پس از تبریز رئیس جمهور شهید میهمان دیار جهاد و اجتهاد بود

سنگ تمام قم برای فرزند حوزه

به فاصله 12 روز، قم یکبار دیگر میزبان رئیس‌جمهور است. اما این بار ماجرا فرق می‌کند. این بار خبری از ستاد استقبال، برنامه‌های افتتاح و دیدارهای مردمی نیست. همه آمده‌اند؛ زن، مرد، پیر و جوان از ساعت‌ها قبل مسیر 10‌کیلومتری حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران را قرق کرده‌اند. جای سوزن انداختن نیست. از نشاط و شادی هم خبری نیست. انگار نه انگار که تنها دو هفته قبل، مردم شادمان از دومین سفر استانی رئیس‌جمهور در خیابان‌ها جمع شده بودند. حالا شرایط فرق می‌کند. غم، شهر را فرا گرفته و بغض‌ها منتظر ترکیدن هستند. درست مثل شرایطی که مردم تبریز چند ساعت پیش‌تر تجربه‌اش کردند. می‌گویند غروب جمعه دلگیر است، اما مردم قم دلگیرترین غروب را روز سه‌شنبه تجربه می‌کنند.
مردم قم حالا به استقبال پیکر رئیس‌جمهوری آمده‌اند که چند روز پیش‌تر بدرقه‌اش کرده بودند. پیکر مطهر شهید رئیسی و همراهانش حالا روی دست مردم، به سمت حرم حضرت معصومه(س) رهسپار است تا طواف شود. اما خیل عظیمی از جمعیت بیرون حرم منتظرند تا پیکر شهدا را به سمت مسجد جمکران همراهی کنند. تابوت‌های پیچیده در پرچم شهدا که می‌آیند، بغض‌ها تبدیل به اشک‌های سوزناک می‌شود.
چند ساعت زمان می‌برد تا خودروی حامل پیکرها مسیر چند دقیقه‌ای را طی کرده و به مسجد جمکران برسد. خیل میلیونی جمعیت حرکت خودرو حامل شهدا را با کندی مواجه کرده است. وداع با رئیس‌جمهوری که دغدغه‌ای جز خدمت به مردم نداشت، سخت است. ساعاتی پس از طواف دور حرم حضرت معصومه(س)، حالا صدای اذان مغرب از مناره‌های مسجد جمکران بلند می‌شود و در همین زمان هم پیکرها به مسجد رسیده‌اند. در همین شرایط هزاران نفر از مردم در مسجد جمکران انتظار شهدا را می‌کشند. گویی ازدحام جمعیت در مسیر حرم تا مسجد، باعث شده تا بخش دیگری از مردم مسجد جمکران را برای وداع با رئیس جمهور شهید و خادمانشان انتخاب کنند.
چیزی که بیش از هرچیزی به چشم می‌خورد، صورت‌های خیس از اشک است؛ اشک‌هایی که نشانه قدردانی از خدمات چند ساله سید شهید است. در کنار دست نوشته‌هایی که مردم برای بیان غم‌شان در دست گرفته‌اند، تصاویر بزرگ و کوچک بی‌شمار دکتر رئیسی در میان جمعیت خودنمایی می‌کند. یکی می‌گوید همیشه لبخند می‌زد و دیگری از خاکی بودن رئیس‌جمهور می‌گفت.
بالاخره پس از ساعت‌ها، مردم قم برای آخرین بار، رئیس‌جمهور را که حالا در تابوت منقش به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران آرام گرفته، به سمت تهران بدرقه می‌کنند تا مردمی که از عصر در مصلای تهران جمع شده‌اند هم بتوانند با رئیس‌جمهور شهید خود وداع کنند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی