صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

فرماندار شفت در گفت‌و‌گو با «ایران» از آوار برداری شهرک چوبی گیلان خبر داد

بازسازی شهرک امامزاده ابراهیم ( ع) تا پیش از فصل سرما

مشکل 28 ساله اسناد مالکیت‌ روستای نمونه گردشگری حل شد

بیتا میرعظیمی
خبرنگار


بیش از یک ماه از وقوع آتش سوزی گسترده در روستای گردشگری امامزاده ابراهیم(ع) شفت می‌گذرد؛ حادثه‌ای تلخ در ۴۸ کیلومتری گیلان که زبانه‌های آتش را به جان 120 واحد مسکونی و تجاری منطقه انداخته و بخش قابل توجهی از ساختمان‌های چوبی و رنگارنگ آن را تخریب کرد. روستایی زیبا که برای پنجمین بار طی سی سال گذشته، در محاصره حریق قرار گرفته و کام مردم خونگرم و زحمت‌کش این منطقه را تلخ کرده است. خوشبختانه از همان روزهای نخستین و با حضور بموقع مسئولان استانی گیلان، عملیات آواربرداری بخش آسیب‌دیده شهرک با ورود بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دستگاه‌های متولی انجام شده و کار امدادرسانی، اسکان و پرداخت تسهیلات تسریع پیدا کرد. آنگونه که فرماندار شفت به «ایران» خبر داده تاکنون بیش از 70 درصد آواربرداری واحدهای آسیب دیده شهرک امامزاده ابراهیم انجام شده و با اتمام آواربرداری و تهیه نقشه، عملیات ساخت و ساز تا پیش از آغاز فصل سرما آغاز خواهد شد. همچنین پس از گذشت 28 سال، صدور سند ۱۶.۵ هکتار از اراضی واگذار شده اداره کل منابع طبیعی به بنیاد مسکن استان آغاز شده و بزودی همه اهالی روستای امامزاده ابراهیم(ع) برای واحدهای مسکونی و تجاری خود سنددار خواهند شد.

120 واحد در محاصره آتش
«مهدی نقدی»، فرماندار شفت با اشاره به حریق گسترده بیش از 120 واحد از مجموع 1000 واحد مسکونی و تجاری امامزاده ابراهیم شفت به «ایران» می‌گوید: بخشی از شهروندان این منطقه در واحدهای آتش گرفته، مقیم بوده و برخی دیگر در مکانی دیگر سکونت داشته و این واحدها را برای ارتزاق خود و خانواده، اجاره داده بودند. در هر صورت آتش به جان 1.6 هکتار از مساحت 16.5 هکتاری امامزاده ابراهیم افتاده و بخشی از واحدهای اقامتی و مسکونی منطقه را تخریب کرد. حادثه‌ای تلخ که خوشبختانه با تلفات جانی همراه نبود اما معیشت بخشی از مردم را دچار مخاطره کرد.

ساخت و ساز پیش از آغاز سرما
وی با تأکید بر همکاری همه دستگاه‌ها برای رفع مشکلات آسیب دیدگان شهرک امام‌زاده ابراهیم گفت: خوشبختانه با حضور استاندار گیلان، بنیاد مسکن کشور و دیگر مسئولین مرتبط، اقدامات اولیه برای اسکان اولیه مردم، آواربرداری و ارائه تسهیلات به آسیب دیدگان حادثه آغاز شد. ما در تلاشیم تا مباحثی مانند آواربرداری و نوسازی واحدهای مسکونی و تجاری آسیب دیده از حریق را تا پیش از آغاز زمستان به اتمام برسانیم. چرا که به دلیل موقعیت جغرافیایی این منطقه، امکان انتقال مصالح ساختمانی در فصل سرما و شروع بارندگی وجود نداشته و کار سخت‌تر خواهد شد.

صدور مدارک هویتی و تحصیلی جدید
طبق گفته این مقام مسئول، از ساعات اولیه آتش سوزی، چندین تیم ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان در روستا مستقر شده و از تک تک واحدهای تخریب شده و با کمک روستاییان بازدید کردند. طی این مدت نیز، همه مدارک هویتی و تحصیلی سوخته شناسایی شده و مدارک جدید صادر شده است. همچنین ادارات برق و آب شهرستان در اولین فرصت مشکلات برق معابر و آب شهروندان را که با آتش سوزی از بین رفته بود برطرف کردند.

پرداخت خسارات به واحدهای آسیب دیده
فرماندار شفت با اشاره به آواربرداری بیش از 70 درصدی واحدهای آسیب دیده می‌گوید: طی یک ماه گذشته همه نیروها پای کار بوده و اقدامات مرتبط با آواربرداری واحدهای تخریب شده را حتی در ایام تعطیلات انجام داده‌اند. از مجموع 130 واحد آسیب دیده از حریق، بیش از 120 واحد تحت پوشش بیمه ایران بودند که به آنها از 200 میلیون تومان تا 1 میلیارد و 300 هزار تومان خسارت پرداخت شده است. «مهدی نقدی» به پیگیری قانونی برای پرداخت بیمه حوادث به واحدهای آسیب دیده نیز اشاره کرده و می‌گوید: اداره برق موظف است به واحدهای دارای اشتراک کنتور برق، حدود 100 میلیون تومان پرداخت کند. درهمین راستا، حدود ۱۱۳ خانوار دارای اشتراک برق را به اداره برق شهرستان معرفی کرده‌ایم تا خسارت واحدهای خود را دریافت کنند.

نقشه‌برداری و صدور سند
وی همچنین نقشه‌برداری را گامی بسیار مهم پس از آواربرداری منطقه دچار حریق امام‌زاده ابراهیم دانسته و می‌گوید: در حقیقت، آتش سوزی گسترده تعیین حدود واحدها را دچار مشکل کرده و ضرورت نقشه‌برداری را دوچندان کرد. در حال حاضر نیز به محض اتمام کار آواربرداری، ساخت و ساز واحدهای مسکونی و تجاری آسیب دیده آغاز خواهد شد. همچنین به ازای هر واحد مسکونی حدود 50 میلیون تومان تسهیلات با سود 5 درصد و بازپرداخت 17 ساله پرداخت خواهد شد. فرماندار شفت به صدور رایگان پروانه واحدها نیز اشاره کرده و می‌گوید: از سال 1375 تاکنون کل واحدهای موجود در محدوده 16.5 هکتاری امامزاده ابراهیم با مشکل صدور سند مواجه بودند که با پیگیری‌های انجام شده، بنیاد مسکن تقبل کرده و به صورت رایگان برای هر واحد سند صادر می‌کند.

 گردشگری همچنان رونق دارد
آیا وقوع آتش سوزی، حضور گردشگران در منطقه را کم رنگ کرده؟ این مقام مسئول پاسخ می‌دهد: در پاسخ به این سؤال باید گفت که حدود 30-40 خانوار در امامزاده ابراهیم سکونت دائم داشته و مابقی در فصول سرد در مکانی دیگر سکونت دارند. از طرفی مردم فکر می‌کنند در آتش سوزی اخیر همه واحدهای مسکونی و تجاری این منطقه دچار حریق شده و از بین رفتند؛ این در حالی است که بخش زیادی از واحدهای این منطقه هیچ آسیبی ندیده و زندگی عادی در آنها جریان دارد.از طرفی، فصل گردشگری با شروع تعطیلات تابستانی آغاز شده و مردم با اطلاع از اینکه تنها 1.6 هکتاراز مساحت 16.5 هکتاری امامزاده ابراهیم دچار حریق شده و زندگی عادی همچنان در دیگر بخش‌های این منطقه جریان دارد، به این منطقه مراجعه کرده و از طبیعت زیبا و چشم نوازش بهره‌مند خواهند شد.

افتتاح گازکشی تا شهریورماه
وی ضمن تشکر از ادارات منطقه اعم از بنیاد مسکن، هلال احمر، اداره برق و گاز و... می‌گوید: تاکنون در این منطقه گازکشی انجام نشده و مردم از کپسول‌های گاز خانگی استفاده می‌کنند. قرار بود تا پیش از آتش‌سوزی افتتاح گازکشی در این منطقه را جشن بگیریم؛ اما حریق امان نداده و آن را به زمانی دیگر موکول کرد. ما حتی در شب آتش سوزی، بشدت نگران انفجار کپسول‌های گاز خانگی بودیم. خوشبختانه همه اقدامات لازم انجام شده و در شهریور ماه سال‌جاری شاهد افتتاح گاز کشی در امامزاده ابراهیم خواهیم بود. فرماندار شفت ضمن قدرانی از همه مسئولان و نیروهایی که با همدلی پای کار بودند، خاطر نشان کرد : اهالی آسیب دیده شهرک امام‌زاده ابراهیم به هیچ وجه نگران نباشند؛ چرا که از تمامی ظرفیت‌ها برای برطرف کردن مشکلات استفاده کرده و بار دیگر شهرک امام‌زاده ابراهیم را با مشارکت مسئولان و مردم خواهیم ساخت.

جستجو
آرشیو تاریخی