فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا با تشریح طرح ملی انسداد مرزهای شرقی کشور:

ورود اتباع غیرمجاز با انسدا د مرزها به صفر می رسد

در مرزهای شرقی کشور به هیچ عنوان ناامنی امنیتی نداریم و جای نگرانی برای مردم عزیزمان نیست. نیروهای ما در مرزها مستقر هستند و بعد از پایان پروژه انسداد مرز، حتماً با پالایش مرز به صورت الکترونیکی از مرزها مراقبت خواهیم کرد. نکته مثبت این طرح این است که از این به بعد از نیروی انسانی کمتری استفاده می‌شود.

یوسف حیدری
خبرنگار


بخش مهمی از امنیت پایدار سرزمینی، مبتنی بر کنترل مرزها و اشراف اطلاعاتی بر مرزهای مشترک با همسایه‌هاست. امنیت مرزهای کشور همواره یکی از اولویت‌های ملی ایران بوده است و در این راه هر ساله تعدادی از مرزبان‌های دلیر کشورمان در راه حفظ امنیت مرزها و مبارزه با قاچاقچیان و گروهک‌های تروریستی به شهادت می‌رسند. بسیاری از کشورهای دنیا برای کنترل ورود اتباع کشورهای دیگر و همچنین برقراری امنیت پایدار در مرزها اقدام به انسداد مرزهای خود می‌کنند. اهمیت این موضوع تا به آنجاست که آمارها نشان می‌دهد هرگاه طرح انسداد مرزی اجرا شده، علاوه بر بالا رفتن امنیت مرزها و نیز امنیت داخلی کشور، ورود عوامل تروریستی، قاچاقچیان مواد مخدر و اتباع غیرمجاز نیز کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
از مهرماه 1397 که مرز مشترک ما و افغانستان به ارتش واگذار شد، انسداد مرز به یکی از اولویت‌های ملی کشور در برنامه‌های نیروی زمینی ارتش تبدیل شد. شهادت مرزبان‌های دلیر در درگیری با گروهک‌های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر در کنار ورود اتباع غیرمجاز باعث شد پروژه انسداد مرز ایران و افغانستان جدی‌تر از گذشته آغاز شود. چندی قبل وزیر کشور از تخصیص مبلغ سه میلیارد دلار اعتبار برای اجرای طرح انسداد مرز شرقی (مرز با افغانستان) خبر داد و با ورود چهار گروه مهندسی نیروی زمینی ارتش، طرح انسداد مرزهای شرقی (افغانستان) در خراسان‌رضوی کلید خورد. در مرحله نخست این طرح، 300 کیلومتر مرز خراسان‌رضوی با افغانستان با دیوار بتنی چهار متری، سیم خاردار، فنس و جاده مسدود خواهد شد.
امیر سرتیپ رضا آذریان، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا در گفت‌و‌گو با «ایران» با تشریح طرح ملی انسداد مرزی تأکید کرد با این اقدام ورود اتباع غیرمجاز به داخل کشور به صفر خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه طرح انسداد مرز از سال گذشته آغاز و با تدابیر فرماندهان، مسئولان و با دستوری که به قرارگاه شمال‌شرق نیروی زمینی داده شد: این کار را بر اساس طرح‌های ابلاغی و نقشه‌های مصوب شروع کردیم. به گفته او، این طرح مراحل مختلفی دارد که باید مرحله به مرحله انجام شود. حدود 6 ماه قبل برنامه‌ریزی را آغاز کردیم و از سال گذشته پای کار آمدیم و پروژه انسداد‌سازی انجام گرفت. در ابتدا یکسری مشکلات در مباحث مرزی بود که با پیگیری‌های انجام شده و حضور همکاران سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در منطقه توانستند مشکلات مرزی را با طرف مقابل از نظر ژئوپلیتیکی حل کنند. در روزهای ابتدایی با طرف مقابل اختلاف‌هایی داشتیم و حتی طرف افغان مخالف این طرح بود ولی چون تدبیر بر این بود که این دستور باید اجرا شود، قرارگاه منطقه شمال‌شرق دستور را خیلی سریع دریافت و شروع به کار کرد. در مسیر هم تغییراتی در نحوه اجرا به وجود آمد و تأخیری که داشتیم در نحوه اجرا بود که همه این مباحث حل شده است و هم‌اکنون چهار گروه مهندسی از نیروی زمینی ارتش در منطقه مستقر هستند و به عنوان مجریان این طرح و طرح‌های دیگر کار را جلو می‌برند.
 فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا با اشاره به اینکه تاکنون چندین مرحله فرماندهان ستاد ارتش، ستاد نیروی زمینی و امیر فرمانده نیروی زمینی ارتش و جانشین ایشان و ستاد کل نیروهای مسلح از منطقه بازدید کرده‌اند، گفت: خوشبختانه تا به امروز پیشرفت بسیار خوبی داشتیم و امیدواریم در مدت زمان تعیین شده این پروژه ملی را که در حال حاضر فعلاً در منطقه مرزی خراسان‌رضوی در حال اجراست به پایان برسانیم.

مرحله نخست انسداد مرز
در خراسان‌رضوی
امیر آذریان درباره طرح انسداد مرز در استان خراسان‌رضوی گفت: پروژه اصلی، انسداد مرز کشور ما با افغانستان است و اولویت اول، منطقه خراسان‌رضوی است که 300 کیلومتر نوار مرزی با افغانستان دارد و چهار گروه مهندسی در این منطقه کار را شروع کرده‌اند. در این مسیر فرازونشیب‌هایی داریم اما با بازدیدها و پیگیری‌های انجام شده مشکلی نداشتیم و کار با سرعت در حال انجام است. در این انسداد دیوارکشی و فنس‌کشی انجام می‌دهیم و پایش مرز با دستگاه‌ها و تجهیزات الکترونیکی و پهپاد انجام می‌شود. نتیجه و برکات این انسداد به امنیت کشور و مرزهای شرقی کشور خواهد رسید و تلاش می‌کنیم انسداد مرزهای خراسان‌رضوی را به پایان برسانیم. وی ادامه داد: در کنار دیوارکشی از جدیدترین سیستم‌های الکترونیکی و تجهیزاتی برای پایش مرز استفاده می‌کنیم. در استان سیستان و بلوچستان هم طرح انسداد‌ مرزی شروع شده و در آن قسمت که مورد اختلاف ایران و افغانستان بود یکی از گروه‌های مهندسی نیروی زمینی ارتش در حال کار است. اختلاف‌های حاکمیتی که دیوار قبلی به وجود آورده و مرزنشینان را با مشکل مواجه کرده بود با دیوارکشی جدید که از 6 ماه قبل آغاز شده و در حال اتمام است، برطرف شده است. دیوار قبلی با مرز فاصله داشت و تنش‌هایی را بین نیروهای مرزی ایران و افغانستان به وجود آورده بود اما با تدبیر و کارهایی که گروه مهندسی نیروی زمینی ارتش انجام داد این اختلاف نیز به پایان رسیده است. بعد از خراسان‌رضوی، انسداد مرز در خراسان‌جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان ادامه پیدا خواهد کرد و با انسداد 936 کیلومتر، مرز ایران و افغانستان با تجهیزات الکترونیکی پایش خواهند شد. از 936 کیلومتر مرز مشترک ایران و افغانستان 674 کیلومتر آن در دو استان خراسان‌رضوی و جنوبی قرار دارد.

 

خبر پلاس

امنیت پایدار با انسداد مرزی
انسداد مرز باعث تأمین امنیت مرز، عدم ورود کالای قاچاق و ورود اتباع غیرمجاز خواهد شد. همه اینها باعث ناامنی در کشور می‌شوند و این اقدام و هزینه‌هایی که در این ارتباط می‌شود به دلیل جلوگیری از ناامنی است. امیر آذریان با تأکید بر اینکه با پایان طرح انسداد مرزی ورود اتباع غیرمجاز به صفر خواهد رسید، گفت: البته باید تأکید کنم در مرزهای شرقی کشور به هیچ عنوان ناامنی امنیتی نداریم و جای نگرانی برای مردم عزیزمان نیست. نیروهای ما در مرزها مستقر هستند و بعد از پایان پروژه انسداد مرز، حتماً با پالایش مرز به صورت الکترونیکی از مرزها مراقبت خواهیم کرد. نکته مثبت این طرح این است که از این به بعد از نیروی انسانی کمتری استفاده می‌شود. اقدام ملی انسداد مرز که از تدابیر فرماندهان است با هدف جلوگیری از ورود اشرار، متجاوزان و قاچاقچیان مواد مخدر و قاچاق انسان است و این امر تأثیر مستقیمی در تأمین امنیت پایدار خواهد داشت. مردم عزیز ما بدانند نیروی زمینی ارتش و مرزبانان با تجهیزات مناسب و مهم‌تر از همه با یک اشراف اطلاعاتی، مرز را تحت کنترل دارند و به مردم عزیزمان می‌گویم که سربازان و فرزندان آنها شبانه‌روز بیدار هستند و مرزداری و مرزبانی می‌کنند و اجازه هیچ تعرضی را نخواهند داد. با تجهیزاتی که داریم، قبل از ورود متجاوزان، گروه‌های متخاصم و گروهک‌ها آنها را مورد اصابت و برخورد قرار خواهیم داد. همه نیروهای مسلح و امنیتی و اطلاعاتی در کنار هم این مأموریت را انجام خواهند داد. همچنین به مردم عزیز اعلام می‌کنم با پایان طرح ملی انسداد مرز، ورود اتباع غیرمجاز به کشور به صفر خواهد رسید و هدف اصلی از انسداد مرز هم همین خواهد بود که امیدواریم با تخصیص اعتبارات، طرح انسداد مرز را در زمان مقرر به پایان برسانیم.

جستجو
آرشیو تاریخی