم است. در این کتاب که در قالب کمیک‌استریپ ارائه شده، سعی کردم به بخشی از تاریخ اشاره کنم که بیشتر بی‌صدا و خاموش مانده است؛ در حالی‌ که این بازه زمانی در تاریخ ولایت حضرت علی(ع) بسیار مهم است و بیشتر از عرصه کتاب در سریال‌های تلویزیونی به آن پرداخته شده است. به همین دلیل تصمیم گرفتم این برهه از تاریخ را در نظر بگیرم و با استفاده از ویژگی‌های قلمی طنز و کلام غیرانتزاعی و ساده، موضوعی را که در آن برهه تاریخی اتفاق افتاده به کودکان منتقل کنم.
تلاشم برای تألیف چنین آثاری به علاقه‌مندی شخصی‌ام بازمی‌گردد. به شخصه علاقه بسیاری به تاریخ اسلام دارم و سال‌هاست که در این حوزه مطالعات شخصی داشته‌ام، اما چیزی که دغدغه من است با توجه به اینکه آموزگار هم هستم، این است که می‌بینم در کتاب‌های درسی بچه‌ها چه در کتاب‌های تاریخی و چه در کتاب‌های دینی و آموزشی به آن شکلی که باید، بچه‌ها با این برهه‌های تاریخی آشنا نشده و تنها با اشاراتی کوتاه روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل، اغلب کوشیده‌ام خیلی کم به حیطه مسائل مذهبی برای بچه‌ها ورود کنم، مگر وقتی که بتوانم کاری بنویسم که بچه‌ها آن را با علاقه خیلی زیاد تورق کنند، بخوانند و درباره‌اش تفکر کنند، چون نوشتن درباره این مقوله، برای کودکان کار سختی است.
کاری که امسال به یاری خدا برای عید غدیر خم انجام دادم، یک کار کمیک است. با استفاده از حقیقت‌های تاریخی و با بهره‌مندی از همراهی تصویرگر، ما توانستیم کاری را تولید کنیم که مطمئن هستم به یاری خدا توجه بچه‌ها را جلب خواهد کرد. البته تصمیمی هم داریم و آن اینکه داستان‌های مهراس را ادامه دهیم. در توضیح چالش‌ها و تفاوت‌های نوشتن در حوزه ادبیات دینی برای کودکان و نوجوانان در مقایسه با دیگر حوزه‌ها معتقدم که ادبیات دینی و مذهبی یک حیطه بسیار ظریف و حساس است. چرا که شما به‌عنوان نویسنده خصوصاً نویسنده کودک و نوجوان، مخاطبی دارید که هنوز از لحاظ ذهنی به طور کامل مسائل مذهبی و آن رویکردهای مذهبی در ذهنش شکل نگرفته است و موجودی است که دارد علم‌اندوزی می‌کند، نگاه می‌کند و از آموزه‌های خانوادگی، اجتماعی، کتاب‌ها، رسانه‌ها، کتاب‌های درسی، مدرسه و… آموخته کسب می‌کند؛ بنابراین شمای نویسنده، شمایی که می‌خواهید به این حوزه وارد شوید، باید حتماً مطالعات بسیار گسترده‌ای در این حوزه داشته باشید. علاوه بر اینکه توانایی نوشتن برای کودک و نوجوان را دارید و می‌دانید که برای مخاطب کودک و نوجوان، نوشتن چه ویژگی‌های خاصی را می‌طلبد و چه نوع خلاقیت‌هایی را باید به کار ببرید؛ در کنار همه اینها موضوعی که بسیار مهم است و همپوشانی دارد این است که شما باید مطالعات تاریخی‌تان از هر جنبه کامل باشد. وقتی یک نویسنده باسواد تاریخی و مذهبی و با پشتوانه پژوهشی قوی وارد این کار شود، نتیجه‌اش کارهایی می‌شود که موفق‌اند و در بین بچه‌ها طرفدار پیدا می‌کنند. مخصوصاً اگر این کارهای مذهبی را شما به‌عنوان نویسنده با تصاویر زیبا و ژانرهای مختلف مخلوط کنید، آن وقت است که می‌توانید حرف‌تان را خیلی قشنگ به بچه‌ها بزنید و آنها هم پذیرای حرف شما خواهند بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی