فرهنگ

احساس غرور ۷۰درصد مردم از عملیات وعده صادق
هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی گفت: «روند این‌گونه است که اولویت‌های ملی را اعلام می‌کنیم که اولویت‌های استانی و شهرستانی هم در آن قرار دارد. سال گذشته پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها و سبک‌زندگی را انجام دادیم، به ازای هر شهرستان می‌توانیم خروجی کتاب مستقلی را ارائه کنیم. امسال هم مشابه سال ۱۴۰۲ اولویت‌هایی اعلام کردیم و وضعیت توصیفی ملی آنها بیان می‌شود.» اسماعیلی افزود: «شورای فرهنگ عمومی استان‌ها برش استانی خود را خواهند داشت؛ شهرستان‌ها نیز همینطور، ممکن است در شهرستانی مسأله طلاق پررنگ باشد و در شهرستانی دیگر مسأله مواد مخدر که باید همه این مسائل مدنظر قرار گیرد.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عملیات وعده صادق گفت: «بیش‌ از ۷۰ درصد مردم از این عملیات احساس غرور کردند.
همه پاسخ جمهوری اسلامی را مبتنی بر اصول جهانی در حوزه تعاملات دیپلماتیک دانستند، پشتیبانی از اقدام نظامی در این سطح برای ما مغتنم است. در سفر اخیر به پاکستان و سریلانکا هیچ اجتماعی نبود مگر اینکه مردم مسلمان این کشورها با شور و شعف از این اقدام جمهوری اسلامی تشکر کنند.» در ادامه در مورد ثبت روز عملیات وعده صادق در تقویم بررسی صورت گرفت.

تقدیر وزیر فرهنگ از مترجمان «بوستان» و «گلستان» به بوسنیایی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال تقدیرنامه، از مترجمان دو اثر فاخر تازه ترجمه شده ادبیات کشورمان به زبان بوسنیایی تجلیل کرد. در متن این تقدیرنامه‌های جداگانه، از منیر درکیچ مترجم «گلستان» و معمر کودریچ مترجم «بوستان» برای اهتمام در ترجمه آثار ارزشمند زبان و ادبیات فارسی تجلیل شده است.

گفت‌و‌گوی کوتاه با میلاد کیایی به بهانه زاد‌روز فخرالدین پورنصری‌نژاد
سراینده شعر و موسیقی
11 اردیبهشت‌ماه سالروز تولد فخرالدین پورنصری‌نژاد ملقب به پورنصر، شاعر و نوازنده برجسته و پیشکسوت فلوت و ویولن است. در واقع آخرین نسل از شاگردان زنده‌یاد استاد اقبال آذر؛ هنرمندی هم‌دوره با بزرگانی چون مفتون امینی، منوچهر آتشی، نواب صفا، علی تجویدی، حبیب‌الله بدیعی، جلال ذوالفنون و...
میلاد کیایی، آهنگساز و نوازنده پیشکسوت سنتور در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره آشنایی خود با این هنرمند بیان کرد:«آشنایی ما به سال‌ها قبل برمی‌گردد، حتی پیش ازانقلاب. در واقع این دوستی و مراودت شاید بیش از نیم قرن باشد.» او درادامه افزود:«حدود 20 سال قبل آقای پورنصری‌نژاد پیشنهادی را مطرح کرد و در ادامه دیداری شکل گرفت و در همان ملاقات یک کار بداهه اجرا کردیم و سرانجام در استودیو ضبط شد؛ کاری سرشار از احساس، در گام ماهور که اشاراتی هم به گوشه‌های راست و پنجگاه دارد. آوازی پر از احساس با صدای این هنرمند و یادگاری زیبا از آن دوران.» این آهنگساز گفت:«پورنصری‌نژاد مورد احترام هنرمندان قدیمی از جمله استاد علی تجویدی است و همیشه از ایشان با احترام یاد می‌کرد و البته هنرمندان دیگر. امیدوارم نسل امروز جایگاه و ارزش این هنرمندان قدیمی را بیشتر بشناسد؛ هنرمندی که با ردیف‌های موسیقی ایرانی آشنایی دارد و در کنار آن شعرهای دلپذیر می‌سراید و فلوت هم می‌نوازد و جزو بازماندگان هنرمندان نسل قدیم است که امیدوارم در صحت و سلامت باشند و جامعه امروز بیشتر ایشان را بشناسد.»

جستجو
آرشیو تاریخی