گشتی حوالی خبرهای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب

از استقبال پرشور مردم تا حضور یمن به عنوان میهمان ویژه

از وجوه قابل توجه برگزاری هر ساله نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب، از جمله نمایشگاه تهران، فرانکفورت و مسکو حضور یک کشور به عنوان میهمان ویژه است؛ این حضور، فرصتی دوسویه برای هر دو کشور در راستای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های فرهنگی آنان به شمار می‌آید. این جایگاه در نمایشگاه امسال تهران نصیب کشور یمن شد

دشمنان مشترک اتفاق‌نظر دارند.» الدیلمی، سفیر یمن در ایران نیز با اشاره به بحران اصلی که امت‌های اسلامی اکنون با آن روبه‌رو شده‌اند، گفت: «امروز امت اسلامی با بحران بزرگی که همان بحران فرهنگی است روبه‌رو شده و نیاز است اندیشه‌های آزاد و ایده‌های اسلامی تکثیر شود. تلاش می‌کنیم ایده مقاومت و اسلام را در جهان تکثیر کنیم، چرا که اسرائیل و امریکا در تلاش هستند روحیه مقاومت و استکبارستیزی مسلمانان جهان را تحت الشعاع قرار دهند.»

برپایی یابود زنده‌یاد باستانی پاریزی
در نمایشگاه کتاب
از جمله برنامه‌های جنبی اما مهم روزهای نخست برپایی نمایشگاه کتاب تهران این دوره، می‌توان به برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی در تکریم چهره‌های شاخص فرهنگ و ادب سرزمین‌مان اشاره کرد. مراسم یادبود محمدابراهیم باستانی پاریزی یکی از این برنامه‌ها بود که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و همچنین استقبال علاقه‌مندان همراه شد. باستانی پاریزی، تاریخدان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد دانشگاه تهران از نامداران فرهنگ ایران است که از وی آثار مهمی در عرصه‌های مختلف تاریخ و ادبیات به یادگار مانده است. طی برپایی ایام نمایشگاه کتاب تهران، اغلب شاهد حضور مسئولان کشوری در این رویداد علمی و فرهنگی هستیم؛ حضوری که با ارائه خبرهای مهمی همراه می‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در نخستین روز نمایشگاه کتاب خبر از افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه منطقه طی چند ماه آینده داده بود، اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه داده، این کتابخانه به گفته اسماعیلی در شهر اراک در حال راه اندازی است.
وی در همین رابطه گفته: «۲۰ درصد عملیات اجرایی این پروژه باقی مانده و در تلاش هستیم با تزریق بودجه آن را تا نیمه دوم سال افتتاح کنیم.»

آماری از استقبال مردم
علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب، نکاتی درباره استقبال مردم در دو روز ابتدایی نمایشگاه کتاب گفته، او با اعلام اینکه فروش نخستین روز، در بخش مجازی برابر با ۵۸ هزار و ۳۰۰ نسخه بوده، گفته: «سفارش‌های ثبت‌شده در بخش مجازی ۳۹ هزار و ۱۰۰ و تعداد فروش ۵۸ هزار و ۳۰۰ نسخه بوده است.» مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب تهران امسال، در کنار بازدید از غرفه‌های ناشران و سالن‌های مختلفی که میزبانی از علاقه‌مندان را به عهده دارند، شاهد برپایی برنامه‌های جنبی متنوعی خواهند بود؛ برنامه‌هایی که از جمله آنها می‌توان به نشست‌هایی اشاره کرد که در آنها به نقد و بررسی کتاب‌ها می‌پردازند. در یکی از این نشست‌ها که به مراسم رونمایی کتاب «پری خانه ما»، نوشته اثر بهناز ضرابی‌زاده با موضوع مادران شهدای همدانی تعلق داشت؛ مرتضی سرهنگی از چهره‌های سرشناس ادبیات پایداری در این برنامه نکاتی مهم درباره ادبیات دفاع مقدس و همچنین ویژگی‌های آثار این نویسنده را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته است. برای اطلاع از برنامه‌های جنبی روزانه نمایشگاه کتاب تهران می‌توانید سری به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزنید. سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ این ماه آغاز شده و تا ۲۹ اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی میزبانی علاقه‌مندان را به عهده دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی