به جا مانده از فینال لیگ برتر والیبال

از جدال ستاره‌ها تا تلخکامی شهروز

مهری رنجبر
خبر‌نگار

 

فولاد سیرجان، بالاتر از همه در لیگ برتر والیبال ایران ایستاد. تیم پر ستاره. همان اتفاقی که همه با شروع لیگ پیش‌بینی می‌کردند. آن هم بعد از جدال 168 روزه 14 تیم ایفاسرام اردکان، مس رفسنجان، فولاد سیرجان ایرانیان، پاس گرگان، گیتی‌پسند اصفهان، سایپا تهران، پیکان تهران، چادر ملو اردکان، شهداب یزد، شهرداری ارومیه، نیان الکترونیک مشهد، هورسان رامسر، طبیعت و شهرداری گنبد. فولادی‌ها که دور مقدماتی را با صدرنشینی تمام کردند، در پلی‌آف و مرحله نیمه نهایی هم رقبا را درو کردند و اولین فینالیست شدند. تیم بهروز عطایی برای شناخت رقیبش در فینال، دو روزی صبر کرد. وقتی که دو تیم شهداب یزد و شهرداری ارومیه در نیمه نهایی هرکدام یک برد گرفتند، کار به بازی سوم کشیده شد.
 اما شهداب یزد که هتریک قهرمانی را هدف گرفته بود، با شکست رقیب سختکوشش، به فولاد سیرجان رسید تا پیش‌بینی‌ خیلی‌ها از فینالیست‌ها درست از آب درآید.
 
جنگ تمام‌عیار ستاره‌ها
تقابل فولاد سیرجان و شهداب یزد در فینال، جنگ ستاره‌ها در تهران به راه افتاد. جنگ برسر کاپ قهرمانی. شهداب که قهرمانی پیاپی دو فصل را تجربه کرده بود، می‌خواست سومین کاپ را هم به یزد ببرد. به خاطر همین هواداران زیادی را به تهران آورده بود تا هم آنها تیم محبوب‌شان را از نزدیک تماشا کنند و هم بازیکنان با حمایت و تشویق آنها انگیزه بیشتری بگیرند. اما فولادی‌ها که قهرمانی فصل 99 را در کارنامه‌شان داشتند، نمی‌خواستند بدون کاپ به شهرشان برگردند. آنها که برد دو بازی دور مقدماتی را به نام خود تمام کرده بودند، با پیروزی دو بازی فینال هم، تعداد بردهایشان را 4 تایی کردند. با این پیروزی تیم فولاد سیرجان برای دومین بار قهرمان شد. شهداب یزد نایب قهرمان شد. دو تیم پیکان و شهرداری ارومیه هم سوم مشترک شدند.
 وزیر و معاونش میهمانان ویژه
کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، محمدشروین اسبقیان معاون توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزیر ورزش میهمانان ویژه بازی فینال بودند. البته محمدرضا داورزنی رئیس سابق فدراسیون والیبال هم با حضور در سالن و تماشای بازی نشان داد هنوز دلش با والیبال است. میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال، وحید مرادی نایب رئیس، ، مدیران عامل دو باشگاه شهداب و سیرجان و … هم جزو تماشاگران ویژه بازی بودند.
 
اختتامیه چشمگیر
مثل همیشه اختتامیه لیگ برتر والیبال جذابیت خاصی داشت. امسال نورپردازی و طراحی سالن فدراسیون والیبال برای اختتامیه لیگ برتر مردان چشم‌ها را خیره کرده بود و تماشاگران و حاضران آن را بی‌نظیر می‌دانستند.

سقوط باسابقه‌ها به لیگ یک
دو تیم باسابقه شهرداری گنبد و سایپا با چشبیدن به ته جدول رده‌بندی، به دسته یک سقوط کردند. شهرداری گنبد که فصل قبل هم به لیگ یک سقوط کرده بود، فصل 1402 هم با خرید امتیاز تیم دیگری به لیگ برتر برگشت، اما با نتیجه ضعیف دوباره به لیگ یک برگشت. سایپا هم شرایط خیلی خوبی نداشت ونتیجه‌اش سقوط به دسته یک بود.

ستاره‌ها و بچه‌هایشان
حضور خانواده بازیکنان لیگ برتری در سالن والیبال، ثابت کرد والیبال ورزش خانوادگی است. البته بعد از بازی، بچه‌های بازیکنان وسط زمین خودنمایی می‌کردند و حتی در لحظاتی از شادی بازیکنان تیم برنده سهیم بودند.

فوت پدر کام همایون فر منش را تلخ کرد
خبر فوت پدر، یک ساعت بعد از قهرمانی فولاد سیرجان در لیگ برتر، کام شهروز همایون فرمنش را تلخ کرد.
 شهروز همایونفرمنش، ملی‌پوش والیبال ایران، شنبه شب با پیروزی تیم فولاد سیرجان در دومین بازی فینال، هم قهرمانی لیگ برتر مردان را تجربه کرد و هم بهترین دریافت کننده فصل والیبال شد، اما هنوز طعم شیرین قهرمانی به جانش ننشسته بود که خبرتلخ فوت پدرش، همه شیرینی‌ها را شست و برد.
ایران ورزشی به ملی‌پوش‌والیبال ایران و خانواده‌اش تسلیت می‌گوید.

تیم رؤیایی فصل 1402
کمیته فنی رقابت‌های لیگ برتر، تیم رؤیایی لیگ برتر مردان در سال 1402 را معرفی کرد. در جمع تیم رؤیایی لیگ برتر مردان 1402 چهار بازیکن از فولاد سیرجان و سه بازیکن از شهداب یزد حضور داشتند. کمیته فنی بازیکن پدیده را هم معرفی کرد که عرشیا به‌نژاد از تیم شهرداری ارومیه این لقب را گرفت.
بهترین مدافع میانی: سید‌محمد موسوی و مسعود غلامی
بهترین دریافت کننده قدرتی: شهروز همایونفرمنش، پوریا حسین‌خانزاده
بهترین قطر پاسور: رضا رضایی
بهترین پاسور: محمدطاهر وادی
بهترین لیبرو: محمدرضا حضرت‌پور
ارزشمندترین بازیکن: سید‌محمد موسوی

 

برش

سید؛ ستاره تکرار نشدنی

سید کاپیتان تیم ملی والیبال و تیم فولاد سیرجان با درخشش درفینال، ثابت کرد ستاره تکرار نشدنی است. او بارها با دفاع‌هایش کار را برای مهاجمان شهداب یزد سخت کرد. شاید اگر او و دفاع‌هایش نبود، حالا شهداب به جای فولاد هتریک قهرمانی‌اش را جشن گرفته بود. سید‌محمد موسوی که سال‌های قبل جزو بهترین مدافعان روی تور دنیا بود، در ست پنجم بازی اول فینال با چند دفاع عالی‌اش پیروزی را برای تیمش رقم زد. به همین خاطر بود که هم‌تیمی‌هایش بعد از اولین پیروزی فینال با بالا انداختنش، از او تشکر کردند. سید در بازی دوم فینال هم با دفاع‌هایش به داد فولاد رسید تا حدی که حاضران در سالن با هر دفاع او را تحسین می‌کردند. درخشش سید‌محمد موسوی سرعتی زن فولاد سیرجان ایرانیان به حدی بود که کمیته برگزاری رقابت‌های لیگ نتوانست بجز او اسم دیگری را به عنوان ارزشمندترین بازیکن بنویسد.

جستجو
آرشیو تاریخی