صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

حفاظت بیشتر از تخت جمشید به دنبال تعیین تکلیف عرصه و حریم

آرام گرفتن شهر پارسه زیر چتر حمایت قانون


زیست بوم- با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم از تخت جمشید حفاظت می‌شود. این خبری بود که مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس در مراسم رونمایی از سند مالکیت تخت جمشید در جمع کارشناسان و انجمن‌های این حوزه اعلام کرد. محمد ثابت اقلیدی تأکید می‌کند، با نهایی شدن صدور وضعیت حقوقی مالکیت اراضی تخت جمشید و حریم آن، بهره‌گیری از حمایت‌های قانونی برای حفاظت از این مجموعه مؤثرتر از قبل خواهد شد.
او ابراز امیدواری کرد، با صدور سند مالکیت تخت جمشید بسیاری از مسائل و مشکلات این مجموعه جهانی حل‌وفصل شوند. در محیط پیرامون شهر پارسه و تختگاه تخت جمشید زمین‌های زراعی بسیاری و جود دارد که سال‌های متمادی مشکلات عمده‌ای را برای مجموعه جهانی به همراه داشته و هم‌اکنون که به لحاظ حقوقی مالکیت مجموعه احرازشده بسیاری از این مسائل حل خواهد شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس همچنین بر لزوم پیگیری اخذ سند مالکیت دولت و وزارت میراث‌فرهنگی برای مجموعه‌ها و آثار تاریخی که درگذشته تملک اما اسناد آن صادر نشده بوده تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون سند برخی از اماکن تاریخی استان اخذ شده است و معرفی خواهند شد. مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس، این سند را نمونه‌ای از همدلی و همکاری دستگاه‌های مختلف استان دانست که به یک ثمره میمون و مبارک برای کشور تبدیل‌ شده است. در این مسیر دستگاه‌های متعددی از جمله اداره کل دادگستری استان فارس و شهرستان مرودشت، اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان و شهرستان، واحد حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، فرماندار شهرستان مرودشت، یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی فارس، مجموعه حراست و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و دیگر دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان، میراث فرهنگی را یاری کردند که لازم است از آنها تشکر کنم.

صدور سند مالکیت تخت جمشید،
یک دستاورد جمعی
در ادامه این مراسم، علیرضا عسکری چاوردی رئیس پایگاه پژوهشی میراث جهانی تخت جمشید صدور سند مالکیت تخت جمشید را یک دستاورد مهم جمعی دانست که با تلاش و همکاری بین دستگاه‌ها در استان فارس شکل گرفته است.
او با اشاره به اینکه مجموعه جهانی تخت جمشید حدود ۱۲هکتار است اما وسعت سند مالکیت حقوقی و ملکی آن به ۱۴۶ هکتار می‌رسد، گفت: با اخذ این سند آثار و بناهای محوطه جهانی تخت جمشید، برزن جنوبی و شمالی همچنین قسمت‌هایی از شهر پارسه به‌صورت رسمی دارای حقوقی می‌شوند که ما می‌توانیم ازنظر قانونی از این مجموعه‌ها حفاظت بهتری داشته باشیم و برنامه‌های توسعه میراث فرهنگی و گردشگری در مجموعه جهانی تخت جمشید بویژه در شهر پارسه را بهتر به انجام رسانیم. عسکری ادامه داد: بخش‌هایی از شهر باستانی پارسه در زمان هخامنشیان در این سند مشخص‌ شده است که از این‌ پس ورود به حریم این شهر باید مطابق قوانین باشد.

میراث فرهنگی در پناه قانون
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی به شکلی به تاب‌آوری در مقابل مخاطرات محیطی تأکید دارد، گفت: برداشت بی‌رویه آب و فرونشست‌های زمین خطرات جبران‌ناپذیری را برای مجموعه‌های جهانی چون تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم به وجود می‌آورد. مصطفی ده پهلوان دریافت سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید را اتفاق بزرگی دانست و افزود: موضوع صیانت و پاسداشت از میراث فرهنگی وجوه مختلفی دارد که بخشی از آن به حفاظت‌های داخلی و علمی خود مجموعه‌ها و بخش دیگر آن به قوانین و مقررات موجود برمی‌گردد.

شرط اصلی حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور معتقد است زمانی که میراث فرهنگی در پناه قانون قرار می‌گیرد بی‌تردید راحت می‌توان از آنها حفاظت و حراست کرد. او به تعامل خوب وزارت میراث فرهنگی با قوه قضائیه در بحث حفاظت از آثار تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون برای رسیدگی به جرایم حوزه میراث فرهنگی شعبه‌ای ویژه در تهران فعال‌ شده است.
او با اشاره به اینکه بر اساس آمارها حدود ۷۰ چاه غیرمجاز در دشت مرودشت پلمب شده است، افزود: زمانی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی به‌درستی رخ می‌دهد که علاوه بر میراث فرهنگی جامعه هدف چون مردم و حتی ادارات و سازمان‌ها هم براین مهم تأکید داشته باشند.

 

بــــرش

تخت جمشید قارچ گرفت

گزارش‌ها نشان می‌دهد پس از محوطه باستانی بیستون، خطرناک‌ترین و شدیدترین فرسودگی زیستی ناشی از رشد گلسنگ‌ها در تخت جمشید، پاسارگاد و محور جهانی ساسانی اتفاق افتاده است. کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند، وضعیت آثار تاریخی ایران در حوزه فرسودگی زیستی بسیار ناپایدار است. گفتنی است، نزدیک به ۵۰۰گونه گلسنگ در حال رویش روی بنا‌های تاریخی ایران مشاهده شده است که تأثیر فرسایشی زیادی بر سطح بنا‌های باستانی دارند. گلسنگ‌ها نوعی قارچ است که روی سنگ‌ها، صخره‌ها، تنه و ساقه درختان می‌رویند و می‌توانند تا ۴ هزار سال هم عمر کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی