صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هشت - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هشت - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

روایت معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی از تلاش‌های شهید مالک رحمتی در ایام منتهی به افتتاح سد «قیز قلعه سی»

آخرین مأموریت آقای استاندار

آخرین روز از خدمت در کسوت استاندار آذربایجان‌شرقی برای او با همه روزهای پیش از آن فرق داشت؛ آخرین مأموریتی که با شهادت او به پایان رسید. شهید مالک رحمتی که پیش از این معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی بود، 4 ماه قبل و بعد از درگذشت سردار زین‌العابدین رضوی‌خرم به عنوان دومین استاندار آذربایجان‌شرقی در دولت سیزدهم انتخاب و در همین مدت کوتاه چنان محبوب دل مردم این منطقه شد که از روز گذشته در غم از دست دادن او اشک می‌ریزند. شهادت استاندار جوان همراه با رئیس‌جمهور مردمی شهید سیدابراهیم رئیسی و مقامات بلندپایه همراه ایشان که در راه وفای به عهد خویش و با هدف خدمت‌رسانی به مردم شریف ایران به استان آذربایجان‌شرقی سفر کرده بودند، مردم این استان و کل ایران را در بهت و اندوه فرو برده است. روایت آخرین مأموریت استاندار جوان حکایت از تلاش خستگی‌ناپذیر او برای خدمت‌رسانی به مردم استان آذربایجان‌شرقی است. در همین ارتباط «ایران» گفت‌و‌گویی با معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی انجام داده تا حال و هوای آخرین روز خدمت شهید «مالک رحمتی» استاندار انقلابی و متدین آذربایجان‌شرقی در روز افتتاح سد «قیزقلعه‌سی» را توصیف کند.

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

استاندار انقلابی
«جبارعلی ذاکری» معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی، شهادت  سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان‌شرقی و همراهان گرامی ایشان را در سانحه هوایی تسلیت گفته و به «ایران» می‌گوید: شهید «مالک رحمتی» استاندار انقلابی و متدین آذربایجان‌شرقی، 10 روزی بود که در جریان بهره‌برداری از پروژه آبی مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و افتتاح سد «قیزقلعه‌سی» به عنوان بزرگ‌ترین طرح آبی مرزی شمالغرب کشور قرار داشته و در تلاش بود این اتفاق عظیم و خوب را در استان به بهترین نحو ممکن برگزار کند.
وی می‌افزاید: شهید بزرگوار، گزارش‌هایی را که برای ایشان تهیه کرده و در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن بیش از 8 هزار هکتار از اراضی شمالغرب استان در اختیار ایشان قرار داده بودیم با جدیت پیگیری می‌کردند. زمینه رایزنی‌های بین‌سازمانی و دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و اینکه بار دیگر افتتاح یک سد مشترک به عامل دوستی دو کشور تبدیل شده و تعاملات آنها بخصوص منطقه نخجوان را تحت‌تأثیر قرار داده است را با درایتی بی‌نظیر پیگیری و مدیریت می‌کرد. شهید «مالک رحمتی» این عزیز بزرگوار، لحظه‌ای دست از تلاش برنداشته و با جدیت و وسواس پیگیر افتتاح سد «قیزقلعه‌سی» بود.

دستاوردهای ارزشمند
طبق گفته ذاکری، شب پیش از افتتاح سد «قیزقلعه‌سی» هماهنگی‌ها انجام شد و به همراه دیگر مسئولان استانی به منطقه اعزام شدیم. پیش‌تر همه هماهنگی‌ها میان مسئولان دو کشور و دستگاه‌هایی مانند وزارت نیرو صورت گرفته بود و همه آماده افتتاح و بهره‌برداری از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه مرزی استان آذربایجان‌شرقی بودیم.
معـــــــــاون عمـــــــرانی استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه می‌دهد: شهید «مالک رحمتی» در تلاش بودند رئیس‌جمهور شهید پس از حضور در منطقه، از کنارگذر ارس که یکی از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم تلقی می‌شد عبور کرده و حداقل 10 دقیقه‌ای را به بازدید از کارگاه‌های پروژه بزرگ اختصاص دهند. خوشبختانه این اتفاق مبارک افتاد و زمانی که هلی‌کوپترها در پایانه آب‌بند نزدیک کلاله آذربایجان بر زمین نشستند، توضیحات لازم به رئیس جمهور شهید ارائه شد. استاندار شهید، با شور و شوقی وصف‌ناپذیر در تلاش بودند یکی از پروژه‌های بزرگ کشوری را در استان افتتاح کرده و دستاوردهایی ارزشمند را برای اهالی کم‌برخوردار منطقه به ارمغان آورند. خوشبختانه تمام زحمات ایشان به ثمر نشسته و این اتفاق مبارک با حضور شهید رئیسی و دیگر مسئولان به سرانجام رسید. لحظه‌ای که رئیس‌جمهور شهید طرح را افتتاح کرد و با باز شدن دریچه‌ها، آب به سمت پایین‌دست جاری شد، شادی و شوق را در چشمان این بزرگوار مشاهده کردم. همراه با این عزیزان، بزرگان دیگری نیز در صحنه حضور داشتند و از رخداد این اتفاق مبارک خرسند و خوشحال بودند.

