گشتی حوالی سی‌وپنجمین دوره برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

از عکس سلفی با حافظ و سعدی تا تمهیداتی برای کاهش بار ترافیکی

گروه فرهنگی/ این روزها اهالی نشر و متولیان فرهنگی در حالی میزبانی علاقه‌مندانی از سراسر کشورمان و همچنین ناشران خارجی میهمان از کشورهای دیگر را در مصلای تهران برعهده دارند که شاهد اعمال تغییراتی در راستای بهبود هر چه بیشتر روند برگزاری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستیم.

تمهیداتی برای میزبانی هر چه بهتر
برخی از کشورها در عرصه جهانی به برخورداری از ویژگی‌های خاصی مشهور هستند، از جمله ایران که آن را به شعر و برخورداری‌اش از بزرگانی می‌‌شناسند که نه فقط بر فعالان ادبیات معاصرمان، بلکه بر چهره‌های شاخص خارجی هم اثرگذار بوده‌اند؛ بزرگانی که از جمله‌شان می‌توان به گوته و نقش‌پذیری‌اش از حافظ اشاره کرد. با تکیه بر چنین پیشینه‌ای، در محیط برپایی نمایشگاه این دوره کتاب تهران، شاهد حرکت جالب‌توجهی هستیم که در شبکه‌های اجتماعی نیز با اقبال زیادی روبه‌رو شده است. اگر هنوز فرصت مراجعه حضوری به مصلای تهران برای خرید آثار مورد نظرتان را پیدا نکرده‌اید، در روزهای باقیمانده سری به نمایشگاه بزنید؛ در گذر از بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب به احتمال بسیار مردانی را با سر و شکلی برخاسته از دوران کهن و شبیه به شعرای سرشناس ادبیات کهن و حتی نویسندگان دوره معاصر خواهید دید؛ از حافظ و فردوسی گرفته تا سعدی و دیگر شاعران ادبیات کهن و همچنین بزرگانی از دوران خودمان نظیر جلال آل‌احمد. در این بین مواجهه مردم با این هنرمندان هم دیدنی است چراکه شاهد عکس‌های سلفی‌ مراجعه‌کنندگان با این بازیگران خواهید بود که با در دست داشتن دیوان اشعار خود در سالن‌ها قدم می‌زنند.

فضایی بهتر برای میزبانی از کودکان
سالن کتاب‌های کودک و نوجوان در زیرزمین رواق شرقی و سالن جنوبی مصلی قرار گرفته است که به نسبت آدرس سرراستی دارد و به محض ورود به محوطه مصلی به لطف تابلوهای راهنما و البته کیوسک‌های اطلاع‌رسانی متعددی که به همین منظور در نقاط مختلف مصلی مستقر شده‌اند، قادر به پیدا کردن آن خواهید بود. بخش کتاب‌های کودک‌ و نوجوان طی یکی، دو دوره اخیر بالاخره صاحب فضایی مسقف شده که آن را به فضایی بهتر برای مراجعه مخاطبان کم‌سن و سال به همراه خانواده‌های آنان تبدیل کرده است.

تلاش برای کاهش بار ترافیکی
برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در مصلی با ارائه تمهیداتی برای کاهش بار ترافیکی خیابان‌های منتهی به آن همراه شده است، به همین منظور شاهد افزایش پارکینگ‌هایی هستیم که برای آسودگی بیشتر مراجعه‌کنندگان دایر شده‌اند.
پارکینگ چهل‌سرا که ورودی آن از خیابان شهید مفتح، خیابان نقدی می‌گذرد، جهت استفاده وسایل نقلیه شخصی سواری در نظر گرفته شده است، همچنین پارکینگ‌های داخلی مصلای امام خمینی(ره) جهت پارک تاکسی، سرویس ناشران و کارکنان، پارکینگ شماره ۲۷ ورودی از در اصلی شماره ۱ در خیابان شهید بهشتی جهت پارک موتورسیکلت و پارکینگ‌های شماره ۶ و ۷ واقع در خیابان قنبرزاده جهت پارک اتوبوس‌های شرکت واحد با مسیرهای تعیین شده در نظر گرفته شده‌ است؛ هرچند در نهایت از عموم بازدیدکنندگان درخواست شده به جای خودروی شخصی از مترو، اتوبوس و دیگر وسایل حمل‌و‌نقل شهری برای مراجعه به محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران استفاده کنند.
ممانعت از حضور ناشران کتاب‌ساز
یکی دیگر از ویژگی‌های قابل تأمل نمایشگاه کتاب بهار جاری را می‌توان در تلاش مسئولان فرهنگ معاونت فرهنگی برای ممانعت از حضور ناشران کتاب‌ساز دانست؛ اتفاقی که طی دوره‌های گذشته اهالی نشر به آن اعتراض داشتند. بر همین اساس آن‌طور که متولیان فرهنگی گفته‌اند، در برپایی سی‌وپنجمین دوره این رویداد بین‌المللی عرصه نشر، از حضور هفده ناشر کتاب‌ساز جلوگیری شده است. یاسر احمدوند، رئیس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در نخستین نشست رسانه‌ای با اهالی رسانه درباره عزم دولت برای برخورد جدی با ناشران کتاب‌ساز سخن گفته و خیال ناشران را آسوده کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی