صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

شهرستان‌های نایین، فریدونشهر و سمیرم در اولویت آبرسانی هستند

پیشرفت 48 درصدی پروژه «جهاد آبرسانی» در اصفهان

ایران‌زمین - طرح ملی جهاد آبرسانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های صنعت آب و فاضلاب در سه شهرستان نایین، فریدونشهر و سمیرم در استان اصفهان اکنون به پیشرفت ۴۸ درصدی رسیده است.
از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم، آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی یا دچار تنش آبی است که برای انجام این طرح، استفاده از ظرفیت‌های بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی در دستور کار قرار گرفته است تا با تلاش آبفا و مجموعه قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، تحول مثبتی در آبرسانی به روستاها در کشور ایجاد شود.
شتاب در پیشبرد طرح «جهاد آبرسانی» که هم‌اکنون در نقاط مختلف کشور در حال اجراست، در استان‌هایی مانند اصفهان که دهه‌ها با پدیده خشکسالی مواجهند، ضرورت بیشتری دارد. بر اساس شاخص خشکسالی یک ساله منتهی به بهمن ۱۴۰۱ حدود ۸۰ درصد و در یک دوره ۱۰ ساله ۹۵ درصد از مساحت این استان همچنان درگیر خشکسالی است.
کم‌آبی مناطق مرکزی ایران و خشکی زاینده‌رود به‌عنوان شاهرگ حیاتی این مناطق، یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز منطقه میانی کشور است.
خشکی‌های دوره‌ای زاینده‌رود به‌عنوان بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران، کاهش تخصیص آب کشاورزی، فرونشست زمین، ریزگردها، مشکلات عدیده زیست محیطی بخصوص در تالاب گاوخونی و آمار و ارقام مربوط به بارندگی‌ها در حوضه آبریز زاینده‌رود و کاهش بارش‌ها و کم شدن میزان ذخیره سد زاینده‌رود، لزوم اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌های آبی در این خطه را گوشزد می‌کند.
بر مبنای اعلام شرکت آب و فاضلاب اصفهان، ۳۱ هزار نفر در روستاهای استان از آب آشامیدنی پایدار در مرحله نخست طرح جهاد آبرسانی بهره‌مند می‌شوند. به گزارش شرکت آب و فاضلاب اصفهان پروژه «جهاد آبرسانی» در اصفهان با مبلغ قرارداد بالغ بر یک هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال، آبرسانی پایدار به ۹۷ روستا را در پی دارد. در اقدامی دیگر در این زمینه، اکنون پروژه آبرسانی به ۱۹ روستای شهرستان گلپایگان نیز آغاز شده است که با اجرای این عملیات بیش از ۶ هزار و ۶۷۸ نفر از آب آشامیدنی پایدار برخوردار می‌شوند.
 در یک سال اخیر همچنین ۱۷ پروژه آبرسانی شهری و روستایی آبفای استان اصفهان با هزینه اجرایی یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال افتتاح و ۱۸ طرح آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز با هزینه بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال کلنگ زنی و بهره‌برداری شد.
جستجو
آرشیو تاریخی