صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

واکنش‌ها به حمله صهیونیست‌ها به کاروان امدادی آشپزخانه مرکزی بین‌المللی ادامه دارد

تکمیل نسل‌کشی با گرسنگی

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


هدفگذاری رژیم صهیونیستی بر تکمیل پروژه نسل‌کشی از جنبه‌های مختلفی در نوار غزه در حال پیگیری است. بر همین اساس اشغالگران همزمان با متراکم کردن کشتارهای خونین‌، محاصره غذایی و دارویی و تخریب کامل زیرساخت‌های حیاتی چون بیمارستان‌ها حملات خود را برای تنگ کردن همه جانبه حلقه زیست و حیات مردم این منطقه متمرکز کرده‌اند.
صهیونیست‌ها در تازه‌ترین اقدام ملالت‌بار، تلاش کردند که با هدف قرار دادن مقر سازمان آشپزخانه مرکزی بین‌المللی که منجر به کشته شدن عده‌ای از اعضای آن شد، باریکه‌های کمک‌رسانی و ارسال مواد غذایی به نوار غزه را در معرض تهدید قرار داده و مردم رنج‌دیده غزه را در فشار قحطی و گرسنگی مضاعف قرار دهند.
متعاقب این اتفاق،‌ سازمان آشپزخانه مرکزی بین‌المللی اعلام کرد که فعالیت خود  در غزه را به حالت تعلیق درآورده است. اما مسیر توقف امدادرسانی به مردم غزه به اینجا ختم نشد و روز گذشته دولت قبرس اعلام کرد که کشتی حامل کمک‌های ضروری ارسال شده به طرف نوار غزه به مبدأ خود بازگشت. به گزارش میدل ایست نیوز، تئودوروس گوتسس سخنگوی وزارت خارجه قبرس اعلام کرد در نتیجه کشته شدن 7 نفر از کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی، 240 تن از کمک‌های انسان دوستانه به قبرس بازگردانده شد. وی در ادامه خاطرنشان کرد که تاکنون 90-100 تن از کمک‌های انسان‌دوستانه ارسال شده به غزه از طریق بندر لارنکا به ساکنان آن تحویل داده شد. همچنین، یک مسئول قبرسی در این رابطه به خبرگزاری رویترز گفت: «آنها فقط توانستند بار لنج را خالی کنند، یک سوم کمک‌ها تحویل داده شده و دو سوم آنها بازگردانده خواهند شد.»
درحالی طرح کمک‌رسانی از بندر قبرس با شکست مواجه شده که این پروژه طی ماه جاری میلادی عنوان اولین گذرگاه دریایی برای کمک‌رسانی به نوار غزه را به خود گرفته بود.
علاوه بر اقدامات فوق، ‌خبرگزاری رویترز گزارش داد که امارات نیز ارسال کمک‌های بشردوستانه خود از طریق گذرگاه دریایی قبرس را تا زمانی که تضمین‌های بیشتری برای حفظ جان امدادگران از رژیم صهیونیستی دریافت کند و تحقیقات کاملی درباره این حمله انجام شود، به حالت تعلیق درآورده است.

 اظهارات متناقض مقامات اسرائیل
از آنجا که کشته شدن اعضای این نهاد بین‌المللی که دارای تابعیت‌های مختلفی چون استرالیا، لهستان، بریتانیا، امریکا   کانادا و فلسطین بوده و پیامدهای منفی را برای رژیم صهیونیستی دربر خواهد داشت، مقامات صهیونیستی تلاش کردند که این اقدام را ناشی از خطا و یک اشتباه ذکر کنند. در همین رابطه، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی این حمله را فاجعه‌بار خواند و مدعی شد که این حمله غیرعامدانه بوده و بابت آن عذرخواهی کرد اما سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی اعلام کرد که فعالیت‌های خود را با ارتش این رژیم هماهنگ کرده بوده و دو خودروی آنها دارای لوگوی مؤسسه خیریه بودند. همچنین هرتزی ‌هالوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی این اتفاق را نتیجه تشخیصی نادرست در شب و اشتباه فاحش دانست و مدعی شد این حمله عامدانه و علیه نیروهای امدادگر نبوده است.
روز گذشته دولت لهستان در پی کشته شدن یک تبعه خود در این حمله و یادآوری اعلام همبستگی ورشو با اسرائیل بعد از 7 اکتبر اخطار داد که این دست اقدامات رژیم صهیونیستی روابط تل‌آویو و ورشو را تضعیف می‌کند. آنها همچنین ابراز داشتند که ورشو قصد دارد تحقیقات مستقلی را در مورد این اتفاق انجام دهد.
 
بندبازی عیان امریکا
ایالات متحده که یدطولانی در پایه‌گذاری و کمک به گروه‌های جانی و افراطی که ایدئولوژی آنها بر کشتار بی‌رحمانه مردم بنا شده دارد، بعد از طوفان الاقصی نیز وارد میدان شد. اما این بار به دلیل سردرگمی در اتخاذ تصمیم و ضرب‌الاجل اقدام برای بقای رژیم صهیونیستی، نتوانست چهره واقعی خود را پنهان کند و صراحتاً با ارسال سلاح و حمایت‌های همه‌جانبه سیاسی و مالی، مشارکت دیرباز خود در اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی را تقویت کرد. هم اکنون نیز ایالات متحده به طور صریح و بدون روتوش ارسال سلاح و حتی جنگنده‌های اف-15 را که مصرفی جز کشتار مردم ندارد، در دستور کار خود قرار داده است.
به همین دلیل کاخ سفید با رسوایی و اعتراضات شدید جهانی مواجه شد و تلاش کرد با لفاظی و توجیه حمایت خود در تهاجمات مرگبار رژیم صهیونیستی تحت عنوان حذف مقاومت، چهره مخدوش خود را بازیابی کند. در حمله اخیر صهیونیست‌ها به امدادگران نیز ایالات متحده کوشید تا واقعه را مخدوش توصیف کند و عاملیت اشغالگران را در پیچ تحقیقات و گذر زمان گم کند. در همین رابطه، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در بیانیه‌ای خواستار تحقیقات سریع در مورد حادثه مرگبار در غزه شد و گفت: «اسرائیل متعهد شده است که تحقیقات کاملی را در مورد علت هدف قرار گرفتن خودرو‌های امدادگران با حملات هوایی انجام دهد. این تحقیقات باید سریع باشد، باید پاسخگویی به همراه داشته باشد و یافته‌های آن باید علنی شود. غم‌انگیزتر اینکه، فقط همین یک مورد نبوده است. این درگیری یکی از بدترین درگیری‌های اخیر از نظر تعداد کشته‌شدگان امدادگر بوده است.»
با این وجود برخی سیاستمداران امریکایی همچنان رویکرد کنونی امریکا را برای چهره تصنعی بشردوستانه امریکا مضر می‌دانند و تلاش می‌کنند که ضمن اعتراض به شرایط ایجاد شده،‌ راه‌های کم هزینه‌تر و مدت‌داری را پیشنهاد دهند. در همین رابطه برنی سندرز، سناتور امریکایی یک روز پس از کشته شدن تعدادی از اعضای سازمان آشپزخانه مرکزی بین‌المللی طی مصاحبه‌ای با ام‌اس‌ان‌بی‌سی از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست تا کشتار مردم بی‌گناه را (بیش از ۳۲ هزار نفر در غزه از جمله زنان و کودکان کشته‌ شده‌اند) متوقف کند. او در ادامه دولت بایدن را مخاطب قرار داد و گفت: «این وحشتناک است. این غیر قابل توجیه است و باید همین حالا خاتمه یابد. ایالات متحده نباید در این وحشتی که اکنون در حال رخ دادن است، همدست باشد. اسرائیل حق ندارد وضعیتی را درست کند که مانع ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه شود. آیا می‌خواهیم در این مسأله همدست باشیم؟ به نظر من اکثر امریکایی‌ها نمی‌خواهند همدست باشند.»
سندرز به همراه هفت نفر از سناتورهای دیگر کنگره امریکا پیشتر در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، خواستار تحت فشار گذاشتن بنیامین نتانیاهو برای رفع محدودیت‌ها در دسترسی به کمک‌های انسانی به غزه و لغو کمک‌های نظامی واشنگتن به تل‌آویو شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی