صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

حکم دادگاه کانادایی علیه خطوط هوایی اوکراین درباره سقوط پرواز PS ۷۵۲ در ایران
دادگاه عالی اونتاریو طی حکمی اعلام کرد خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین از نظر قانونی مسئول پرداخت غرامت کامل به خانواده‌هایی است که عزیزانشان را در سقوط پرواز PS۷۵۲ در ایران از دست داده‌اند. قاضی دادگاه طی این حکم اعلام کرد خطوط هوایی اوکراین (UIA) به دلیل سهل‌انگاری در این سانحه مقصر است چراکه ساعاتی پیش از پرواز این هواپیما، آسمان ایران به دلیل پرتاب موشک‌های بالستیک علیه نیروهای امریکایی در عراق در پاسخ به ترور سردار قاسم سلیمانی به دست واشنگتن و احتمال وقوع یک ضدحمله در حالت آماده‌باش قرار داشت. این حکم پس از یک محاکمه ۱۸ روزه در تورنتو صادر شده است که در ژانویه ۲۰۲۴ به پایان رسید. قاضی این دادگاه در حکم خود نوشت شرکت هوایی اوکراین نتوانست ثابت کند که با سبک و سنگین کردن احتمالات در دادن اجازه به پرواز پی‌اس۷۵۲ در ترک تهران مرتکب کوتاهی نشده است. قاضی در جمع‌بندی خود به این نتیجه رسید که شرکت هوایی بین‌المللی اوکراین، بر اساس قوانین هوایی بین‌المللی در دادن اجازه پرواز به آن هواپیما «مراقبت استاندارد» را کاملاً انجام نداده و بر اساس آخرین اطلاعات موجود، ارزیابی‌ ایمنی را کامل نکرده است. قاضی جاسمین اکبرعلی، در حکم خود نوشته که هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از این مسأله که ساعاتی قبل از پرواز پی‌اس۷۵۲، جمهوری اسلامی با موشک‌های بالستیک به نیروهای امریکایی در عراق حمله کرده، غفلت کرده است.
پرواز PS۷۵۲ در ساعات ابتدایی روز هشتم ژانویه ۲۰۲۰ به دلیل خطای انسانی در نزدیکی تهران، سقوط کرد که در پی آن، تمام سرنشینان هواپیما و خدمه آن، شامل اتباع کانادایی جان خود را از دست دادند.
صدور این حکم برای رسانه‌های فارسی زبان ضد ایرانی و همچنین انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ غیرقابل باور بود.
جستجو
آرشیو تاریخی