صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

وزیر خارجه عربستان در دیدار با باقری:

برای تداوم همکاری با ایران عزم و اراده جدی داریم

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران که به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه گروه «بریکس» در روسیه حضور دارد، روز گذشته با «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان دیدار کرد. باقری در این دیدار مسیر مناسبات دو کشور در دوره شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان را مسیری رو به جلو توصیف و تأکید کرد: اطمینان داریم اراده ایران و عربستان تحکیم و تقویت روابط همه جانبه است و این اراده بر همه ابعاد مناسبات دو کشور سایه افکنده است. او با اشاره به مواجهه ۲کشور با تحولات و پدیده‌های متنوع در سطح منطقه وجهان تأکید کرد: تعامل و همبستگی بین ایران و عربستان نه تنها به نفع دو کشور، بلکه تضمین کننده ثبات و امنیت پایدار در منطقه است. وی در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به تشدید جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین از جمله جنایت وحشتناک اخیر در رفح، ضرورت اقدام هماهنگ و همراه با وفاق کشورهای اسلامی برای نشان دادن هوشیاری و حساسیت خود را مورد تأکید قرار داد و افزود: باید اسرائیل در مقابل هر تجاوز و جنایت با واکنش جدی و مؤثر از سوی کشورهای اسلامی مواجه شود.
سرپرست وزارت امور خارجه همچنین با قدردانی از تلاش‌های عربستان سعودی در میزبانی از حجاج بیت‌الله الحرام به خصوص حجاج ایرانی، خواستار تقویت ارائه تسهیلات لازم به حجاج کشورمان برای ادای مناسک حج شد.
وزیر خارجه عربستان سعودی نیز با تأکید بر نقش رئیسی و امیرعبداللهیان برای تحول در روابط دو کشور، اظهار داشت: در دوره دکتر رئیسی و برادرم آقای امیرعبداللهیان نه تنها از سرگیری روابط محقق شد، بلکه به مرحله همکاری و تعامل قوی بین دو کشور دست یافتیم و ما همچنان نسبت به تداوم گفت‌و‌گو و همکاری بین دو کشور عزم و اراده جدی داریم. وزیر خارجه عربستان همچنین با بیان اینکه تلاش برای پیگیری و تقویت روابط نیرومند دو کشور تضمین کننده ثبات و امنیت در منطقه است، با ابراز خرسندی از حضور حجاج ایرانی در مناسک حج امسال و آرزوی حجی مقبول برای ایشان، تأکید کرد کشورش همه توان و ظرفیت خود را برای برگزاری مراسم‌ حج در فضایی همراه با آرامش و سلامت به کار خواهد گرفت.
سرپرست وزارت امور خارجه پس از این دیدار، در اظهاراتی تصریح کرد که روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در مسیر درست حرکت می‌کند و درحال گسترش است. باقری با بیان اینکه با موافقت دو طرف سازکاری را برای بهبود روابط دو کشور به کار گرفتیم و امیدواریم که این روابط در آینده بهبود یابد، افزود: همکاری میان دو کشور بویژه در سطح وزرای خارجه تداوم دارد و این همکاری دو جانبه منجر به از بین رفتن هرگونه سوءتفاهم و ایجاد زمینه برای همکاری‌ها شد.

آژانس؛ مکانی برای
تسویه حساب سیاسی
سرپرست وزارت امور خارجه همچنین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری اسپوتنیک به کارشکنی‌های تروئیکای اروپایی علیه ایران اشاره کرد و گفت: برخی کشورها با طرح اتهاماتی علیه برنامه هسته‌ای ایران می‌خواهند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به مکانی برای تسویه حساب‌های سیاسی با تهران تبدیل کنند. ایران عضو مسئول در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس است بنابراین هرکشوری که نسبت به فعالیت هسته‌ای ایران نگرانی‌هایی دارد در واقع به مکانیزم آژانس مشکوک است و این مکانیزم را نمی‌پذیرد. کشورهایی که علیه برنامه هسته‌ای ایران اتهاماتی مطرح می‌کنند همان کشورهایی هستند که در زمینه‌های دیگر از ایران شکست خوردند. این کشورها می‌خواهند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به میدانی برای تسویه حساب سیاسی با تهران تبدیل کنند اما آنها با این اقدامات به جایگاه فنی و حرفه‌ای آژانس آسیب می‌زنند. سرپرست وزارت امور خارجه همچنین ادامه داد: ایران قصد دارد معاملات مالی خود با دلار را کنار بگذارد تا بتواند با تأثیر بیشتری با تحریم‌های غربی مقابله کند. ایران در انجام این کار جدی است و این اراده نزد کشورهای عضو بریکس نیز وجود دارد بنابراین، این همراهی می‌تواند منافع ایران را به طور جدی تضمین کند.

تأکید لاوروف بر تعهد مسکو
به امضای توافق راهبردی
باقری در این گفت‌و‌گو همچنین تأکید کرد که تهران و مسکو مصمم به توسعه رابطه هستند. این موضع مقام ایرانی در حالی بود که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری در پایان اجلاس شورای وزیران امور خارجه بریکس با اشاره به روند آماده‌سازی توافقنامه جامع همکاری بلندمدت میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران گفت: مسکو به انعقاد این تفاهمنامه با تهران متعهد است. وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه امضای این سند روابط تهران و مسکو را به مرحله بسیار جدیدی ارتقا می‌دهد، تأکید کرد: به محض اینکه در ایران مراحل مورد نیاز این توافق، اجرا شود، ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.
سرپرست وزارت امور خارجه روز گذشته در حاشیه نشست بریکس علاوه بر مقام سعودی با «نالدی پاندور» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، «ماریس سانگیامپونگسا» وزیرخارجه تایلند و «ایوان خیل پینتو»، وزیرخارجه ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد.
نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه بریکس روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با حضور علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های ارشد دیگر کشورهای عضو برگزار شد.

جستجو
آرشیو تاریخی