گزارش

سران جهان در تماس با دکتر مخبر سرپرست قوه مجریه شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفتند
 رئیسی، رئیس جمهوری در تراز جهانی بود
روز گذشته تماس‌های تلفنی سران کشورهای جهان با معاون اول رئیس جمهور برای بیان تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت دکتر رئیسی ادامه داشت. تماس سران جهان از این رو با محمد مخبر صورت گرفت که براساس قانون اساسی در غیاب رئیس جمهور، معاون اول سرپرست ریاست‌جمهوری و رئیس قوه مجریه است.

دولت مالزی خود را شریک غم مردم ایران می‌داند
انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی از جمله این سران بود که روز گذشته در تماس تلفنی با محمد مخبر، ضایعه عروج شهادت گونه رئیس جمهور فقید کشورمان را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. وی با بیان اینکه دولت مالزی خود را در این غم بزرگ همدرد و شریک مردم ایران می‌داند، به روابط بسیار خوب و مستحکم دو کشور اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران شریکی راهبردی برای مالزی است و به دولت و ملت ایران اطمینان می‌دهیم که به تمامی تعهدات خود با ایران پایبندیم.

مخبر: این ضایعه تلخ ما را از مسیر خدمت بازنخواهد داشت
مخبر، سرپرست ریاست جمهوری نیز در پاسخ به این تماس تلفنی نخست‌وزیر مالزی، ضمن تشکر صمیمانه از ابراز همدردی و مودت دولت و ملت مالزی با دولت و ملت ایران، گفت: دکتر رئیسی از ویژگی‌های منحصربفردی چون خستگی ناپذیری و مردمی بودن برخوردار بود و وزیر امورخارجه ما آقای امیرعبداللهیان نیز جز سعی و کوشش برای همدلی در جهان اسلام در کارنامه‌اش نداشت. وی افزود: ما امروز دو خدمتگزار بزرگ و پرتلاش خود را از دست داده‌ایم.
سرپرست قوه مجریه همچنین تصریح کرد: این ضایعه تلخ و دردناک ما را از مسیر تلاش و خدمت به مردم باز نخواهد داشت و کشور ما با توجه به چهارچوب‌های مستحکم نظام جمهوری اسلامی ایران از این برهه و شرایط نیز عبور خواهد کرد.مخبر همچنین بر استحکام روابط جمهوری اسلامی ایران و مالزی و ادامه همکاری‌های میان دو کشور تأکید کرد.

 مادورو: دکتر رئیسی برادر بزرگ من بود
نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا نیز دوشنبه شب در تماس تلفنی با محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه مراتب تسلیت خود را به نمایندگی از ملت ونزوئلا به رهبری معظم انقلاب اسلامی، دولت و مردم ایران ابراز می‌دارم، اظهارکرد: رئیسی برادر بزرگ من و نماد یک انقلابی و آزادیخواه تمام عیار در عصر فعلی ما بود.
وی تصریح کرد: روابط ایران و ونزوئلا روابطی تاریخی است و دوستی و برادری ما همیشگی خواهد بود. رئیس جمهور ونزوئلا اضافه کرد: به مردم شریف ایران بویژه خانواده محترم دکتر رئیسی تسلیت می‌گویم و یقین دارم آینده جمهوری اسلامی ایران مثل تمام آزادیخواهان روشن و سرشار از موفقیت است. دکتر مخبر نیز ضمن تشکر از همراهی و همدلی آقای نیکولاس مادورو گفت: پیوند ایران و ونزوئلا ناگسستنی است و ما روابطمان را در عالی‌ترین سطح راهبردی ادامه خواهیم داد.
سرپرست قوه مجریه تأکید کرد: رئیس جمهور فقید(شهید) ما یک مردم دوست واقعی بود که در نهایت جانش را در مسیر خدمت به مردم ایران نثار کرد. مخبر ادامه داد: راه و مسیر دو ملت مقابله با یکجانبه‌گرایی در جهان است و ما در این مسیر همواره در کنار شما هستیم.

نخست‌وزیر بنگلادش: رئیسی رئیس جمهوری در تراز جهانی بود
شیخ حسینا، نخست‌وزیر کشور بنگلادش به مناسبت شهادت دکتر رئیسی در نامه‌ای خطاب به محمد مخبر، رئیس قوه مجریه نوشت: از شنیدن خبر درگذشت غم‌انگیز دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و اعضای هیأت همراه در حادثه دلخراش بالگرد بسیار متأثر و غمگین شدم. وی افزود: در این ساعت اندوه از طرف دولت بنگلادش و از طرف خودم عمیق‌ترین تسلیت خود را به دولت و ملت «برادر»، ایران اعلام می‌کنم.
حسینا با بیان اینکه رئیس جمهور رئیسی رهبری دانا و فداکار بود که با تعهدی عمیق به کشورش خدمت و برای رفاه مردم ایران تلاش کرد، اضافه کرد: او یک رهبر بزرگ در سطح بین‌المللی بود و رهبری و دستاوردهای مثال زدنی او به عنوان میراثی ماندگار برای ما باقی خواهد ماند. پیشتر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق، از دیگران سرانی بودند که به صورت تلفنی با سرپرست قوه مجریه گفت‌و‌گو و شهادت دکتر رئیسی را به وی، دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

حضور رئیس جمهور قزاقستان در سفارت ایران
روز گذشته رئیس جمهور قزاقستان نیز در سفارت جمهوری اسلامی ایران در «آستانه» پایتخت این کشور حضور یافت و ضمن اهدای گل، با مردم ایران در شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و هیأت همراه، همدردی کرد. قاسم ژومارت توکایف ضمن امضای دفتر یادبود، گفت: آقای رئیسی یک دولتمرد برجسته بود که برای خدمت به منافع کشور ایران و بهبود رفاه مردم خود و حفظ ثبات در منطقه تلاش کرد. وی ضمن تمجید از تلاش دکتر رئیسی در تقویت روابط دوجانبه، نقش وی را در ترویج صلح در عرصه بین‌المللی ستود.

یوسف رضا گیلانی: جهان اسلام یک رهبر بزرگ را از دست داد
جانشین رئیس جمهور پاکستان هم روز گذشته در سفارت جمهوری اسلامی ایران حضور یافت و ضمن امضای دفتر یادبود شهدای سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور، شهادت دکتر رئیسی را ضایعه‌ای بزرگ برای پاکستان و جهان اسلام دانست. سید یوسف رضا گیلانی با بیان اینکه از شنیدن خبر درگذشت ناگهانی برادر و دوست ما سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران و هیأت همراه بسیار غمگین و دل شکسته هستیم، دکتر رئیسی را یک شخصیت هوشمند، عالم و توانمند و از همه مهم‌تر دوست واقعی پاکستان توصیف کرد.
گیلانی تأکید کرد: با شهادت دکتر رئیسی تمام جهان اسلام یک رهبر بزرگ را از دست داد و ما نیز متحمل این ضایعه عظیم شده‌ایم.
 

جستجو
آرشیو تاریخی