صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۳

عابد اکبری کارشناس مسائل بین‌الملل :

اسرائیل نگران جنگ چندجبهه‌ای است

اقدام نامشروع و مغایر حقوق بین الملل در تجاوز رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی به عنوان بخشی از خاک خود در سوریه چگونه قابل تحلیل است؟
اوضاع در غزه آن‌طور که اسرائیل می‌خواهد و مدعی است پیش نمی‌رود. رژیم دچار مشکلات عدیده داخلی است و کابینه نتانیاهو دچار مشکل شده است. اسرائیل با چنین حمله‌هایی در تلاش است تا دست برتر را در برابر محور مقاومت در منطقه به دست آورد و به نوعی بخشی از زخم عمیقی که در 7 اکتبر دریافت کرده و طی شش ماه درحال چرکین شدن است را التیام بخشد. همچنین می‌توان چنین حمله‌های تروریستی‌ای را به عنوان اقداماتی برای تحریک ایران ارزیابی کنیم تا پس از پاسخ ایران پای امریکایی که در سال انتخابات هر روز به دنبال دور کردن خود از ماجراهای غرب آسیاست را مجدداً به منطقه بکشاند. اسرائیل می‌خواهد با کشاندن ایالات متحده به جنگ در خاورمیانه برای خود سپر حفاظتی ایجاد کند. این درحالی است که ایالات متحده قدرت و اراده‌ای برای انجام این کار ندارد و قصد خود از عدم ورود به مناقشه اخیر را به صورت رسمی و غیررسمی به ایران منتقل کرده است. اینکه مقامات امریکایی‎ می‌گویند در حمله اسرائیل دخالتی نداشته‌اند نشان می‌دهد که درحال حاضر خواهان جنگی گسترده‌ در منطقه نیستند. نکته مهم و قابل توجه دیگر اینکه تحولات غزه اسرائیل را در وضعیت دشوار ناخواسته‌‌ای در بلندی‌های جولان قرار داده است و رژیم صهیونیستی می‌خواهد با حمله به خاک سوریه و هدف قرار دادن ایران، موقعیت خود را در جولان تضمین کند.

حق مشروع ایران در پاسخگویی به این حملات از چه جهت سبب نگرانی رژیم صهیونیستی شده است؟
چند روز پیش سایت امریکایی دیلی بیست در مقاله‌ای با اشاره به وحشت ایجاد شده در میان اسرائیلی‌ها پس از تهدید ایران، به نگرانی جدی ارتش اسرائیل و تقویت ناوگان دفاع هوایی ارتش رژیم اشاره کرده و عنوان داشت ارتش رژیم مرخصی سربازان را در یگان‌های رزمی لغو می‌کند. درحالی‌که برخی غیرنظامیان بنابر گزارش‌ها درحال انبار کردن کالا‌ها و جمع‌آوری پول نقد هستند. بانک مرکزی اسرائیل هم توصیه کرده که نهاد‌های مالی خود را برای برداشت‌های سنگین اسکناس از خودپرداز‌ها توسط اسرائیلی‌ها آماده کنند، زیرا ترس و وحشت مردم سرزمین‌های اشغالی را فرا گرفته است.
بیشتر از نگرانی نسبت به نوع واکنش ایران،  اسرائیل از جنگ غیرمنتظره چندجبهه‌ای ایران نگران است که به یک باره از سوی تهران‌، سوریه‌، لبنان و غزه انجام بگیرد؛ حرکتی که در صورت واکنش اسرائیل نسبت به اقدام جمهوری اسلامی بشدت متصور است و این موضوع عمق نگرانی را در بین حاکمان اسرائیلی بیشتر کرده و به نظر می‌رسد که هر روز گسترده‌تر می‌شود چراکه چنین اقدامی به طور قطع منجربه فروپاشی کامل اسرائیل خواهد شد.

اگر چنانچه رژیم صهیونیستی بعد از حرکت تلافی‌جویانه ایران، بر اقدامات تجاوزکارانه خود اصرار ورزد آن وقت چه کارهایی می‌توان انجام داد؟
سازمان ملل با سیاست صرفاً مشاهده خود، طی شش ماه گذشته یک‌بار دیگر ناکارآمدی و ضعف‌های بنیادین خود به عنوان نهادی صلح‌ساز را نمایان کرد. اما در این بین کشورهای متحد رژیم و بویژه متحدین اروپایی صهیونیست‌ها به‌رغم اینکه دارای اهرم‌هایی برای سوق دادن اسرائیل به سمت کاهش تنش‌ها در منطقه هستند اما اقدام قابل اعتنایی انجام نداده‌اند. در همین ارتباط چند روز پیش فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین عنوان داشت، «اتحادیه اروپا برای جلوگیری از جنایات جنگی در نوار غزه باید روابط تجاری خود را با اسرائیل متوقف کند.»
اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری اسرائیل است که ۲۸.۸ درصد از تجارت اسرائیل را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد.محدود واکنش‌های برخی از کشورها با مخالفت سایر کشورها در اروپا مواجه شده است. ابتکار مشترک اسپانیا و ایرلند برای بازنگری در توافق تجارتی اتحادیه اروپا با اسرائیل و حتی تعلیق جزئی این توافق به دلیل جنگ اسرائیل در غزه، با مخالفت متحدان اروپایی اسرائیل همچون آلمان، جمهوری چک، ایتالیا و اتریش مواجه شد.
شرکای اروپایی صهیونیست‌ها باید بدانند که تسریع تنش و ادامه یاغی‌گری صهیونیست‌ها و پیامدهای ناامن‌کننده این اقدامات در غرب آسیا، آنها را هم در بر خواهد گرفت و قطعاً معادله پیش روی، یک معادله با یک طرف برنده و یک طرف بازنده نخواهد بود و پیامدهای این اقدامات سطح وسیع‌تری را در برگرفته و به طور قطع تنش‌ها، اروپایی‌ها را هم از همراهی و سکوت در برابر جنایات رژیم پشیمان خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی