صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

دست شهید بازتره
آزادی حمید نوری با همت دولتمردان دولت سیزدهم و وزارت امور خارجه موجی از افسوس از فقدان وزیر خارجه را در فضای مجازی به راه انداخت. بسیاری از کاربران با ادای احترام به حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه شهید در روز شادی بازگشت زندانی مظلوم، حمید نوری، یاد او را گرامی داشتند. حمید نوری که از سال 1398 در زندان‌های سوئد با شکایت عناصر معلوم‌الحال منافقین و حمایت دولت‌های غربی مدافع این گروه تروریستی در زندان به سر می‌برد و درگیر دادگاه‌های فرمایشی بود، روز شنبه خبر رسید که آزاد شده و در راه بازگشت به کشور است و ویدیوهایی متعاقباً از فرزند وی در راه فرودگاه منتشر شد تا این خبر موجبات مسرت بسیاری از ایرانیان در فضای مجازی را فراهم آورد. همین خبر همزمان خشم و کینه منافقان را در فضای مجازی به نمایش گذاشت. کاربری با انتشار عکس امیرعبداللهیان نوشت: «خیلی‌ها ممکنه به این جمله بخندن، اما یه روز درکش می‌کنند: دست شهید بازتره.»
 
یک شاه و شاهزاده بیمار؛ بحران در خاندان سلطنتی
اوایل سال میلادی جاری، کاخ سلطنتی باکینگهام اعلام کرد، «چارلز سوم» پادشاه ۷۵ساله این کشور به یک نوع سرطان مبتلاست. سپس کاترین (کیت) میدلتون، پرنسس ولز و همسر ولیعهد بریتانیا، سوم فروردین امسال در ویدیویی از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر داده و گفته بود که در مراحل اولیه درمان است. او پس از حدود 6ماه در مراسم رسمی جشن تولد پادشاه بریتانیا در مرکز لندن شرکت کرد و عکس‌هایی از وی منتشر شد. این نخستین حضور عمومی او از زمان عمل جراحی و اعلام ابتلایش به سرطان است. این درحالی است که در ماه‌های گذشته انتشار عکس و فیلمی از او که «دستکاری» شده بودند، با واکنش‌های بسیاری همراه شد. به نظر می‌رسد خاندان سلطنتی بریتانیا با چالش‌های درونی زیادی روبه‌رو است که نتوانسته به‌رغم میل خویش آن را پنهان دارد.
 
خجالت نکش؛ بی‌واهمه از نازیبایی
در حالی که فیلم سینمایی «خجالت نکش 2» روی پرده و در حال اکران است، یکی از بازیگران اصلی آن، شبنم مقدمی که با درخشش خود در خجالت نکش 1 نیز این فیلم را به طنزی موفق تبدیل کرده بود در حساب کاربری شخصی خود با انتشار عکسی در کنار احمد مهران‌فر (در نقش قنبر) نوشت: «بازیگر بختش را دارد که در طول یک عمر طبیعی، چندین بار، به جای چندین نفر زندگی کند و بمیرد. اینکه ما به قالب آدم‌های دیگر می‌رویم و بد و خوب و شیرینی و تلخی و داشته و‌ نداشته‌هاشان‌ را، گناه و عبرت‌شان را، اشک و لبخندشان، غم‌ها و نشاط‌شان را زندگی می‌کنیم به گمان من به نوعی مثل یک روح، زیستن در جسم آن دیگران ‌است. همیشه زیستن به جای آدم‌های متفاوت دور از شخصیت واقعی‌ام، برایم بسیار جذاب و چالش برانگیز بوده و همیشه به استقبال احیای چنین شخصیت‌هایی رفته‌ام. یکی همین صنم خانم که برای ساختنش زحمت بسیار کشیدم و از زندگی کردنش لذت بسیار بردم. خوشحالم که جسارت پذیرفتن و زیستن هر نقشی را داشته‌ام. بی‌واهمه از نازیبایی، خوش لباس نبودن، جوان نبودن، شیک و شهری نبودن...»
 
برکت برای ایران
با فرارسیدن عید قربان و دهه امامت و ولایت بسیاری از کاربران فضای مجازی ضمن تبریک این ایام خجسته و مبارک به تقارن آن با ایام انتخابات ریاست جمهوری اشاره کردند و ابراز امیدواری کردند که این همزمانی برکات این اعیاد بزرگ را برای انتخاب اصلح به همراه بیاورد. کاربری نوشت: «ان‌شاءالله در این دهه امامت و ولایت با انتخاب فرد اصلح و یار ولایت، کام همه ملت شیرین شود.» و کاربر دیگری نوشت: «دهه ولایت و امامت به فاصله زمانی «عید قربان» تا «عید غدیر خم» گفته شده و زمانی ارزشمند برای مسلمانان و شیعیان محسوب می‌شود، زیرا عید قربان روز ثبوت عشق و تسلیم، روز رهایی از تعلقات غیرخدایی برای دل سپردن به رضایت پروردگار است و عید غدیر، عید کمال دین و روز عهد و میثاق با رب جلیل است.»
 
یک فوتبال خوشمزه
این روزها جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ یا یورو ۲۰۲۴ که هفدهمین دوره از رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های اروپاست در آلمان درحال برگزاری است. براین اساس، رسانه سان در ویژه‌نامه یورو ۲۰۲۴ هر تیم را به یک خوراکی تشبیه کرده و نوشت: «تیم اسلوواکی مثل چایی است و قوی نیستند (به اندازه کافئین‌دارها). مزه هم ندارند و باید با یک خوراکی شیرین تحملشان کنیم.» یا «تیم صربستان: مثل یک کاسه سوپ دل‌تان را گرم می‌کنند اما هنوز گرسنه می‌مانید!» برخی از رسانه‌ها و کاربران هم به بی‌اخلاقی طرفداران تیم ملی بریتانیا در خاک آلمان اشاره کرده‌اند و آلمانی‌ها در فضای مجازی از رفتارهای آنان اظهار نارضایتی کردند.
جستجو
آرشیو تاریخی