صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

اعضای شورای شهر از توضیحات مدیریت شهری مشهد قانع نشدند

شهردار مشهد در آستانه استیضاح به دلیل پرونده سیل

مشهد- با گذشت نزدیک به یک ماه از سیل هولناک شهر مشهد روز گذشته اعضای شورای اسلامی این شهر با دعوت از شهردار از او درباره ترک فعل و غافلگیر شدن توضیحاتی خواستند. اما توضیحات شهردار، اعضای شورای شهر را قانع نکرد و به این ترتیب فرایند استیضاح کلید خورد.
در صدوشانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، آنها از شهردار این شهر خواستند در خصوص اقدامات شهرداری در پیشگیری از سیلاب پس از صدور هشدار هواشناسی خراسان رضوی در اردیبهشت ماه پاسخ بدهد.
محمدرضا قلندرشریف با تأکید بر اینکه آمادگی کامل در شهرداری براساس هشدارها وجود داشت اما هشدار نارنجی توسط هواشناسی صادر شده بود، گفت: باید برای بارندگی با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله هشدار قرمز صادر می‌شد.
شهردار مشهد افزود: در روز ۲۶ اردیبهشت امسال ۳۸.۵ میلیمتر در ۴۰ دقیقه بارید و ۲۹ اردیبهشت ماه نیز ۲۲ میلیمتر باران در ۱۵ دقیقه در این کلانشهر بارید. طبق قانون، مدیریت بحران شهر در حوزه فرماندار است و در شرایط اضطراری شهردار با دعوت ستاد مدیریت بحران شهرستان در این ستاد حضور می‌یابد. مکاتبات آماده‌باش معاونت‌های شهرداری نیز از ۲۶ تا روز ۲۹ اردیبهشت انجام شده بود و برنامه‌ریزی لازم از قبل از وقوع سیلاب صورت گرفته بود.
وی ادامه داد: 191 کیلومتر مسیل در مشهد وجود دارد که ۱۵۰ کیلومتر توسط شهرداری و با منابع شهرداری بدنه‌سازی شده است، ۱۴ کیلومتر نیز در اختیار سایر دستگاه‌هاست و حدود ۲۷ کیلومتر از مسیل‌ها در خارج از شهر هنوز بدنه‌سازی نشده‌اند اما به طور منظم لایروبی صورت می‌گیرد.
قلندر افزود: براساس ضوابط، مسیل‌های شهری باید برای دوره بازگشت ۵۰ ساله طراحی شود که بارش‌های اخیر، دوره بازگشت ۲۰۰ ساله داشت اما شهرداری در زمان طراحی مسیل‌ها ظرفیت را بالاتر گرفته بود. لذا در سیل اخیر بجز ۲ نقطه شهر در هیچ نقطه‌ای بحران نداشتیم و کل مسیل‌ها پاسخگو بود.
در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر اینکه از توضیحات شهردار قانع نشده است، گفت: طرح این موضوع از سوی شهردار که «مسئول بحران فرماندار است و من نیستم» ترک فعل است. ما قانع نشدیم ولی ادامه فرایند برای استیضاح را تا یک ماه مسکوت می‌گذاریم.
حجت‌الاسلام حسن منصوریان افزود: ترک فعل انجام شده است اگر این گونه نیست صورتجلسه تشکیل شده قبل از وقوع سیل در مشهد را ارائه دهند، انداختن توپ در زمین دیگران فایده‌ای ندارد.
مجید دبیریان یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار کرد: موضوع سؤال شفاف است و باید توضیح داده شود که از روز صدور هشدار نارنجی تا وقوع حادثه چه اقدامی انجام شده است. ارجاع نامه شهردار به معاونت‌ها بعد از وقوع سیل بوده و قبل از وقوع آن جلسه‌ای تشکیل نشده است.
گفتنی است، بارش‌های تندری فروردین و اردیبهشت امسال همراه با تگرگ و وقوع سیلاب، مناطق مختلف شهری و روستایی خراسان رضوی را فراگرفت که افزون بر ۲۰۶ هزار میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی و زیربنایی استان خسارت زد. همچنین در جریان سیل ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۰ نفر در مشهد و فریمان جان باختند.
جستجو
آرشیو تاریخی