صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۶

فضای مجازی

امام وعده‌های صادق
در سالروز رحلت امام خمینی(ره) هشتگ امام‌ وعده‌های صادق میان کاربران شبکه ایکس به ‌وفور منتشر شد و افراد زیادی وعده نابودی اسرائیل را که حضرت امام(ره) مطرح کرده بودند همزمان با سی‌وپنجمین سالگرد ارتحالشان پی گرفتند و گواهی دادند به حقانیت این وعده که این روزها در سراسر جهان و حتی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی غرب به آن اذعان دارند.
کاربری در این‌باره نوشت:«خمینی(ره) وعده صادق خدا بود. همان که فریاد عدالت‌خواهی‌اش امروز جهان را پر کرده و مظلومان و مستضعفان عالم را به هم پیوند داده است... هر کس برای خدا باشد، خدا برایش خواهد بود. (بحارالانوار، ج۷۹، ص۱۹۷).»
 
واکنش یک شاعر به بیانات رهبری درباره شهید جمهور
رهبر معظم انقلاب در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد رحلت امام(ره) بیان داشتند:«بعد از فقدان این عزیز، من دیدم تقریباً همه‌ روزنامه‌ها، همه‌ مطبوعات، در فضای مجازی، اشخاص گوناگون از جریان‌های مختلف، از خدمات او و تلاش‌های شبانه‌روزی او حرف می‌زنند، از او تمجید می‌کنند، تعریف می‌کنند؛ دلم سوخت؛ دلم برای رئیسی سوخت؛ [بعضی از] اینها در زمان حیات او حاضر نبودند یک کلمه از این حرف‌ها را بگویند؛ در زمان حیات او این برجستگی‌ها را می‌دیدند اما کتمان می‌کردند، بلکه عکس آن را می‌گفتند و او را می‌آزردند.»
کاربران زیادی به جمله «دلم برای رئیسی سوخت» واکنش نشان دادند و یکی از آنها نوشت:«وقتی دل نایب‌المهدی بسوزد، دل عالم و آدم ‌خواهد سوخت... دل ما هم سوخت آقاجان، گویا مظلومیت ارثی است.»
محمدمهدی عبداللهی نیز در شعر تازه خود به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شهید جمهور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی واکنش نشان داد و سرود:«دلم سوخت در لابه‌لای خبرهای غمبار/ که غم پشتِ غم پشتِ غم روی قلبم شد انبار»
 
این عروسک‌ها که می‌سوزند، دختر نیستند؟
افشین علا، شاعر در واکنش به سکوت رسانه‌های غربی و معاند مقابل آنچه در غزه می‌گذرد و کودک‌کشی در رفح، خطاب به نخست‌وزیر اسرائیل گفت:«بی‌مروت! کودک‌اند اینها، نه مردان حماس.» او در جدیدترین سروده‌اش نه ‌تنها به نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی در غزه و رفح اعتراض کرد، بلکه با کنایه از افرادی که مقابل این جنایات سکوت کرده‌اند خرده گرفت.
مطلع این سروده «سعدیا دیگر بنی‌آدم برادر نیستند/ جملگی اعضای یک اندام و پیکر نیستند» بوده و شاعر در میانه اثر خود با سوز و شوری تأثیرگذار می‌گوید:«شاید اطفالی که اکنون در فلسطین زنده‌اند/ تا رسد شعرم به این مصراع، دیگر نیستند»
و در نقد بی‌اعتنایی غربیان به آنچه در غزه رخ می‌دهد، می‌سراید:«کاش بی‌بی‌سی سؤال از باربی‌سازان کند/ این عروسک‌ها که می‌سوزند، دختر نیستند؟» و بعد از خطاب قرار دادن نخست‌وزیر شیطان‌صفت اسرائیل می‌گوید:«بی‌مروت! کودک‌اند اینها، نه مردان حماس/ خانه‌اند اینها که شد ویرانه، سنگر نیستند»
علا در بیت ششم خود که می‌گوید:«نزد آنانی که می‌گریند در سوگ سگان/ صحنه‌های قتل‌ انسان گریه‌آور نیستند» به تسلیت گفتن فرح پهلوی، زن شاه مخلوع ایران برای مرگ یک سگش کنایه می‌زند.
 
یک بازی مرموز، احیاگر پلتفرم متروک
این روزها بازی کریپتویی همستر کامبت (Hamster Kombat) محبوبیت فراوانی به ‌دست آورده است و کاربران فضای مجازی لینک آن را با امید به کسب درآمد برای یکدیگر ارسال کرده و یکدیگر را برای شرکت در این بازی دعوت می‌کنند. در این بازی کاربران فقط با ضربه‌ زدن روی نمایشگر تلفن همراه خود، سکه‌ مجازی کسب می‌کنند. موفقیت بعضی بازی‌های تلگرامی مرتبط با رمزارزها از جمله نات کوین، موجب شده کاربران زیادی به این بازی گرایش یابند و آن را در پلتفرم‌های مختلفی به مخاطبان خود پیشنهاد دهند، اما باید به این نکته اذعان داشت که سرنوشت نامعلومی در انتظار کاربران این فضا خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی