صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

حمله مشکوک به مقبره 
مورد احترام کلیمیان
 خبر اول اینکه، حمله به محوطه یک آرامگاه مذهبی مورد تقدیس یهودیان ایران و جهان در همدان روز گذشته خبرساز شد. بامداد سه‌شنبه موتورسوارانی که چهره خود را پوشانده بودند با پرتاب چند کوکتل مولوتف به محوطه مقبره اِستر و مُردخای، این آرامگاه مذهبی- تاریخی را مورد حمله قرار دادند و سپس متواری شدند.
اگر چه معاون اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان در این باره از وارد نشدن آسیب جدی به این مقبره و در عین حال در دستور کار قرار گرفتن شناسایی عاملان این اتفاق از سوی مراجع انتظامی خبر داد، باید گفت که انجام چنین اقداماتی را باید در چهارچوب اهداف جریان‌های معاند و عوامل نفوذی بیگانگان برای ایجاد شکاف قومی و مذهبی در ایران ارزیابی کرد.
شکستن حرمت آرامگاه مورد احترام یهودیان با بهانه قرار دادن حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت سرداران و افسران ایرانی در آن حمله در حالی است که جامعه هم‌میهنان کلیمی و زعمایشان همواره بر مرزبندی و مخالفت خود با رژیم جنایت‌پیشه و اشغالگر صهیونیستی تأکید داشته و با حمایت از مردم مظلوم فلسطین همراه بوده‌‌اند. علاوه بر آن بر اساس دفاع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از حقوق اقلیت‌های مذهبی توقع می‌رود نهادهای اطلاعاتی و انتظامی پیگرد عوامل این حمله ایذایی را با جدیت در دستور کار قرار دهند.

حمله در دمشق، نسخه اسرائیلی حمله امریکا به سردار سلیمانی بود
 دست آخر اینکه،  تحلیلگران و مقام‌های سابق امریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند که حمله تروریستی اسرائیل علیه مکان دیپلماتیک ایران در دمشق، موجب افزایش مخاصمات در منطقه شود و حملات تلافی جویانه‌ای را علیه اسرائیل و متحدش ایالات متحده رقم بزند. در همین رابطه به گزارش نیویورک تایمز، «دانا استرول»، مقام سابق ارشد پنتاگون در امور خاورمیانه با اشاره به اینکه «حمله دمشق یک افزایش تنش قابل توجه بود و ریسک وارد کردن یک منطقه شکننده و بی‌ثبات به جنگی تمام عیار را به همراه دارد، افزود: «این نسخه اسرائیلی حمله امریکا به قاسم سلیمانی بود.» 
گاف افزود: «این اقدام تنها منجر به افزایش تنش از سوی ایران و گروه‌های مورد حمایتش خواهد شد که برای نیرو‌های امریکایی در منطقه که ممکن است در حملات تلافی‌جویانه نیرو‌های نیابتی تهران مورد هدف قرار بگیرند بسیار خطرناک است.
این در حالی است که یک مقام وزارت دفاع امریکا ادعا کرده است که پس از حمله دمشق، نیرو‌های امریکایی مستقر در جنوب شرق سوریه یک حمله پهپادی را خنثی کردند. این مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود افزود، مشخص نیست که آیا هدف این پهپاد نیرو‌های امریکایی بوده‌اند یا نه. اگر هدف امریکایی‌ها بوده باشند، این اولین حمله نیرو‌های تحت حمایت تهران به نیرو‌های امریکایی در عراق یا سوریه در طی حدود ۲ ماه گذشته بوده است.
«رالف گاف»، یک مقام سابق سی‌آی‌ای در خاورمیانه نیز حمله اسرائیل را خطرناک توصیف کرد و گفت که این حمله با استراتژی بلندمدت اسرائیل مبنی بر تضعیف سپاه پاسداران و نیروی قدس انطباق دارد. اینها درحالی است که «سابرینا سینگ»، سخنگوی پنتاگون مدعی شده است که ایالات محتده هیچ مداخله‌ای در این حمله نداشته و پیش از انجام حمله از آن مطلع نبوده است. سینگ در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه واشنگتن این پیام را مستقیماً به ایران منتقل کرده، افزود: «با توجه به بالا بودن تنش‌ها در منطقه، ما می‌خواستیم از کانال‌های خصوصی این موضوع را روشن کنیم که ایالات متحده هیچ مداخله‌ای در حمله دمشق نداشته است.»

جستجو
آرشیو تاریخی