صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هشت - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هشت - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

استان‌های کشور پرچم حزن و اندوه برافراشتند

ایران داغدار سیدالشهدای خدمت

دکتر رئیسی در سه سال خدمت خود در کسوت رئیس‌جمهور در قالب سفرهای استانی بارها به نقاط مختلف ایران سرکشی کرد و چندین بار از برخی استان‌ها دیدن کرد تا گره از مشکلات مردم بردارد. مردم شهرهای مختلف کشور پس از شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط هلیکوپتر به سوگ نشستند. آنها با یادآوری خاطرات سفرهای استانی رئیس‌جمهور و افتتاح پروژه‌های عمرانی می‌گویند این سفر برای آنها خیر و برکت همراه داشت. رئیس‌جمهور که از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق را خستگی‌ناپذیر طی می‌کرد تا گرهی از مشکلات مردم باز کند و لبخند را روی چهره آنان بنشاند. استانداران و نماینده‌های‌ ولی‌فقیه در استان‌ها و دیگر مسئولان با انتشار پیام تسلیت و برگزاری مراسم عزاداری اعلام کردند راه رئیس‌جمهور شهید برای خدمتگزاری به مردم ادامه خواهد داشت.

حال و هوای مشهد در سوگ رئیس‌جمهور شهید
 دیروز در روز میلاد امام مهربانی‌ها گوشه گوشه صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی حال و هوای متفاوتی داشت. مراسم تعویض پوشش ضریح حرم مطهر رضوی که ساعت ۶ صبح روزگذشته همزمان با میلاد امام رضا(ع) آغاز شده بود با اعلام خبر شهادت  سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه نیمه تمام ماند و لغو شد. خادمان و زائران همه داغدار سانحه‌ای بودند که در عصر روز یکشنبه 30 اردیبهشت در شب میلاد امام رضا(ع) اتفاق افتاد. دختر جوانی درحالی که اشک می‌ریخت به گوشه‌ای از در ورودی باب‌الجواد تکیه داده بود. او درخصوص شهادت رئیس دولت شهید می‌گوید: باید برای حال خودمان گریه کنیم، بر حال رئیس‌جمهور شهید کسی گریه نمی‌کند، چرا که او به خدا پیوست. مرد جوانی که برای میلاد امام رضا(ع) به مشهد آمده بود و حالا داغدار خادم همیشگی امام رضا(ع) شده بود درخصوص شنیدن خبر شهادت رئیس‌جمهور می‌گوید: گویی خبر از دست دادن پدرم را شنیده‌ام و کوهی از غم در یک آن بر سرم آوار شده است. آیت‌الله رئیسی در اذهان ما مردی رشید، مؤمن و خداترس و دلاور بود؛ مردی که برای مردمش حاضر بود جان بدهد و البته این ارتباط دوسویه بود؛ مردم نیز نمی‌خواستند به هیچ وجه این مرد را از دست بدهند.

روایت استاندار گلستان از حضور رئیس جمهور شهید در  مراوه‌تپه
 استاندار گلستان با تشریح برخی ویژگی‌های شخصیتی شهید رئیسی مانند مردمداری، با ذکر خاطره‌ای از سفر چند ماه قبل ایشان به مراوه‌تپه می‌گوید: در آن سفر بر خلاف اصرار محافظ برای پیاده‌نشدن از خودرو، رئیس‌جمهور به فاصله ۱۰۰ متری محل سخنرانی از ماشین پیاده شد و هیچ‌کس نتوانست مانع حضور وی در جمع متراکم مردم شود. علی‌محمد زنگانه ادامه می‌دهد: در سفر به مراوه‌تپه شهید رئیسی تأکید داشت باید بین مردم حاضر شود. در آن شرایط شهید موسوی، محافظ رئیس‌جمهور از من خواست کمک کنم اوضاع مدیریت شود، اما دکتر رئیسی بدون توجه به این توصیه‌ها به جمع مردم پیوست.

عزاداری تبریزی‌ها مقابل بیت
 امام جمعه تبریز
مردم تبریز  دیروز پس از شنیدن خبر شهادت رئیس‌جمهور، امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان‌شرقی و بقیه همراهان‌شان، در محل باغشمال مقابل بیت امام جمعه تبریز جمع شده و عزاداری کردند.

اهتزاز پرچم عزا بر فراز گنبد شاهچراغ(ع)
در آیینی ویژه، دیروز پرچم گنبد بارگاه حضرت احمد‌بن‌موسی الکاظم شاهچراغ(ع) تعویض شد و به نشانه عزا، پرچم سیاه بر فراز این گنبد به اهتزاز درآمد. همچنین تجمع بزرگ مردمی و عزاداری با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) برگزار شد.

آیین عزاداری محلی مردم خرم‌آباد
 مردم خرم‌آباد نیز ساعات اولیه صبح دیروز دوشنبه با شنیدن خبر شهادت دکتر رئیسی و همراهان‌شان به شیوه سنتی و با نواختن نوای چمر عزاداری کردند. در این مراسم مردم در کوچه و خیابان همگام با نوای چمر اشک می‌ریختند و به سر و سینه می‌زدند.

برگزاری مراسم سوگواری در دانشگاه ارومیه
 در پی شهادت دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و همراهانش مراسم قرائت فاتحه و سوگواری با حضور مردم بخصوص دانشجویان این شهر در پردیس نازلو دانشگاه ارومیه برگزار شد.
اجتماع دانشگاهیان یزد در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
 دانشگاهیان دانشگاه یزد با حضور در گلزار شهدای گمنام این دانشگاه در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان اجتماع کردند. قرائت زیارت عاشورا و مدیحه سرایی توسط مداحان اهل بیت از جمله برنامه‌های این مراسم بود. دارالمؤمنین همدان نیز داغدار شهید خدمت بودند. همدانی‌ها با شنیدن خبر شهادت مانند دیگر هموطنان در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهانش نشستند.

 آیین عزاداری شهادت خادم‌الرضا(ع) در ایلام
همچنین آیین عزاداری شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهر ایلام با حضور مسئولان و مردم این استان برگزار شد. برگزاری مراسم یادبود رئیس جمهور شهید در زنجان مردم ولایت‌مدار و شهید پرور استان‌زنجان به سوگ رئیس‌جمهور محبوب و انقلابی خواهند‌ نشست. مراسم یاد و خاطره رئیس جمهور شهید دکتر سیدابراهیم رئیسی و هیأت همراه در حسینیه اعظم زنجان برگزار ‌شد.

جستجو
آرشیو تاریخی