صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

«افعی تهران» از اهمیت نهاد مدرسه و معلم
در تربیت مردم یک جامعه آگاه است
پیمان معادی که این روزها سریال «افعی تهران» را هنرنمایی می‌کند، درباره حواشی بخشی از این سریال که مربوط به کتک زدن ناظم مدرسه بود با انتشار پستی واکنش نشان داده و در این‌باره آورده است:«استقبال کم‌نظیر تماشاگران از سریال «افعی تهران» و بازنشر سکانس‌های شاخص آن باعث بحث و تبادل نظر میان مخاطبین سریال و کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است. در این بین مواجهه شخصیت اصلی داستان با ناظم مدرسه‌ای که سابقه تنبیه بدنی دانش‌آموزان را داشته، بیش از همه مورد تحلیل قرار گرفته است. در پی واکنش وزارت آموزش و پرورش به سریال «افعی تهران» و با پخش گسترده این سکانس در شبکه‌های اجتماعی، کاربران به مرور خاطرات تلخ خود از دوران تحصیل پرداختند. لزوم توضیح این نکته مایه تعجب عوامل سازنده «افعی تهران» شده که شخصیت ناظم مدرسه در این سریال به عنوان یک شخصیت ساختگی به هیچ‌وجه پرچم‌دار تمام شاغلین نظام آموزشی کشور نیست؛ همان‌طور که شخصیت اصلی سریال به عنوان یک منتقد و کارگردان سینما، روانشناس قصه، مدیر مهدکودک و سایر شخصیت‌های این مجموعه نمایشی با تمام نقاط ضعف و قوت خود نماد اعضای صنف‌شان به حساب نمی‌آید. عوامل ساخت سریال «افعی تهران» از اهمیت نهاد مدرسه و معلم در تربیت مردم یک جامعه آگاه هستند و به خوبی می‌دانند که بعد از خانواده، مهم‌ترین نهاد مؤثر در پرورش افراد یک جامعه، مدرسه است. گروه سازنده «افعی تهران» از تمام معلمان و دست‌اندرکاران نظام آموزشی کشور دعوت می‌کند تا در کنار عوامل سازنده سریال و همراه با مردم، «افعی تهران» را تا آخرین قسمت دنبال کنند؛ به ایشان اطمینان خاطر می‌دهیم که اعتقاد و باور سازندگان این سریال در اهمیت و ارج نهادن به تربیت صحیح فرزندان یک جامعه هم‌راستا با دغدغه این دلسوزان عرصه آموزش و فعالان حوزه پرورش است. عوامل سازنده سریال «افعی تهران» ضمن قدردانی از همراهی گسترده تماشاگران، از همه مخاطبین دعوت می‌کنند تا در راستای قدردانی از معلمان سختکوش، عالم و فداکاری که آنها را در مسیر رشد فردی و تحصیلی یاری کردند، در شبکه‌های اجتماعی با ذکر نام و سال تحصیلی از ایشان به نیکی یاد کنند تا «افعی تهران» بهانه‌ای برای قدردانی از این عزیزان شریف باشد. همان‌ آموزگاران دلسوزی که سازندگان «افعی تهران» به احترامشان کلاه از سر بر‌می‌دارند، دستشان را به گرمی می‌فشارند و تحمل لحظه‌ای رنجش خاطرعزیزشان را نخواهند داشت.»

پلی‌بک در کنسرت، فساد اخلاقی در هنر است
علی قمصری، آهنگساز پروژه تار ایرانی با انتشار یک استوری درباره اجرای برخی از هنرمندان موسیقی که بسیار از پلی‌بک استفاده می‌کنند صحبت‌هایی داشته و آورده است:«آنقدر در اجراهایی که روی صحنه هستند، هنردوستان، پلی‌بک شنیده‌اند که جالب است بیشترین سؤالاتی که پس از شنیدن خبر یک اجرا می‌پرسند این است که موسیقی، زنده خواهد بود؟ بله عزیزانم، من هیچ‌گاه حتی یک صدای از قبل ضبط شده را روی صحنه نمی‌آورم، چون معتقدم پلی‌بک در کنسرت، فساد اخلاقی در هنر است. هنرمند با علم به اینکه روی صدایی از پیش ضبط شده در حال اجراست، سطح خود را از هر نظر پایین می‌آورد و هرگز به اوج لذت نمی‌رسد و اگر واقعاً هنرمند باشد احساس گناه می‌کند.»
 
امیرکبیر فقط اسم یک خیابان نیست
فرهاد حسن‌زاده با انتشار پستی از تجدید چاپ کتاب تازه‌اش خبر داده است با عنوان «امیرکبیر فقط اسم یک خیابان نیست.» به گفته این نویسنده، این کتاب بیش از بیست سال پیش توسط نشر روزگار منتشر شده است. او در شرح آن توضیح داده است:«این کتاب، رمانی است امروزی که در دل خود داستان زندگی میرزا تقی‌خان امیرکبیر را بازگو می‌کند. شهرزاد، دختر نوجوانی است که به طور اتفاقی پی می‌برد یکی از نوادگان امیرکبیر است. او در نامه‌هایی که به برادرش امیرمسعود در خارج از ایران می‌نویسد شرح می‌دهد که امیرکبیر کیست و برای ایران چه کارهایی کرده و چطور به قتل رسیده است. خواننده کتاب از طریق نامه‌های شهرزاد که زبانی داستانی دارد با زندگی یکی از مردان تأثیرگذار ایران و بخشی از تاریخ قاجار آشنا می‌شود.»

واکنش الناز شاکردوست به جنایات اسرائیل
الناز شاکردوست همزمان با روز جهانی مادر به جنایات اسرائیل در غزه واکنش نشان داد. او با انتشار تصویری دردناک  از یک مادر فلسطینی به جنایات اسرائیل در غزه واکنش نشان داد و نوشت: «روز مادر را چگونه می‌توان تبریک گفت؟ سکوت جامعه جهانی در برابر جنایت اسرائیل در غزه و نقض حقوق زنان فلسطینی نابخشودنی است.

جستجو
آرشیو تاریخی