صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

رونق گردشگری با رأی مجلس به تعطیلی شنبه‌ها

 زیست‌بوم- مجلس دیروز، شنبه را به‌عنوان دومین روز تعطیلات آخر هفته انتخاب کرد، البته برای تبدیل شدن آن به قانون، باید منتظر رأی شورای نگهبان ماند که آیا انتخاب این شورا شنبه خواهد بود یا پنجشنبه. مجلسی‌ها پیش‌بینی می‌کنند اگر شورای نگهبان رأی بهارستان‌نشین‌ها را تصویب کند، ایرانی‌ها از خرداد‌ماه سال‌ جاری دو روز تعطیلی آخر هفته خواهند داشت. تعطیلات آخر هفته پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور است.
معاون گردشگری کشور افزایش تعطیلات آخر هفته را فرصتی برای سفرهای کوتاه‌مدت به شهرها و روستاهای کمتر شناخته شده در اطراف شهرهای بزرگ می‌داند. علی‌اصغر شالبافیان درباره تأثیر دو روزه شدن تعطیلات می‌گوید: چنین سفرهای کوتاه‌مدتی می‌تواند به رونق کسب‌وکارهای منطقه‌ای، همچنین معرفی مقاصد کمتر شناخته شده و رونق گردشگری داخلی کمک‌ کند. او می‌گوید: توزیع تعطیلات می‌تواند از ازدحام سفر بکاهد و موجب کاهش سوانح و حوادث شود که اعضای ستاد مرکزی هماهنگی سفر بهترین افراد برای اجرایی شدن این مهم هستند. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پیش‌تر در گزارشی، تعطیلات بیشتر و هدفمند را شرط لازم توسعه گردشگری داخلی دانسته و گفته است: اصلاح الگوی پراکنش تعطیلات بر اساس نیاز اوقات فراغت خانوار اثر معناداری بر سلامت فردی و اجتماعی و بهبود سبک زندگی خواهد داشت.
به اعتقاد کارشناسان این مرکز، ساماندهی تعطیلات سبب انتخاب مقاصد متنوع‌تری توسط خانواده‌ها خواهد شد. افزایش تعطیلات چند روزه علاوه ‌بر تمرکز مکانی، تمرکز زمانی سفرها را نیز از بین می‌برد و ظرفیت بالقوه این بخش را فعال می‌کند. به ‌عبارتی با تعطیلی دو روز در پایان هفته، مقاصد محلی و روستایی بیشتر انتخاب شده و حتی با وجود عدم اقامت در این مقاصد، درآمدهای جانبی دیگری برای آنها خواهد داشت. البته مرکز پژوهش‌ها یادآور می‌شود ساماندهی تعطیلات بدون توجه به ابعاد احتمالی ازدحام، مصرف سوخت و تقاضای پنهان گردشگری خودرو‌محور، در کوتاه‌مدت علیه خود اقدام خواهد کرد. این موضوع، هم برای دولت و هم مردم ایجاد بار مالی و هزینه‌های جانبی خواهد داشت، چراکه عاملی برای ایجاد اوج تقاضا برای سوخت و حمل‌ونقل جاده‌ای است و موجب کاهش کیفیت سفرهای مبتنی ‌بر خودرو خواهد شد. بنابراین لازم است توزیع آن با توجه به ظرفیت‌های محیطی، توجه به بعد مسافت و توسعه زیرساخت‌های تکمیلی، در شهرهای ظرفیت‌دار نزدیک به مراکز جمعیتی صورت گیرد.
جستجو
آرشیو تاریخی