رقابت جذاب در گروه مرگ

اسپانیا، حریف ترسناک کرواسی

فرخ حسابی
خبرنگار


بازی اول گروه جذاب B را امشب اسپانیا و کرواسی در برلین برگزار می‌کنند، داستان دو تیم که برای چهارمین بار متوالی در یورو با هم روبه‌رو می‌شوند، در این رقابت‌ها کاملاً متفاوت است؛ اسپانیا سه بار قهرمان این مسابقات شده و در یورو 2020 تا نیمه‌نهایی پیش رفته اما کرواسی هرگز از یک چهارم نهایی فراتر نرفته است.
انگلیس، فرانسه، آلمان و پرتغال را شانس‌های قهرمانی یورو 2024 می‌دانند اما اسپانیا را نادیده گرفته‌اند. این تیم مستعد ابزار لازم برای فتح قله‌های اروپا را دارد. قهرمان سال‌های 1964، 2008 و 2012 در دوره قبلی در ضربات پنالتی به ایتالیا باخت و از رسیدن به فینال باز ماند، دو تیم در مرحله گروهی این تورنمنت با هم بازی می‌کنند و آلبانی نیز تیم مرموزی است. چهار تیم سوم از مرحله گروهی عبور می‌کنند و اگر هر کدام از اسپانیا، ایتالیا و کرواسی در مرحله حذفی حاضر نباشند، جای شگفتی است.
اسپانیا با فرم خوبی به یورو آمده، در دو بازی آخر تدارکاتی‌اش 5 بر صفر آندورا و 5 بر یک ایرلند شمالی را برده و در فروردین با برزیل مساوی کرده است.
تیم لوییس دلافوئنته پنجشنبه این هفته مقابل ایتالیا قرار می‌گیرد و چهار روز بعد با آلبانی دیدار می‌کند در گروه سختی که تک‌تک امتیازات اهمیت زیادی دارد. اسپانیا از 10 بازی آخرش با کرواسی شش تا را برده از جمله فینال لیگ ملت‌های اروپای 2023-2022 در ضربات پنالتی. آخرین برد کرواسی مقابل اسپانیا هم در لیگ ملت‌های اروپا و در نوامبر 2018 بوده ضمن اینکه در یوروی قبلی در یک هشتم نهایی با هم دیدار کردند که اسپانیا در وقت‌های اضافه 5 بر 3 به پیروزی رسید. در یک هشتم نهایی یورو 2012 گل دیرهنگام خسوس ناواس حکم به برد اسپانیا داد و در مرحله گروهی یورو 2016 کرواسی با برد 2 بر یک مقابل اسپانیا سرگروه شد.
عملکرد کرواسی اما در جام جهانی فوق‌العاده است، این تیم در سال 2018 نایب قهرمان و در تورنمنت قطر سوم شد هرچند در دو دوره قبلی در یک هشتم نهایی حذف شده‌اند و بهترین عملکردشان در سال‌های 1996 و 2008 بوده که به جمع هشت تیم برتر جام رسیدند. تیم زلاتکو دالیچ هم روحیه بالایی دارد چون شش بازی آخرش در رقابت‌های مختلف را برده از جمله برد 2 بر یک هفته گذشته مقابل پرتغال در بازی دوستانه. آنها در سه بازی آخرشان 9 گل زده‌اند.
 
وضعیت مبهم اسپانیا
دلافوئنته نخواسته اطلاعات زیادی درباره تیمش فاش کند و پیش‌بینی ترکیب اصلی اسپانیا برای این بازی آسان نیست. میکل مرینو و دنی اولمو کاندیدای بازی در ترکیب اصلی هستند اما شاید جای خودشان را به فابین رویس و نیکو ویلیامز بدهند. جای آیمریک لاپورت در دفاع ثابت است اما او تمرین پنجشنبه را به دلیل ناراحتی عضلانی از دست داد و شاید ناچو جایش را بگیرد. لامینه یامال می‌تواند جوانترین بازیکن تاریخ یورو باشد، این بازیکن 16 ساله از شانس بالایی برای بازی در ترکیب اصلی برخوردار است. دنی کارواخال آماده است و سرحال به خاطر دوگانه قهرمانی لالیگا و لیگ قهرمانان با رئال مادرید اما نفر اول برای بازی در سمت راست دفاع الکس گریمالدو است.
 
خط میانی 100 ساله
لوکا مودریچ 39 ساله، مارسلو بروزوویچ 31 ساله و ماتئو کوواچیچ 30 ساله خط میانی کرواسی را تشکیل می‌دهند که روی هم صد سال دارند. لاورو مایر در 31 بازی ملی خود هشت گل زده و احتمالاً در ترکیب اصلی باشد ضمن اینکه آندری کراماریچ و آنته بودیمیر او را در مثلث هجومی کامل می‌کنند. ایوان پریشیچ بعد از مصدومیت جدی زانو هنوز صددرصد نشده و حضور مارین پونگراچیچ در کنار یوسیپ سوتالو در قلب دفاع محتمل است. یوشکو گواردیول مقابل هم‌تیمی‌اش در منچسترسیتی، رودری قرار می‌گرد و آن طرف در سمت راست دفاع یوسیپ استانیشیچ بازی می‌کند که فصلی فوق‌العاده در بایرلورکوزن پشت سر گذاشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی