صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۳

ذره بین

خود را در کنار جبهه مقابل
تعریف نکنیم!

در ماجرای تعطیلی موقت سفارت هلند در تهران، برخی رسانه‌های داخلی به جای توجه به منافع ملی، طرف رسانه‌ها و دولت‌های غربی را گرفتند. ماجرا از این قرار بود که ابتدا برخی رسانه‌ها مدعی شدند که سفارت هلند در تهران و اربیل، تا اطلاع ثانوی تعطیل شده و این کشور فعالیت سفارتخانه‌های خود را برای مدت نامحدود در تهران و اربیل در عراق، متوقف کرده است. زمانی بعد، یک خبرگزاری داخلی، با دقت و کنکاش بیشتر متوجه شد که تعطیلی سفارت هلند در تهران موقت و فقط و فقط برای یک روز است. پس از اینکه این خبرگزاری داخلی، این خبر را مخابره کرد، برخی سایت‌های داخلی به جای تکیه بر خبر خبرگزاری ایرانی و دنبال کردن منافع ملی ایران، عملاً نقش ادامه‌دهنده سیاست تنش‌زایی غرب را دنبال کردند. از جمله یکی از سایت‌های داخلی دراین‌باره نوشت، «درحالی‌که یک خبرگزاری داخلی ادعا کرده بود، سفارت هلند در تهران همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، حساب رسمی این سفارتخانه در تهران خبر تعطیلی را تأیید کرده است.» هرچند اصل این خبر ادعایی غیردقیق و نادرست است، اما نکته این است که در بحبوحه شرایط منطقه، عده‌ای تلاش دارند تا در طرف دشمن تعریف شوند و با پروپاگاندای غربی علیه کشور خود جبهه بگیرند. این نگرش مغایر با منافع ملی به اخبار سیاست خارجی درحالی است که برخلاف آرزوی برخی، سفارتخانه‌های غربی، حتی در بحبوحه اغتشاشات سال گذشته نیز سفارتخانه‌های خود را در تهران تعطیل نکردند. از این رو، در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران، امنیت همه‌جانبه خود را درون مرزها تأمین کرده است و در شرایطی که رژیم صهیونیستی در آماده‌باش کامل و هراس همه‌جانبه به سر می‌برد، برخی خبرسازی‌ها عملاً بازی در پازل غرب و برخلاف منافع ملی تعریف می‌شود.

 

کانال‌های تلگرامی دلار
از چه کسانی خط می‌گیرند؟!

موجودیت رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری به تهدیدی علیه جامعه بین‌المللی تبدیل شده است. 7 ماه از آغاز جنایات اسرائیل در غزه می‌گذرد و در پی حملات صهیونیست‌ها به غزه، بیش از 33 هزار نفر از مردم مظلوم و بیگناه فلسطین که عمده آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، به شهادت رسیده‌اند. از نظر رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی فاقد وجاهت و ارزش هستند. نهادها و سازمان‌های بین‌المللی نیز تاکنون نتوانسته‌اند ماشین کشتار صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها را متوقف کنند. همین موضوع باعث جری‌تر شدن رژیم کودک کش صهیونیستی شده است. اقدام نامشروع و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز که در هفته‌های اخیر رخ داد، در همین چهارچوب انجام شد. پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق که تجاوز به خاک کشورمان به حساب می‌آید، هم صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی و هم مردم ایران، در انتظار پاسخ ایران به جنایت اخیر اسرائیل به سر می‌برند. خصوصاً پس از آنکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر حتمی بودن انتقام ایران تأکید کردند. در چنین شرایطی برخی در داخل کشور گویا به بلندگوی تبلیغاتی رژیم صهیونیستی و امریکا در ایران تبدیل شده‌اند.
 
متهم کردن کشور به تنش زایی
متأسفانه رفتار رسانه ای جریانی به دنبال القای این است تا ایران را مقصر افزایش تنش‌ها و درگیری‌های احتمالی در منطقه معرفی کند. مشخصاً این رژیم صهیونیستی است که با تجاوز به بخش کنسولی سفارت که بخشی از خاک کشورمان به شمار می‌رود، دست به تنش‌زایی در منطقه زده و اقدام احتمالی ایران علیه سرزمین‌های اشغالی نیز در راستای پاسخ به اقدام نامشروع و خلاف قوانین بین‌المللی اسرائیل خواهد بود.
به احتمال بسیار قوی این جریان رسانه ای نیز به این موضوع واقف هستند، اما باید پرسید چرا مواضع محافل غربی در این روزنامه داخلی منعکس می‌شود؟ در شرایطی که مردم ایران و حتی کاربران غیرایرانی فضای مجازی بر جنایت رخ داده از سوی صهیونیست‌ها و همچنین لزوم پاسخ قاطع از سوی ایران اتفاق نظر دارند، پر واضح است که این اقدام به نوعی القای ترس به جامعه و عملیات روانی علیه مردم محسوب می‌شود.
همین رفتار رسانه‌ای است که در واقع زمینه‌ساز تشتت افکار عمومی و سوءاستفاده جریاناتی همچون دلالان و ادمین‌های هدایت‌شده تلگرامی‌ می‌شود که حتی در روزهای تعطیل نیز نرخ دلار بازار آزاد را بدون هیچ پشتوانه منطقی و اقتصادی در راستای تشدید فشار روانی بالا و پایین می‌برند.

جستجو
آرشیو تاریخی