صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبار

هشدار بازگشت داعش به عراق
بزرگان و ریش سفیدان استان الانبار در غرب عراق نسبت به تکرار سناریوی سال ۲۰۱۴ و بازگشت گروه تروریستی داعش به این مناطق هشدار دادند. به گزارش ایرنا، ریش‌سفیدان استان الانبار اعلام کردند که «محمد الحلبوسی» رئیس برکنار شده پارلمان، تلاش‌هایی را برای اجرای سناریویی مانند سال ۲۰۱۴ در مناطق غربی عراق در دست اجرا دارد. این افراد افزودند: تلاش‌ها برای اجرای تحصن‌های بزرگ در مناطق غربی انجام شده است و نهادهای امنیتی نیز از افزایش شمار تروریست‌های داعشی در منطقه «وادی حوران» و بیابان‌های غربی خبر داده‌اند.
 
اردوغان بعد از 12 سال به عراق می‌رود
منابع ترکیه‌ای از سفر رئیس جمهور این کشور به عراق پس از ۱۲ سال خبر دادند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، منابع ترکیه‌ای اعلام کردند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ۲۲ آوریل این سفر را انجام خواهد داد. این منابع افزودند که مقدمات این سفر طی هفته‌های گذشته انجام شده است و قرار است که اردوغان در جریان سفر به عراق تفاهمنامه‌هایی از جمله در زمینه مبارزه با تروریسم به امضا برساند. اردوغان همچنین قرار است در ماه مه به امریکا سفر کند.
 
مذاکره تلفنی رهبران امریکا و چین
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با شی جین پینگ، همتای چینی خود طی یک گفت‌وگوی مفصل پیرامون اقدامات واشنگتن برای فروش اجباری دارایی‌های تیک‌تاک در امریکا مذاکره کرد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید پس از این تماس که اولین مکالمه رو در رو بین رهبران امریکا و چین از نوامبر بود، به خبرنگاران گفت: بله، تیک‌تاک امروز مطرح شد. در بیانیه چین درباره این تماس، هیچ اشاره‌ای به تیک‌تاک نشد. مجلس نمایندگان امریکا ماه گذشته لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن اگر شرکت بایت دنس که مالک چینی تیک‌تاک است، حاضر نشود سهام خود را واگذار کند، این اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدیو در امریکا ممنوع خواهد شد.

هشدار زاخارووا 
درباره دخالت‌های غربی در قفقاز جنوبی
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ارمنستان در حل‌وفصل مشکلات در منطقه‌اش تجربه دارد اما دخالت‌های غربی در قفقاز جنوبی کار را دشوار و پیچیده می‌کند.  ماریا زاخارووا در یک جلسه توجیهی به حضور مربیان پنتاگون در ایروان، سفر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به ارمنستان در ماه مارس و رزمایش‌های سال گذشته میلادی که امریکا در آن حضور داشت، اشاره کرد و گفت: رهبری ارمنستان واقعاً تجربه حل مسائل منطقه‌ای را دارد. او واقعاً تجربه مثبتی در این زمینه دارد و ما برای او احترام قائل هستیم. تمامی این رویدادها و اقدامات را مربیان، مشاوران و سیاستمداران اتحادیه اروپا آغاز می‌کنند اما در اصل اتحادیه اروپا نیست و این اتحادیه به عنوان پوششی برای ناتو عمل می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی