صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۳

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق برگزار شد

حمایت قاطع پکن و مسکو از تهران

 
واقعی‌ترین سخنی که در نشست سه‌شنبه‌شب شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک ایران گفته شد، موضع صریح نماینده روسیه به ادعای بی‌اطلاعی واشنگتن نسبت به حمله تروریستی در سوریه بود که در این جمله خلاصه شد: «امریکا همیشه به اطلاعات دست اولش افتخار می‌کند، اما اکنون اطلاعاتی به ‌دست نیاورده؛ باورکردنی نیست.» در حمله تروریستی اسرائیل به ساختمان نمایندگی دیپلماتیک ایران در دمشق که دوشنبه ۱۳ فروردین صورت گرفت، بیش از ۱۰ نفر به شهادت رسیدند که سردار محمدرضا زاهدی و سردار محمدهادی حاج‌رحیمی و 5 نفر دیگر از اعضای نیروی قدس سپاه از جمله آنها بودند. دو روز پس از این حمله تروریستی، اعضای شورای امنیت سه‌شنبه‌شب یک نشست اضطراری برگزار کردند و با محکوم کردن این اقدام، آن را نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل دایر بر حفاظت از مراکز دیپلماتیک خواندند.
 
عجیب و خارج از منطق
واکنش و موضعگیری نمایندگان واشنگتن، لندن و پاریس در نشست شورای امنیت و اظهارات عجیب و خارج از دایره منطق مقام‌های امریکایی که نسبت به وقوع این حمله تروریستی اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند، محملی برای بروز تنش در نشست شورای امنیت شد؛ زمانی که «رابرت وود» معاون سفیر امریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت ادعا کرد که «واشنگتن نه دخالتی در این حمله داشته و نه پیشاپیش از وقوع آن خبر داشته است» و همزمان با آن، «جان کربی» مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید با گفتن اینکه «ما هیچ نقشی در حمله به دمشق نداشتیم و به‌هیچ‌وجه ممکن در آن دخیل نبودیم»، این ادعا را تکرار کرد. این در حالی بود که «جیمز کاریوکی»، معاون سفیر انگلیس و«نیکلاس دی ریوایر»، نماینده فرانسه در سازمان ملل هم ترجیح دادند نسبت به ابعاد این تجاوز خونین علیه مکان دیپلماتیک رسمی ایران سکوت کنند و بدون محکوم کردن آن، صرفاً از طرف‌های درگیری بخواهند که در موضوع حمله اخیر اسرائیل به دمشق خویشتندار باشند. این موضعگیری‌ها بار دیگر ویژگی‌های متداول سیاست کشورهای غربی را به نمایش گذاشت که سبب می‌شود در طول زمان و نسبت به موضوعات مختلف در سمت‌های متفاوتی از یک موضوع واحد بایستند و در رویکردی خالی از توجه به نقض قوانین مصرح بین‌الملل، تروریسم و کشتار بدون توقف متحدانشان مطرح شوند. ادامه همین رویکرد کافی بود که این کشورها هنر بهانه‌‌جویی‌شان را در نشست اخیر شورای امنیت و با توجیه اقدامات وحشیانه تل‌آویو به ‌کار بگیرند و به جای محکوم کردن آن بخش از اقدامات این رژیم مبنی بر هدف قراردادن مکان دیپلماتیک کشوری دیگر که در میدان جنگ غزه قرار ندارد، مقاومت را در جایگاه متهم بنشانند و در تفسیری دور از ذهن مدعی شوند که تنش‌های جاری بازتاب‌دهنده حمایت ایران از جریان‌های مقاومت است.
حمله تند نماینده روسیه به همتایان فرانسوی و امریکایی
این موضعگیری البته مشخص بود با چه واکنش‌هایی از سوی روسیه و چین مواجه شود. «واسیلی نِبِنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با انتقاد از نقض فاحش حق حاکمیت سوریه به شورای امنیت گفت که مسکو باور دارد اسرائیل چنین اقدامات متجاوزانه‌ای را با هدف دامن زدن به جنگ انجام می‌دهد؛ این اقدامات مطلقاً قابل قبول نیستند و باید متوقف شوند. او با اشاره به اینکه نیروهای اسرائیل خیلی آرام و ساکت در حال بمباران مراکز دیپلماتیک در سوریه و همزمان بی‌توجه به قطعنامه شورای امنیت در حال حمله به غزه هستند، سکوت غربی‌ها درباره اقدامات اسرائیل را که با هدف گسترده‌تر کردن درگیری صورت می‌گیرد، غیرقابل پذیرش خواند. در همین حال نماینده روسی در انتقاد از امریکا و شرکای اروپایی‌اش خطاب به نماینده فرانسه گفت: شما هیچ کلمه‌ای در محکوم‌کردن نقض قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل نگفتید، اگر کنسولگری خودتان هدف قرار می‌گرفت هم واکنش‌تان همین بود؟ «نِبِنزیا»، نماینده امریکا را هم خطاب قرار داد و گفت: امریکا همیشه به اطلاعات دست اولش افتخار می‌کند اما در خصوص حمله به کنسولگری ایران اطلاعاتی به‌دست نیاورده و این باورکردنی نیست. به گفته نماینده روسیه، غربی‌ها نه‌ تنها حمله اسرائیل را محکوم نکردند بلکه ایران را هم متهم می‌کنند. نمی‌شود به قربانیان بگویید اگر به آنها حمله شد، واکنشی نشان ندهند.
«گنگ شوانگ»، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل نیز با محکوم کردن اقدامات اسرائیل در غزه نسبت به منجر شدن این اقدامات به آشوب‌های بیشتر در منطقه هشدار داد. او با ابراز همدردی با جمهوری اسلامی بابت این حمله تروریستی تصریح کرد که اقدام اسرائیل نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۸ وین است و نباید اجازه داد تا این دست اقدامات بی‌محابا علیه اماکن دیپلماتیک صورت پذیرد.
 
 سکوت متهم ردیف اول 
امریکا که در همین روزهای اخیر خود را نسبت به برنامه‌های متحدش اسرائیل در میدان جنگ بی‌اطلاع می‌داند، در ادوار مختلف بویژه در جنگ جاری غزه اصلی‌ترین پشتیبان این رژیم بوده است.  امریکا با چنین پیشینه در رویدادهای پس از عملیات «طوفان الاقصی» سویه کاملاً جهت‌داری را از خود بروز داد. تا آنجا که عملاً سکان اتاق جنگ تل‌آویو را در دست گرفت و حاشیه امنی برای تداوم اقدامات خشونت‌بار این رژیم به وجود آورد. بی‌اعتنا به آنکه این رویکرد چگونه به بحران‌های منطقه‌ای دامن می‌زند و به قیمت جان هزاران نفر از مردم بی‌دفاع تمام می‌شود و گویا آنچه در این میان اهمیت پیدا نمی‌کند مطالبات بحق مردم مظلوم فلسطین است. برای اثبات این مهم کافی است به رأی منفی چندباره ایالات متحده در جریان تلاش کشورها برای تصویب قطعنامه جنگ غزه در سازمان ملل اشاره کرد که به اسرائیل بابت تداوم کشتار بدون مرزش چراغ سبز نشان می‌داد.
 
باز هم انکار
در چنین فضایی خطاب اصلی سخنان سفیر و معاون نمایندگی ایران در نشست شورای امنیت متوجه امریکا و سه کشور اروپایی عضو این شورا شد. زهرا ارشادی با بیان اینکه نمایندگان امریکا و انگلیس بار دیگر با مقصر دانستن ایران تلاش کردند مسئولیت خود را در قبال اوضاع کنونی سوریه و منطقه انکار کنند، تأکید کرد که ایران هرگز به دنبال کمک به سرریز مناقشه در منطقه نبوده و به دنبال تشدید یا گسترش تنش به کل منطقه نیست. 
او ایالات متحده امریکا را مسئول تمام جنایات رژیم اسرائیل دانست و افزود: باعث تعجب است که ایالات متحده در مورد حمایت از غیرنظامیان در غزه صحبت می‌کند و همچنین نگرانی‌های خود را در مورد نقض قوانین بشردوستانه ابراز می‌کند، در عین حال بیش از 6 ماه است که شورای امنیت را از اقدام فوری و مناسب برای توقف جنگ در غزه منع کرده است. به گفته سفیر ایران، اگر ایالات متحده امریکا واقعاً به غیرنظامیان اهمیت می‌دهد و حقوق بین‌الملل بشردوستانه را رعایت می‌کند، باید از سرزنش ایران خودداری کند و در عوض رژیم اسرائیل را مجبور به اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد آتش‌بس کند.
نماینده دیپلماتیک ایران با تأکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران خویشتنداری معتنابهی از خود به نمایش گذاشته است، اما باید اذعان کرد که چنین بردباری‌هایی توأمان با محدودیت است، تصریح کرد: «رژیم اشغالگر باید مسئولیت کامل عواقب جنایات خود را بپذیرد. جمهوری اسلامی ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات مذموم محفوظ می‌داند.»

 

بــــرش

پیام تسلیت جنبش القسام برای شهادت سردار زاهدی
 شاخه نظامی جنبش حماس (القسام)، شهادت سردار محمدرضا زاهدی و جمعی از یارانش را تسلیت گفت و از نقش بارز این شهید در نبرد طوفان‌الاقصی تقدیر کرد. در بیانیه‌ای که این گروه مقاومت منتشر کرد، آمده است: گردان‌های القسام شهادت فرمانده بزرگ محمدرضا زاهدی (ابومهدی) و برادرانش را که در حمله ناجوانمردانه دشمن صهیونیستی به دمشق به شهادت رسیدند به امت اسلامی و عربی تسلیت می‌گوید.  ما در گردان‌های القسام ضمن محکوم‌کردن این ترور بزدلانه و ناجوانمردانه، نقش پررنگ و برجسته شهید ابومهدی در تقویت جبهه مقاومت علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی طی سالیان متمادی و نقش بارز او در نبرد طوفان‌الاقصی را می‌ستاییم.

جستجو
آرشیو تاریخی