شور و شوق دیدار مردمی
وی می‌افزاید: پس از افتتاح سد «قیزقلعه‌سی» قرار بود رئیس‌جمهور به همراه استاندار و دیگر مسئولان و همراهان حرکت کنند، اما شور و شوق دیدار مردمی مانع از این کار و در حرکت این عزیزان تأخیر ایجاد شد. مردم گرداگرد این عزیزان گرد آمده و سؤالات و خواسته‌های خود را در حضور دولت مردمی مطرح می‌کردند. آنها پس از اقامه نماز، زمانی را به شنیدن سخنان اهالی منطقه اختصاص داده و به درد‌دل آنها گوش کردند. این موضوع، بحث مهم مردمی بودن و گوش سپردن به خواسته‌های مردم از سوی رئیس‌جمهور شهید و استاندار شهیدی که در مدت زمانی اندک، مالک دل‌های مردم آذربایجان‌شرقی شد را به اثبات می‌رساند. به یاد دارم که این عزیزان، سخنان مردم را با صبوری گوش داده و دستورات لازمه را به مسئولان حاضر در منطقه ارائه دادند.

مدیری پیگیر و پرتلاش
طبق گفته این مقام مسئول، به نظر می‌رسید که آن روز، یکی از بهترین روزهاست؛ روزی مبارک که با ولادت علی‌بن‌موسی‌الرضا‌(ع) مصادف شده و با حضور مسئولان دولت مردمی، طرحی مهم و عظیم افتتاح می‌شد، اما حادثه‌ای تلخ رقم خورد و ملت ایران را عزادار کرد. ذاکری تصریح می‌کند: شهید «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان‌شرقی یکی از خادمین امام رضا(ع) بوده و 4 سال در مشهد مقدس حضور داشت. برخی از دوستان در استان، ایشان را هدیه علی بن موسی‌الرضا‌(ع) به استان قلمداد می‌کردند؛ جوانی پرتلاش و مدیری پیگیر که همیشه در صحنه حضور داشت و مهم‌ترین دغدغه‌اش رفع مشکلات مردمی بود. مطمئنم روح این بزرگوار و دیگر عزیزان در بهشت برین آرام گرفته و خداوند پاداش تمام زحمات ارزشمند و دلسوزانه‌شان را همانند دیگر شهدا در دنیای باقی عطا خواهد کرد.

مردمی‌ترین امام جمعه
وی شهید «حجت‌الاسلام آل‌هاشم» امام جمعه تبریز را یکی از مردمی‌ترین امام جمعه‌ها در سراسر کشور توصیف کرده و می‌گوید: بد نیست خاطره‌ای از ایشان نقل کنم. ایشان در یکی از صحبت‌های خصوصی بیان کردند:«استان آذربایجان‌شرقی 2 امام جمعه شهید دارد؛ هر 2 هم خوشبختانه سید بودند، دعا کنید سومین شهادت نیز نصیب من شود.» به هر حال خداوند متعال مقدر کرده و حضور ایشان را در جمع شهدا رقم زد؛ امام جمعه‌ای مردمی که یکی از بهترین و محبوب‌ترین افراد در سطح استان قلمداد می‌شد. محبوبیت خاص این بزرگوار، ساده‌زیستی و حضور بی‌آلایش ایشان در جمع مردمی، زبانزد خاص و عام بود. شهید «حجت‌الاسلام آل‌هاشم» مراودات بسیار مؤثری با مسئولان استانی داشت و در تلاش بود مشکلات مردم را به گوش مسئولان برساند. مجموعه این خصوصیات در کنار مرجعیت و ویژگی‌های بارز علمی این بزرگوار و تدریس در حوزه علمیه تبریز و دیگر حوزه‌های علمی کشور، از ارزشمندی یکی از نخبگان علمی و مردمی کشور در سطح استان حکایت داشت.

تسلیت به ایران اسلامی
آنگونه که معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی می‌گوید: مردم آذربایجان‌شرقی آینده‌ای بسیار خوب از ادامه حضور ارزشمند این عالم بزرگ متصور بودند، اما خداوند منان مقدر فرمود و ایشان را به همراه دیگر شهدای این حادثه ناگوار در بهشت برین جای داد. دعا می‌کنم خداوند بزرگ، روح این عزیزان از دست رفته را قرین رحمت کرده و صبری عظیم به ملت شریف ایران و خانوادگان داغدار آنها عطا کند. بنده به نوبه خود این سانحه تلخ را به همه مردم عزیز و ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنم. اگرچه این حادثه تلخ ضایعه‌ای بزرگ است اما گویی تقدیر و مشیت الهی بر این بوده است. این اتفاق ناگوار که به‌زعم ما ناگوار و تلخ بوده و عزیزان ما لذت و طعم شهادت را چشیده‌اند، ان‌شاءالله مبارک باشد و خدمات ارزشمند آنان در پیشگاه الهی مرتبتی شایسته برای این سفرکردگان مهیا خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی