صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۲۲

هماهنگی با کارشناس میراث فرهنگی در پروژه پارک قیطریه

زیست‌بوم- نامه اداره میراث فرهنگی تهران درباره پروژه پارک قیطریه به شهرداری پایتخت، موضع وزارتخانه است و پروژه پارک قیطریه باید با هماهنگی کارشناس میراث فرهنگی جلو برود. وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به مواضع شخصی‌اش درباره ساخت مسجد در پارک که در اینستاگرام منتشر کرده است، گفت: این نظر شخصی من است و به عنوان عضو دولت بحث ما شخصی نیست. ما وظایف خود را براساس دستورالعمل‌های وزارت میراث فرهنگی انجام‌ خواهیم داد.
تلاش برای رعایت ضوابط عفاف در تمام مراکز گردشگری
عزت‌الله ضرغامی درباره پوشش برخی گردشگران در مسجد وکیل و نصیرالملک گفت: مسجد وکیل و نصیرالملک زیر نظر اداره اوقاف است؛ راهبرد وزارت گردشگری آن است که محیط‌های مذهبی مانند مساجد پروتکل‌ها و آیین‌نامه‌های خاص خودش را دارد. کما اینکه بسیاری از تصاویر منتشر می‌شود که حتی گردشگران خارجی با چادر هستند، عکس جمعی می‌گیرند و این نشان‌دهنده جاذبه گردشگری است. البته اگر هیأت امنای مسجد با توجه به حساسیت‌ها نتوانستند به درستی مدیریت کنند، لازم است ورود کرده و تغییراتی را انجام دهند و کاری کنند که ضوابط شرعی در این اماکن بیشتر رعایت شود.
ضرغامی درباره شرایط کاخ گلستان گفت: درب اصلی کاخ گلستان در میدان ارگ است، از مدت‌ها قبل برای آسایش مردم گفتم از درب‌های دیگر مانند شمس‌العماره هم استفاده کنند که بخشی از مردم بتوانند از طریق ناصرخسرو و بازارچه مروی به راحتی وارد کاخ شوند، آن را باز کردیم و در آینده درب تکیه دولت یکی از ورودی‌های کاخ گلستان خواهد شد. ضرغامی با اشاره به ثبت جهانی بودن کاخ گلستان افزود: این کاخ پروتکل‌های خودش را دارد، باید از همه ظرفیت‌هایش استفاده کرد، کاخ گلستان مجموعه‌ای از ارزش‌های هنری و ملی ماست و صرف اینکه پادشاهان زندگی می‌کردند مطرح نیست، مجموعه‌ای از هنر، فرهنگ، سبک زندگی و ارزش‌های برجسته است، تمام تلاش دست‌اندرکاران این است ضوابط عفاف را برای همه محیط‌ها رعایت کنند.
تصویب آئین‌نامه طبیعت‌گردی
ضرغامی از تصویب آئین نامه طبیعت‌گردی در دولت خبر داد و طبیعت‌گردی را  از مهمترین بخش‌های گردشگری دانست که نیازمند سیاست‌گذاری هماهنگ و صحیح و هدایت سرمایه گذاران است. 

سیستان و بلوچستان، استان نمونه گردشگری
سیستان و بلوچستان به عنوان پدیده گردشگری امسال انتخاب شده است؛ استانی که از امنیت بالایی برخوردار است. ضرغامی در توضیح شرایط گردشگری این استان، ادامه داد: سیستان و بلوچستان استان نمونه گردشگری بود که تردد در این استان ۱۴ درصد و اقامت ۱۲۸ درصد رشد داشت و این جواب کسانی است که می‌خواهند این استان را ناامن جلوه دهند. این استان امنیت و مردم میهمان‌نوازی دارد و خیانت است که عده‌ای می‌خواهند این استان را ناامن جلوه دهند. آخرین آمار در مورد بازدید از محوطه‌های تاریخی و ابنیه میراث فرهنگی تا پایان ۱۳ فروردین ۶ میلیون نفر بود. ضرغامی افزود: در برخی از مراکز جمعیت به قدری زیاد بود که درها را باز کردیم و بلیت نفروختیم و جمعیت را هدایت کردیم؛ ازجمله حضور 10هزار نفر در زمان تحویل سال در تخت جمشید که به علت تراکم زیاد، با سیاستی که خود من ابلاغ کرده بودم، بنا شد مردم در صف‌های طولانی نایستند و این ده هزار نفر بدون بلیت بازدید کردند. ضرغامی تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان در شروع تعطیلات را دلیل کاهش سفر دانست و گفت: به نظر می‌رسد جبران این موضوع بعد از ماه رمضان خواهد بود. مردم سفرهایشان را مدیریت می‌کنند و وقتی می‌بینند زیرساخت‌ها به گونه‌ای نیست که در چند روز سفر فشرده بتوانند از امکانات گردشگری استفاده کنند، ترجیح می‌دهند سفر خود را کمی به تأخیر بیندازند.

جستجو
آرشیو تاریخی