صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۳

محمد محسن فائضی کارشناس مسائل فلسطین:

پاسخ ایران مبتنی بر مؤلفه‌های بین‌المللی است

ایران قصد دارد حمله تروریستی رژیم صهیونیستی در دمشق را با یک حمله نظامی مستقیم پاسخ گوید. این واکنش را از منظر حقوق بین‌المللی چطور می‌بینید؟
پاسخ به اقدام رژیم صهیونیستی در قوانین بین‌المللی مسیرهایی حقوقی و سیاســــــی دارد که می­‌تواند و باید از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت سوریه پیگیری شود.
اما ابعاد و پیامدهای پاسخ نظامی در بستر مناسبات روابط بین­‌الملل و آن هم در شرایط تحولات مبتنی بر تنش در پی طوفان­‌الاقصی، تنها به تصمیم طرفین و مسائل دیپلماتیک برمی­‌گردد.
نوع اقدام صهیونیست‌ها به گونه‌ای در بالاترین سطح از خطوط قرمز بود که مسأله اکنون در فضای بین­‌المللی نوع و مشروع بودن پاسخ ایران نیست، مسأله بر نوع و شدت پاسخ و پیامدهای برآمده از واکنش احتمالی جبهه صهیونیستی- امریکایی است.
 
این پیامدها را ناظر به چه عوامل و تحولاتی می‌دانید؟
این مسأله به سطح و قدرت واکنش ایران بستگی دارد. محل اقدام و هدف اقدام ایران و همچنین زمان آن، بسیار روی نوع و شدت واکنش احتمالی صهیونیست­‌ها تأثیرگذار خواهد بود.
اما باید توجه داشت که برخی تحلیل­‌ها و نگرانی­‌ها حول تغییر میدان نبرد و تنش از سوی نتانیاهو است. تحلیلی که البته دور از واقعیت نیست. چون پایان تنش در غزه به معنای پایان دولت و کابینه نتانیاهو خواهد بود و او سعی دارد با کشاندن این تنش به مقیاس بزرگ‌تر منطقه‌ای و جنگ در لبنان، همچنان خود را در قدرت نگه دارد تا مانع از پایان عمر سیاسی‌اش شود.
 
بنابراین می‌توان طرح برخی نگرانی‌ها را که مدعی هستند حمله نظامی ایران علیه اسرائیل، آتش یک جنگ گسترده منطقه‌ای را روشن می‌کند، متأثر از تلاش برای انداختن توپ جنگ در زمین ایران دانست؟
این گزاره بیشتر از سوی جریان­‌هایی گفته
می­‌شود که سعی دارند جمهوری اسلامی را از پاسخ به رژیم صهیونیستی منصرف کنند و انتقام را یک ماجراجویی غیر قابل کنترل نشان دهند. جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در 6 ماه گذشته از 7 اکتبر به این سو نشان داده‌اند که به دنبال تنش در منطقه نیستند و منطق رفتاری آنها تنها فشار بر رژیم صهیونیستی و امریکا برای پایان دادن به بزرگ‌ترین نسل کشی قرن است. در 190 روز اخیر 33 هزار نفر شهید شده‌­اند و تعداد مفقودین به حدود 12 هزار نفر رسیده است. مفقودینی که به‌واسطه حجم بالای آتش در 6 ماه اخیر و عدم فرصت آواربرداری، همچنان زیر آوار هستند.
با این حساب می­‌توان تعداد شهدا را حدود 45 هزار نفر تخمین زد. این در حالی است که تعداد شهدای فلسطینی در 70 سال اشغالگری از سال 1948 حدود 50 تا 60 هزار نفر تخمـــــین زده می­‌شـود.
اتفاقاً این رژیم صهیونیستی است که سعی دارد تنش را به میدان­‌های دیگر بکشاند، ولی شرایط آن پس از 7 اکتبر فرصت جنگ منطقه‌ای و گسترده را به این رژیم نخواهد داد. لذا این خط تحلیلی که واکنش ایران منطقه را به جنگ خواهد کشاند دور از منطق و واقعیت است.
ضمن آنکه امریکایی‌ها و بایدن به‌واسطه موضوعات دیگری چون انتخابات، جنگ اوکراین و... مایل به تداوم جنگ، تنش و گسترش آن نیستند. در آخر این نکته را هم باید اضافه کرد که نباید در فضای داخلی ایران بر تصمیم‌گیران سیاسی و نظامی برای گرفتن انتقام و پاسخ به اقدام خبیثانه صهیونیست‌ها فشار وارد ساخت و شروط­ سازی کرد.

وجه بازدارندگی پاسخگویی احتمالی ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟
پاسخ ایران قطعی است اما این پاسخ بر مبنای مجموعه‌ای از شرایط، محدودیــــــــت­‌ها و مؤلفه‌های بین­‌المللی، سیاسی و اقتصادی و اجتماعی داخلی اجرا خواهد شد.
ضمن آنکه پاسخ باید در خط تحلیل کلان محور مقاومت یعنی اجبار دشمن به پایان نسل کشی در نوار غزه و پذیرش شروط حماس در آتش بس جانمایی شود نه آنکه به ضد خودش تبدیل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی