صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

ایران در ایران

هدف‌گذاری صادرات 7 میلیارد دلاری در خوزستان
اهواز- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان از هدفگذاری صادرات 7 میلیارد دلاری تا پایان سال در استان خبر داد.
«حمید رضا فلاح» ادامه داد: سال گذشته سهم صادرات خوزستان ۱۵ درصد کل تجارت کشور بوده است. از این میزان ۵۵ درصد مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی، ۱۵ درصد کشاورزی، ۱۴ درصد فلزات، ۱۲ درصد معدنی، سه درصد در حوزه صنعت و یک درصد نیز در حوزه صنایع دستی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: به طور معمول بیشترین محصولات صادراتی از حوزه‌های پتروشیمی، فولادی و کشاورزی بوده و کشورهای مورد هدف تجارت استان نیز چین، امارات، عراق، ترکیه، هند، کویت و افغانستان هستند.
عضو کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی خوزستان با اشاره به فعالیت سه اتاق بازرگانی اهواز، آبادان و خرمشهر در استان یادآورشد: سال گذشته ۴۸۸ کارت بازرگانی صادر و ۵۰۷ کارت نیز در استان تمدید شده است.

خرید تضمینی ۵۰ هزار مترمکعب آب برای مشترکان بندرعباس
بندرعباس - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب فعلی حجم تأمین آب بندرعباس از محل سدها گفت: برای جبران کمبود آب آشامیدنی مشترکان در مرکز استان با حمایت‌های استاندار و نمایندگان مجلس، پیگیری برای دریافت مجوز خرید تضمینی ۵۰ هزارمترمکعب آب از سازمان برنامه و بودجه در دستورکار است.
عبدالحمید حمزه‌پور افزود: درحال حاضر ۴۰ درصد از نیاز آبی بندرعباس از طریق شیرین سازی آب دریا و ۶۰ درصد دیگر از طریق منابع سطحی تامین می‌شود که به دلیل خشکسالی و کاهش حجم آب پشت سدها ضروری است تا مشترکان با مصرف بهینه آب، بخشی از کمبودها را جبران کرده تا شاهد پایداری آب آشامیدنی در شهر بندرعباس باشیم.
وی اظهار کرد: به دلیل پایین رفتن حجم سدها، ناگزیر به افزایش تأمین آب از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها برای جبران کمبود آب بندرعباس هستیم که در این زمینه با حمایت‌های استاندار هرمزگان و نمایندگان مجلس پیگیری برای دریافت مجوز خرید تضمینی آب از سازمان برنامه و بودجه در دستورکار قرار گرفته است.

صادرات 568 میلیون دلاری کالا
از گمرگات استان کرمانشاه
کرمانشاه - مدیرکل گمرک استان کرمانشاه از صادرات یک میلیون و ۱۳۷ هزار و ۶۷۵ تن کالا به ارزش 568 میلیون و 573 هزار دلار در دو ماه گذشته خبر داد.
علی اصغر عباس‌زاده با اشاره به اینکه این مقدار کالا توسط ۶۳ هزار و ۷۴۰ دستگاه کامیون از گمرکات استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شده است گفت: گمرک پرویزخان با تردد حدود ۳۰ هزار کامیون رتبه اول را در بین گمرکات استان به خود اختصاص داده است. به گفته وی رتبه بعدی به گمرک خسروی با تردد حدود ۱۲ هزار کامیون تعلق دارد، گمرک سومار نیز با تردد ۱۱ هزار و ۶۵۷ دستگاه رتبه سوم صادرات را به خود اختصاص داده است. عباس‌زاده گفت: عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان شامل میلگرد، آهن آلات، کاشی، سرامیک، میوه، تره‌بار، سنگ‌های ساختمانی، لبنیات، محصولات پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف است.
استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.
 
رشد ۳۵ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در چهارمحال‌ و بختیاری
شهرکرد- رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری از رشد ۳۵ درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این استان در دولت سیزدهم خبرداد و اظهارداشت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و هسته‌های فناور در استان از ۱۴۰ مورد به ۲۱۰ شرکت افزایش یافته است.
اسماعیل پیرعلی با اشاره به تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان استان افزود: اگرچه شرکت‌های استان نوپا هستند و هنوز درصد بالایی از حجم صادراتی را به خود اختصاص نداده‌اند اما در سال گذشته ۱.۵ میلیون دلار کالا صادر کردند.
پیرعلی به مهم‌ترین کالاهای صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان استان اشاره کرد و گفت: محصولات پتروشیمی، صنایع فلزی و نرم‌افزاری از مهم‌ترین محصولاتی بودند که به کشورهای ازبکستان، عراق و افغانستان صادر شده‌اند. پیرعلی بیان داشت: در حال حاضر ۱۰ هکتار اراضی قابل واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان استان وجود دارد و یک هزار و ۶۲۰ نفر در این شرکت‌ها مشغول فعالیت هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی