صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

 نوشته جعفریان درباره یک یادداشت تاریخی
رسول جعفریان، نویسنده و رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران با انتشار تصویری از یک یادداشت تاریخی نوشته:«یادداشتی در انتهای نسخه‌ای در علوم غریبه - از نسخ موجود در کتابخانه پرینستون با تاریخ کتابت 17 رجب 888 - توسط شخصی که او را نمی‌شناسیم افزوده شده که حاوی تاریخ برخی از اتفاقات سال‌های آخر دوره شاه سلطان حسین صفوی است. 
متأسفانه کلماتی از یک سمت این یادداشت و نیز سطر اخیر آن افتاده که اسباب تأسف است. 
می‌دانیم که به‌دلیل اتفاقات بد این ایام و ترس و اضطرابی که بوده، تاریخ‌گذاری وقایع این ایام با ابهاماتی روبه‌رو است به طوری که تا قبل از آن که استاد ما مرحوم آیت‌الله حاج سید محمد علی روضاتی بر اساس یادداشت‌های روی یک نسخه، تاریخ دقیق کشته شدن خود شاه سلطان حسین و اولاد و نزدیکانش را معین کند تاریخ آن مبهم بود.» در بخش دیگری از اطلاعاتی که جعفریان با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته، آمده:« به هر روی مقصود آنکه تاریخ‌گذاری وقایع این دوره چندان روشن نیست.  یادداشت مذکور حاوی چند مورد از وقایع پیش از حمله افغان تا جنگ گلون آباد، ورود محمود افغان به فرح آمد، محاصره شده و تصرف آن است.» برای مطالعه متن کامل این یادداشت می‌توانید سری به صفحه رسول جعفریان بزنید.

کتاب تازه‌ای از استاد کزازی
میرجلال‌الدین کزازی، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه که همچنان به سبک گفتاری و نوشتاری قدمای ادبی کشورمان وفادار است در تازه‌ترین مطلب خود در فضای مجازی خبر از انتشار کتاب تازه‌اش با عنوان «نامه باستان» داده و نوشته:«پوشینه دهم نامه باستان (فرهنگ نمایه گزارش بیت‌ها) روانه بازار شد؛ فرهنگی که شاهنامه‌پژوهان بویژه دارندگان نامه باستان را نیازی است بایسته و شایسته.» در بخش کوتاهی از دیباچه استاد میرجلال‌الدین کزازی در این کتاب آمده:«دفتری که بی‌هیچ پرده و پروا و درنگ و دریغ می‌توانم بر آن بود و گفت که در چندی و چونی نمایه‌ای، همچنان بی‌هیچ بوک و مگر و بهانه، دفتری است با پرمایه‌ترین و گرانسنگ‌ترین پشتوانه و در گونه و گروه خویش یگانه.»

درباره کارگاه‌های داستان‌نویسی فرهاد حسن‌زاده
فرهاد حسن‌زاده، نویسنده شناخته شده ادبیات نوجوان کشورمان در تازه‌ترین مطلب خود با عنوان «در کارگاه‌های داستان‌نویسی فرهاد حسن‌زاده چه می‌گذرد» نوشته:«این کارگاه‌ها به بچه‌ها تجربه یادگیری در کنار نویسنده‌ای را می‌دهد که راه دشواری را برای جهانی شدن طی کرده است.
  در این کارگاه‌ها بچه‌ها به روش کلاسی آموزش نمی‌بینند، بلکه نوشتن داستان را با توجه به خلاقیت فردی خود تجربه می‌کنند و به مرور با عناصر داستانی آشنا می‌شوند.(ایده‌یابی، طرح داستان، گره‌افکنی و گره‌گشایی شخصیت‌پردازی و...) در این کارگاه‌ها بچه‌ها علاوه بر نوشتن به درک متفاوتی از مفهوم هنر و خلاقیت و فلسفه
 می‌رسند.  در این کارگاه‌ها بچه‌ها به طور ملموس و عینی با تولد و نحوه نوشته شدن کتاب‌های استاد خود آشنا خواهند شد. این یعنی قرار گرفتن در بطن تجربه و خلق اثر.
 در این کارگاه‌ها بچه‌ها با یافتن نگاه هنری در متفاوت دیدن و شنیدن و برخورد متفاوت با پدیده‌های پیرامون خود آشنا خواهند شد و از تجربیات خود با هم گفت‌و‌گو خواهند کرد. در این کارگاه‌ها بچه‌ها علاوه بر نوشتن خلاقانه از تجربه‌های کتابخوانی و نقد داستان سخن خواهند گفت. 
در این کارگاه‌ها بچه‌ها فقط از آموزگار خود نمی‌آموزند بلکه آنها با نقدداستان‌های یکدیگر از تجربه همسالان خود درس می‌گیرند و به این ترتیب هم قدرت نقد کردن پیدا می‌کنند و هم تحمل نقد شدن.»

گفت‌وگویی درباره مکتب معرفت نفس
وحید یامین‌پور، نویسنده و مجری در تازه‌ترین مطلب خود در شبکه‌های مجازی بخشی از گفته‌های محمدتقی فیاض‌بخش را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته است. در این مطالب که با خودت را پیدا کن، شیعیان ما سه دسته‌اند. شروع شده آمده:«با استاد فیاض‌بخش، پنج جلسه درباره مکتب معرفت نفس علامه طباطبایی(ره) و دستورات عملی این مکتب گفت‌وگو کردم که صوت و فیلم این پنج جلسه در کانال‌های کلمه در تلگرام، ایتا و بله موجود است.»

جستجو
آرشیو تاریخی