مزایده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس امروز برگزار می‌شود

ورود رسمی خریداران سرخابی

با برگزاری جلسه کارگروه تأیید اهلیت و صلاحیت سازمان خصوصی‌سازی برای بررسی صلاحیت خریداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سازمان خصوصی‌سازی، رسماً صلاحیت فنی و مهندسی خریداران این دو باشگاه تأیید شد و قرار است مزایده سرخابی‌ها امروز برگزار و سهام 85 درصدی این دو باشگاه به خریداران واگذار شود. بر همین اساس، 6 بانک شهر، تجارت، ملت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین به‌عنوان خریداران باشگاه پرسپولیس و هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی‌های زیرنظر این هلدینگ، به‌عنوان خریداران باشگاه استقلال مدارک خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کرده‌اند.
در خصوص استقلال، پس از نامه رئیس اداره نظارت بر ناشران به عبدالعلی علی عسکری، مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس، برای افشاگری درخصوص قصد این هلدینگ برای خرید سهام باشگاه استقلال، این شرکت با افشای موضوع «شرکت در مزایده» در سامانه کدال، از قصد خود برای شرکت در مزایده خرید 85 درصد سهام باشگاه استقلال خبر داد تا به این ترتیب به‌صورت رسمی صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی ایران، آماده خرید استقلال شود. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۵ درصد، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان۲۰ درصد، پتروشیمی بوعلی۲۰ درصد، پتروشیمی پارس ۲۰ درصد و پتروشیمی بندر امام ۲۰ درصد سهام استقلال را در اختیار می‌گیرند. در این میان، ایسنا خبر داد با این اتفاق ترکیب اعضای هیأت مدیره این باشگاه هم تغییر خواهد کرد و احمد شهریاری یکی از مدیران پتروشیمی که سابقه مدیرعاملی صبا قم را در کارنامه خودش دارد نیز گزینه حضور در استقلال است. البته که او یک بار در سال‌های گذشته عضو هیأت مدیره استقلال بوده است.
در خصوص پرسپولیس هم، بانک شهر در سند افشاشده از طریق کدال، خرید سهام پرسپولیس را تأیید کرد. در اطلاعیه بانک شهر آمده:« پیرو تصمیمات دولت محترم جهت حل مشکلات باشگاه صدرالاشاره و مذاکرات و رهنمودهای وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی و شورای محترم پول و اعتبار و بانک مرکزی ج.ا.ا و همچنین تأکیدات معاون اول محترم رئیس جمهور در خصوص واگذاری سهام باشگاه فوق‌الذکر به بانک‌ها جلسه‌ای در تاریخ 1403.01.21 توسط شورای پول و اعتبار تشکیل و مصوب شد کنسرسیومی متشکل از بانک‌های غیردولتی در چهارچوب شرایط اعلامی با هدف کمک به باشگاه مذکور تشکیل تا به خرید سهام شرکت فرهنگی، ورزشی پرسپولیس و سرمایه‌گذاری در آن اقدام گردد که این کنسرسیوم متشکل از این بانک و سایر بانک‌های غیردولتی می‌باشد. شایان ذکر است، این بانک در نظر دارد از اولویت رد دیون دولتی برای تهاتر بدهی و مطالبات از شهرداری‌ها به‌عنوان سهامدار باشگاه استفاده کند. بدیهی است کمافی السابق در صورت وقوع هر گونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار افشا می‌شود.» نکته مهم این است که بانک شهر تأکید کرده این واگذاری با «رد دیون دولتی» انجام خواهد شد و به عبارتی خبری از هزینه از سوی این 6 بانک وجود نخواهد داشت.
گفتنی‌ست این واگذاری‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که کاظم اولیایی، عضو سابق کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای معتقد است این دوره را ما باید به‌عنوان دوره گذر فرض کنیم و باید از این مرحله عبور کنیم تا بخش عمده این باشگاه‌ها به‌صورت عادلانه به هواداران واگذار شود. تا این اتفاق نیفتد این باشگاه‌ها آن شرایط ایده‌آل را پیدا نمی‌کنند و ممکن است شرایط فعلی را هم از دست بدهند.

جستجو
آرشیو تاریخی