رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست هیأت دولت خبر داد

حل وفصل نیمی از موارد اختلافی ایران با آژانس


رویداد هفتگی حیاط دولت که چهارشنبه‌ها پس از نشست هیأت وزیران برگزار می‌شود، این هفته اخبار مهمی برای ایران داشت؛ اخباری در حوزه‌های راه، کار، نفت و ارتباطات. گزارش این رویداد را می‌خوانید.

اسلامی: تداوم مذاکرات با آژانس
رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که اختلاف ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون دو مکان اختلافی در فرایند حل و فصل قرار گرفته است. محمد اسلامی روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت با تصریح این خبر گفت که حدود نیمی از موارد باقی مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل شد و طبق برنامه توافق شده، معاونان دو طرف در حال تعامل و گفت‌وگو هستند.
اشاره رئیس سازمان انرژی اتمی به مذاکراتی است که در جریان سفر هفته گذشته «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس به تهران صورت گرفت و به یک تفاهم سه بخشی بر اساس بیانیه مشترک اسفندماه 1401 انجامید؛ بیانیه‌ای که مدیر کل آژانس پیش از این سفر اجرای آن را مورد تردید قرار داده بود اما در پی مذاکرات فشرده‌ای که او در جریان دیدار با مقام ایرانی از سر گذراند، همچنان آن را معتبر خواند و اعلام کرد که دو طرف بر مبنای این بیانیه گام برمی‌دارند و متناسب با روند جاری، دستور کار جدیدی را بر آن خواهند افزود. با این تفاهمات مقدماتی بود که اسلامی روز گذشته از قرار گرفتن این تفاهمات در فرایند اجرا خبر داد. او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: مذاکره برای رفع تحریم‌های اقتصادی مذاکراتی سیاسی مربوط به مقامات سیاسی و دیپلماتیک دو طرف است و ربطی به گفت‌وگوهای ما با آژانس ندارد.
 
بهادری جهرمی: دولت پیشگام
در برخورد با تخلف است
سخنگوی دولت روز گذشته جزئیاتی از فرایند شناسایی پرونده فساد موسوم به چای دبش از درون خود دولت ارائه کرد. علی بهادری جهرمی با اشاره به اینکه نهادهای نظارتی درون دولت در پرونده موسوم به چای دبش، از شهریورماه ۱۴۰۱ فسادها و تخلفاتی را شناسایی کردند، اظهار کرد: از همان لحظه با ورود وزارت اطلاعات، با همکاری دستگاه‌های نظارتی داخل دولت و نیز همکاری‌ وزرای وقت صمت و جهاد کشاورزی، اقدامات لازم برای شناسایی و جلوگیری از خارج کردن برخی اموال متخلفان این پرونده، شناسایی شرکت‌های صوری و جلوگیری از تخصیص بیشتر ارز آغاز شد و اقدامات لازم صورت گرفت. علی بهادری جهرمی اضافه کرد: این مجموعه اقدامات تا اسفندماه همان سال منجر به تشکیل پرونده برای ارجاع به دستگاه قضایی شد. وی با تأکید بر اینکه روش و منش دولت این است که اجازه هیچ گونه فسادی ندهد و خود دولت اولین برخوردکننده باشد، اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارشی که از وزارت اطلاعات گرفتم تاکنون ده‌ها گردش کار برای ارسال به دستگاه قضایی صورت گرفته تا سریع‌تر منجر به صدور حکم، حداقل در برخی جنبه‌های آن شود. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه این پرونده دو جنبه دارد، یک جنبه آن را اموالی دانست که از مردم با عدم رفع تعهد ارزی تفویض شده و افزود: جنبه دیگر تخلفاتی است که از سوی برخی افراد صورت گرفته است و باید هر دو جنبه تخلف با جدیت رسیدگی شود. افکار عمومی دنبال این است که منابع از کشور خارج نشود و برگردد. نظر دولت نیز این است که در کوتاه‌مدت همه خسارت‌ها جبران شود. بهادری جهرمی با بیان اینکه ما معتقدیم باید تضمین شود که این منابع از کشور خارج نشود، توضیح داد: زیرا پرونده‌هایی داشتیم که تازه بعد از 10 یا 15 سال گفته می‌شود منابع آن برگشته است. وی با اشاره به اینکه براساس گزارش وزارت اطلاعات، اموال شناسایی شده در پرونده دبش می‌تواند جبران‌کننده منابع این پرونده شود، تصریح کرد: دولت همانگونه که در شناسایی این تخلف و جرم پیشگام بود، به همان سرعت رسیدگی به پرونده را در دستور کار دارد.
 
خاندوزی: مشکل صنف طلا
با دستور رئیس‌جمهور رفع شد
وزیر امور اقتصادی و دارایی هم درباره اعتراض طلافروش‌ها در روزهای اخیر توضیح داد: ابتدا به نظر می‌رسید اعتراض این صنف در حوزه مقررات مالیاتی است، اما خودشان اظهار کردند یکی از آیین‌نامه‌های قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که ذیل سامانه جامع تجارت پیگیری می‌شود، مشکلاتی را برای این صنف ایجاد کرده است. سیداحسان خاندوزی افزود: با دستور رئیس‌جمهور، وزارت صمت این موارد را پیگیری و به دنبال آن رسماً اطلاعیه‌ای منتشر کرد که براساس آن، ضمن مراعات قطعی قانون و عدم عقب‌نشینی از اجرای قانون آن، مواردی که برای این صنف ایجاد زحمت کرده بود، حل و فصل شد. وی درباره اعتراض صنف آرایشی- بهداشتی نیز بیان کرد: طبق قوانین، همه اصناف کشور موظف به حرکت به سمت شفافیت و الکترونیکی شدن و فاصله گرفتن از روش‌های سنتی در حوزه ممیزی مالیاتی هستند، لذا طبیعی است برخی گروه‌ها که سهم کالای قاچاق در آنها زیاد است، با موانعی مواجه شوند که این بخش‌ها باید خودشان را با قانون تنظیم کنند.
 
بذرپاش: ترانزیت جاده‌ای
55 درصد رشد یافت
وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد: پس از رشد ۵۸ درصدی ترانزیت جاده‌ای در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، این رشد طی امسال هم ادامه داشته و تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه ترانزیت جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته است. مهرداد بذرپاش همچنین قرارداد بهره‌برداری، تجهیز و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با یک شرکت هندی را بسیار راهبردی توصیف کرد و افزود: قبلاً این قرارداد به صورت موقت تمدید می‌شد که باعث شده بود انگیزه سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی از آنان سلب شود، اما اکنون این قرارداد ۱۰ ساله شد تا انگیزه طرفین برای سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. وی در ادامه با اشاره به اینکه براساس قانون ساماندهی بازار اجاره، مسکن و زمین، دولت می‌تواند با مصوبه شورای‌عالی استان‌ها سقف اجاره‌بها تعیین کند، اظهار کرد: اگر در استانی تورم بیش از ۳۰ درصد باشد، شورای مسکن استان می‌تواند از ۵۰ درصد تورم تا حداکثر ۱۰۰ درصد آن میزان، نسبت به قرار دادن سقف اجاره‌بها اقدام کند.
 
مرتضوی: ضوابط دست و پا گیر
در اشتغالزایی حذف شد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه دولت در کاهش نرخ بیکاری رکورد تاریخی را ثبت کرد، گفت: نرخ بیکاری در ۷ استان زیر ۷ درصد و عزم دولت بر این است که بتوانیم نرخ بیکاری را همواره کاهش دهیم. سیدصولت مرتضوی، فعال‌سازی بنگاه‌های بزرگ، تقویت طرح‌های توسعه‌ای بنگاه‌های بزرگ و فعال کردن طرح‌های کلان اقتصادی در حوزه‌های مختلف را از ابزارهای دولت برای تداوم کاهش نرخ بیکاری برشمرد و تأکید کرد: برنامه‌ریزی ما این است که در سال ۱۴۰۳ بتوانیم از مرز ایجاد یک میلیون فرصت شغلی فراتر برویم تا اشتغال پایدار در کشور ایجاد شود. وی حذف ضوابط دست‌و‌پا‌گیر را از دیگر راهکارهای دولت برای توسعه اشتغال عنوان کرد و گفت: وزارت کشور نیز ساماندهی اتباع خارجی در کشور را در دستور کار قرار داده که در این صورت، فرصت‌های شغلی بیشتری در اختیار هموطنان قرار خواهد گرفت.
 
وزیر کشور: برگزاری امن و سالم انتخابات
وزیر کشور هم با اشاره به اینکه اخیراً برخی تلاش کردند با انتخاب گزینشی از مطلبی، انتخابات را زیر سؤال ببرند، اظهار کرد: مطرح شد که مردم شریف ایران حماسه آفریدند که برخی سعی کردند این جمله را به مرحله دوم انتخابات ربط بدهند، در حالی که آنچه مطرح شد راجع به کل انتخابات بود. احمد وحیدی با تأکید بر اینکه انتخاباتی در بالاترین سطح امنیت و سلامت و با رقابت خوب و مشارکت ارزشمند مردم برگزار شد، اضافه کرد: اینکه افرادی سعی می‌کنند این را کم‌اهمیت نشان دهند، کار اشتباهی است، این افراد اگر انصاف دارند درباره اهمیت این انتخابات و برگزاری آن در بهترین سطح صحبت کنند. سعی نکنند مطلب را آن‌طور که دوست دارند تغییر جهت دهند. وی درباره برخورد با مأموران خاطی فراجا نیز با بیان اینکه هر مأموری دچار تخلف شود، با او برخورد می‌شود، اضافه کرد: اما باید از تقطیع حرف‌ها و به انحراف بردن موضوعات جلوگیری کرد. ایستادن در مقابل قانون، غلط و جلوگیری از اجرای آن تقبیح شده است.
 
زارع‌پور: پیگیری جدی تعهدات اپراتورها
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با بیان اینکه به دنبال افزایش تعرفه‌ها در سال گذشته، اپراتورها متعهد شدند کیفیت ارتباطات را افزایش دهند، اظهار کرد: این تعهدات شامل افزایش سرعت اینترنت همراه تا پایان خردادماه به میزان ۳۰ درصد و تا پایان سال ۵۰ درصد و افزایش پوشش نسل چهارم و افزایش پوشش نسل پنجم و افزایش ۱۰ درصدی بود. عیسی زارع‌پور تصریح کرد: این موارد به صورت جدی پیگیری می‌شود و سازمان تنظیم مقررات متعهد به پایش در این زمینه است. وی با بیان اینکه تمام پروژه‌هایی که با حضور رئیس‌جمهور در وزارت ارتباطات افتتاح شد در افزایش کیفیت ارتباطات کشور نقش دارد، تصریح کرد: در لایه‌های مختلف شبکه که بخشی از آن در اختیار اپراتورها و شرکت ارتباطات زیرساخت قرار دارد، روند رو به توسعه است و با پروژه‌هایی که سه‌شنبه گذشته افتتاح شد، تقریباً ۹۰ درصد به شبکه ارتباطات کشور افزوده شد.
 
اوجی: افتتاح یک خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی
همچنین وزیر نفت اعلام کرد: خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از تبریز تا ارومیه به طول ۲۲۰ کیلومتر، هفته آینده افتتاح می‌شود. جواد اوجی هزینه ساخت این خط لوله را هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: همچنین در کیفی‌سازی پالایشگاه تبریز، تبدیل فرآورده‌های نفت‌گاز یا گازوئیل به «یورو 5» آماده بهره‌برداری است. به این ترتیب روزانه ۵ میلیون لیتر تولید نفت‌گاز یورو 5 خواهیم داشت. وزیر نفت، این پروژه را سومین پالایشگاهی عنوان کرد که کیفی‌سازی آن در دولت سیزدهم به ثمر رسیده است و افزود: واحد بازیافت گوگرد در پالایشگاه تبریز نیز آماده بهره‌برداری است.

 

بـرش

در نشست هیأت دولت مطرح شد
صادرات 2 میلیارد و 500 میلیون یورویی محصولات دانش‌بنیان

رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت با بیان اینکه تأمین مالی بخش تولید در سال جهش تولید، از جمله برنامه‌های دولت برای تحقق شعار سال است، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی را موظف کرد، با توجه به مشخص بودن میزان منابع مالی در اختیار دولت، تدابیر لازم را برای رفع موانع تأمین مالی مورد نیاز صنایع اتخاذ کنند.
رفع دغدغه‌های مردم به عنوان سرمایه‌گذار و رکن اصلی بورس و بازار سرمایه از دیگر تأکیدات رئیسی به مسئولان مربوط در این جلسه بود. پیش از سخنان سیدابراهیم رئیسی، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به رشد چشمگیر صادرات محصولات دانش‌بنیان در سال گذشته در راستای تحقق مطالبات رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر خروج اقتصاد کشور از خام فروشی گفت: در سال 1402 صادرات محصولات دانش‌بنیان با فعالیت بیش از 500 شرکت به رقم 2 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید که با توجه به اینکه ارزش صادرات هر تن از این کالاها دو برابر ارزش متوسط کالاهای دیگر است، نشان روشنی از خروج تدریجی اقتصاد کشور از خام‌فروشی است.

تصحیح 800میلیون برگه امتحانی
رضا مراد وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: امسال برای نخستین‌بار در تاریخ کشور از روز یکشنبه امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت همزمان و متمرکز برگزار خواهد شد. در این فرایند طی 28 روز 120 امتحان در 6 هزار شعبه در سراسر کشور برگزار و 80 میلیون برگه امتحانی نیز تصحیح خواهد شد.
محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی نیز با اشاره به آغاز فصل برداشت گندم در مناطق گرمسیری از خرید 2 میلیون و پانصد هزار تن گندم در این مدت زمانی خبر داد و گفت‌: استان خوزستان در میان استان‌های گرمسیر با تولید 1 میلیون و 100 هزار تن گندم رتبه اول را دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی