مخبر در جلسه شورای عالی مسکن:

دولت به پیمان‌های رئیس‌جمهور فقید با مردم متعهد است

کاهش 95 درصدی تورم نقطه به نقطه بخش مسکن نسبت به سال گذشته

روز گذشته جلسه شورای عالی مسکن به ریاست سرپرست ریاست جمهوری برگزار و در آن گزارشی از عملکرد و پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن، نحوه پیگیری اجرای پرداخت تسهیلات مسکن و نیز اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها ارائه و مصوباتی برای تسریع فرآیند پیشرفت نهضت ملی مسکن مصوب شد. این جلسه هرچند به لحاظ فنی نشان‌دهنده پیگیری مجدانه سیاست‌های دولت سیزدهم در زمینه مسکن است، اما معنای مهم‌تری نیز با خود دارد.
این معنا، واقعیتی است که محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در این جلسه مطرح کرد: «دولت سیزدهم به تمامی تعهدات و پیمان‌های رئیس‌جمهور فقید با مردم از جمله ساخت مسکن متعهد است.»
این مشی و اذعان به پیگیری تعهدات دولت به مردم، نه‌تنها مشی رئیس‌جمهور فقید بوده‌، بلکه تأکید رهبر معظم انقلاب به سرپرست ریاست جمهوری نیز بوده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به مناسبت‌های مختلف، بویژه در دیدار با سران کشورها که برای بیان تسلیت به تهران آمده بودند، بر این مهم تأکید کردند که دکتر محمد مخبر، برنامه‌ها و راهبردهای دولت سیزدهم را ادامه خواهند داد.

تداوم روند ساخت مسکن
سرپرست ریاست جمهوری در جلسه روز گذشته شورای عالی مسکن، با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم به تمامی تعهدات و پیمان‌های رئیس‌جمهور فقید با مردم متعهد است، تصریح کرد: ساخت مسکن یکی از وعده‌های مهم رئیس‌جمهور بر مبنای قانون جهش تولید مسکن مجلس بود که دولت با پیگیری‌های مکرر ایشان در طول سه سال گذشته، توانست موضوع مسکن را به نقطه‌ای برساند که الان در کشور موضوع برنامه‌ریزی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی با جدیت درحال انجام است.
محمد مخبر با بیان اینکه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دولت در حوزه مسکن، به مردم بویژه اقشار آسیب‌پذیر، پیام امید داده است، تأکید کرد: ما متعهد هستیم تا زمان تشکیل دولت جدید، با تلاش مضاعف، گام‌های بلند دولت، عملیاتی و نهایی شود.
پیگیری مسکن
از سوی شهید رئیسی
وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به تشکیل ۱۷ جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم، گفت: برگزاری منظم این جلسات، نشانگر پیگیری آیت‌الله رئیسی برای رفع دغدغه مسکن در جامعه بود.
مهرداد بذرپاش با اشاره به بسته‌های تشویقی شهرسازی بویژه بسته ۱۹ بندی در ۵۸۸ شهر دارای بافت فرسوده، تأکید کرد: عملکرد دولت در سال گذشته در راستای صدور پروانه خصوصاً در بافت‌های فرسوده بی‌نظیر بوده تا آنجا که صدور ۹۲ هزار پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده طی سال ۱۴۰۲ رکورد سال ۱۳۸۹ را شکسته است.
وی همچنین به تکمیل ۱۳۱ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم اشاره و تأکید کرد: بخش عمده‌ای از ۱۱۰ هزار مسکن مهر باقیمانده نیز در سال‌جاری به سرانجام می‌رسد. در این جلسه همچنین وزارت راه و شهرسازی به تشریح اهم اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی طرف تقاضای بازار مسکن و اجاره از جمله عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار و معرفی بیش از ۱۲۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات،  تشکیل دبیرخانه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در ۳۱ استان، راه‌اندازی گشت مشترک ساماندهی مشاورین املاک و بازرسی از ۱۱۰ هزار مشاور املاک پرداخت.

کاهش 95 درصدی تورم مسکن
رئیس بانک مرکزی نیز در این جلسه اعلام کرد: تورم نقطه به نقطه میانگین قیمت مسکن در تهران که در اردیبهشت ۱۴۰۲ به میزان ۱۰۷ درصد بوده در اردیبهشت امسال به حدود ۱۲ درصد رسیده که نشان‌دهنده کنترل نسبی رشد قیمت مسکن در کشور است.

تعیین سقف اجاره‌بها
ظرف 48 ساعت
درباره ساماندهی بازار اجاره‌بها نیز متناسب با قانون جدید مجلس برای ساماندهی اجاره و مسکن، به شورای مسکن استان‌ها اعلام شد، ظرف ۴۸ ساعت آینده، میزان سقف اجاره‌بها را مطابق این قانون به وزارت راه و شهرسازی اعلام و برای تصمیم‌گیری نهایی به دبیرخانه شورای عالی مسکن ارائه کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی