صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و شش - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و شش - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای‌مجازی

هنرمندترین زوج کمدی سینما اسکار نگرفتند
سعید مستغاثی در ادامه سلسله یادداشت‌های مرتبط با اسکار با انتشار تصویری از استن لورل و جایزه اسکار افتخاری‌اش در سال 1961 نوشته است: «این جایزه در زمانی به استن لورل اهدا گردید که همراه همیشگی‌اش یعنی الیور هاردی، 4 سال بود روی در نقاب خاک کشیده بود. لورل و هاردی حدود نیم قرن با ده‌ها فیلم کوتاه و بلند مردم سراسر جهان را خنداندند و با شوخی‌های ناب خود، همچنان در نسل‌های مختلف پرطرفدار ماندند. اما هیچ‌گاه به هیچ‌کدام از فیلم‌های آنان جایزه اسکار تعلق نگرفت. نه تنها جایزه اسکار که جوایزی مانند گلدن‌گلوب و بفتا و کن و برلین و ونیز و... را هم نگرفتند، در هیچ لیست برگزیدگان انجمن‌ها و کانون‌ها و اتحادیه‌های هنری هم نبودند، در فصل جوایز هم راهی نداشتند، حتی نامزد دریافت جایزه یا تقدیر و تحسین هم نشدند! استن لورل بجز این جایزه افتخاری، یک سال قبل از مرگش جایزه‌ای افتخاری هم از انجمن بازیگران گرفت و 40 سال پس از مرگش نیز در فهرست نوابغ دنیا ثبت گردید! اما برای الیور هاردی، حتی همین دو مورد هم وجود نداشت!! هنرمند و بازیگر و کمدین ماندگاری که هیچ تقدیر و جایزه و تحسین و نامزدی و... در کارنامه‌اش به چشم نمی‌خورد. الیور هاردی 8 سال قبل از دوست همیشگی‌اش استن لورل، در سن 65 سالگی و در اثر بیماری که باعث شد بیش از 45 کیلو از وزنش کاسته شود، درگذشت. فیلم «استن و اولی» ساخته جان اس برد در سال 2018، روایتی تراژیک از زندگی این دو هنرمند است. به نظرم در این تصویر اشاره استن لورل به جایزه اسکار، نوعی تمسخر و مضحکه آن به روش همیشگی خودش است که پس از ده‌ها سال، وقتی زمان طولانی از پایان ساخت فیلم های‌شان گذشته، وقتی رفیق همیشگی‌اش دیگر در دنیا نیست، وقتی آرزویش در زمان اوج فیلم‌های دونفره‌شان برای بردن جایزه تحقق نیافت وقتی... این جایزه چه معنی و مفهومی جز تمسخر و مضحکه می‌تواند داشته باشد!»

دعوت بازیگر «نگهبان شب» به تماشای «آپاراتچی»
تورج الوند که دو سال متوالی به خاطر بازی در فیلم‌های «نگهبان شب» و «اتاقک گلی»، نامزد بهترین بازیگر مرد جشنواره فجر شده بود، امسال در نقشی متفاوت در فیلم سینمایی «آپاراتچی» به کارگردانی علی طاهرفر و تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی نسب ظاهر شد. او با انتشار پوستر این فیلم دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش را به تماشای این فیلم اکران نوروز دعوت کرده است. «آپاراتچی» که فیلمی اقتباس شده از کتابی با همین نام است داستان جلیل، نقاشِ ساختمان عاشق سینماست که دستی در فیلم‌سازی هم دارد و می‌خواهد از هر طریقی که شده نخستین فیلم سینمایی خود را ساخته و به بزرگ‌ترین رویایش که دریافت سیمرغ جشنواره فجر است دست پیدا کند.

اکران «بی‌بدن» با صدای محسن چاووشی
محسن چاووشی با انتشار برشی از اجرایش، از تیتراژخوانی برای فیلم «بی بدن» خبر داده است. «بی‌بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده از آثار پرمخاطب چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بود که از چهارشنبه 23 اسفندماه در ترکیب اکران نوروزی، به نمایش عمومی درآمده است. نوید پورفرج، غزل شاکردوست، سروش صحت، پژمان جمشیدی، گلاره عباسی و... از بازیگران این فیلم هستند.

علی قمصری در هلند
علی قمصری در پستی تارنوازی با یک گروه هلندی را به اشتراک گذاشت و نوشت: «دیدار با این همدلان غیرایرانی که چنین شیرین و شیوا، اثری از ثمین باغچه‌بان را برای نوروز به ایرانیان هدیه دادند، سفرم به هلند را زیباتر کرد. خوشحالم که مرا به عنوان عضوی از گروه‌شان پذیرفتند تا در این پیام تبریک سهم داشته باشم. جالب است که شعر را آنها به من یاد دادند. در سفر اخیرم به اروپا دریافتم که «تارایرانی» تنها مسافر جاده‌های ایران نبوده است. بازتاب و طنین فراگیر این جریان مسئولیتم را چند برابر می‌کند.»

در روزهای پایانی اسفند
ملیکا زارعی در متن کوتاهی به مناسبت روزهای پایانی سال نوشته است: «سال هم داره تموم میشه، با تمام خوبی‌ها و بدی‌هاش، مهربونی‌ها و نامهربونی‌ها، یه نگاه بندازی می‌بینی، هیچ چیز ابدی نیست، نه لبخندهای از ته دل، نه غم‌های نفسگیر …، تمام می‌شود. هر احساسی پایانی دارد و زندگی امتداد این شادی و غم‌هاست، همراه‌شان باشیم و در هیچ کدام‌شان گیر نکنیم. یاد بگیریم در لحظه‌ها زندگی کنیم اما به هیچ لحظه‌ای دل نبندیم. گذر کنیم و با تمام وجود ثانیه‌های بعد رو در آغوش بگیریم و لحظات شیرینش رو با آنهایی که در هر شرایطی با تو همراه بودند تقسیم کنیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی