فرهنگ


وزیر فرهنگ در آیین پاسداشت زبان فارسی
و بزرگداشت فردوسی:
فردوسی در قله حکمت ایرانی اسلامی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی که در کتابخانه ملی ایران برگزار شد تقارن این دو بزرگداشت را با ایام دهه کرامت دلنشین دانست و گفت: امسال دو بزرگداشت فردوسی بزرگ و زبان فارسی مصادف شده با ایام دهه کرامت که این تقارنِ دلنشینی است.
محمدمهدی اسماعیلی بیان کرد: ما به فردوسی تعظیم می‌کنیم. نه به این سبب که فردوسی تنها یک شاعر بزرگ است و 30 سال برای شاهنامه مرارت کشیده که این در جای خود به تنهایی حُسن بزرگی است. فردوسی در قله حکمت ایرانی اسلامی قرار دارد ما از این جهت به فردوسی مباهات می‌کنیم. اسماعیلی با اشاره به اینکه اگر اسلام و فرهنگ اسلامی نبود ما خبری از فردوسی و نظامی نداشتیم، خاطرنشان کرد: ما به گذشته پرافتخار فرهنگی خودمان در دوره ایران شهری نگاه مثبت داریم. شاید اشکالاتی مثل هر حوزه فرهنگی به آن دوران وجود داشته باشد اما هویت ایرانی ما هویتی متمایز و قابل افتخار است. ما با هویت ایران شهری و ایرانی قبل از اسلام خودمان دوگانه نمی‌سازیم اما نقطه اوج و درخشش فرهنگ ایرانی را در امتزاج با روح اسلامی و دین آسمانی‌مان، این امتزاج و عزت صد چندان را در حوزه علم و فناوری رشد دادیم. بزرگانی مثل ابوعلی سینا و فارابی، حکیم فردوسی و نظامی، محصول این امتزاج تاریخی‌اند.
اجازه پخش فیلم قبل از مجوز را نمی‌دهم
وزیر ارشاد همچنین در برنامه تلویزیونی جهان آرا با اشاره به بازدید رهبر معظم انقلاب از
سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: ایستادن امامین انقلاب در قله ادبیات، فرهنگ و مسائل استراتژیک، امتیاز اصلی نهضت اسلامی است.
توجه ویژه رهبری به کیفیت کاغذ ایرانی
اسماعیلی همچنین به موضوع جالبی دربازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: ایشان حتی بعد از شنیدن خبر افزایش تولید کاغذ در داخل به موضوع محیط زیست و قطع درختان هم اشاره کردند که گفتم قرار است کارخانه‌های جدید با استفاده از پسماند کاغذ تولید کنند.
محکم روی حرفم هستم و اجازه پخش فیلم قبل از مجوز را نمی‌دهم
وی ادامه داد: از همان ابتدا محکم ایستادم و گفتم اجازه نمایش عمومی و ارسال فیلم به جشنواره‌های خارجی را قبل از اخذ مجوز پخش نمی‌دهیم؛ البته قبلاً برخی این کار را می‌کردند و حتی از کارشان تمجید هم می‌شد. اخیراً دو سه مورد فیلمبرداری بدون مجوز صورت گرفته که جای گلایه از برخی دستگاه‌ها هست ولی با نظارت صورت گرفته، حتی سر صحنه جلوی ادامه کار را گرفته‌ایم؛ در یک مورد اخیر، گفتم این فیلم همه خط قرمزها را زیر پا گذاشته و دستور برخورد هم دادم.
پیشنهاد کتاب وزیر ارشاد
در برنامه جهان‌آرا
کتاب «تل آویو سقوط کرد» نوشته بانویی لبنانی است که هم در نمایشگاه کتاب و در دست رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گرفت و هم وزیر ارشاد مطالعه آن را در برنامه جهان آرا به مخاطبان توصیه کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی