برنامه هایی سرگرم کننده و آموزشی برای استراحت و ایمن سازی سفر مسافران نوروزی

آغاز پویش سراسری «چشم به راهیم»

ایران زمین - اگر از همین امروز عزم سفر دارید و رهسپار مقصد نوروزی خود می شوید،  در مسیر  گوشه چشمی هم به ایستگاه‌های بین راهی که با عنوان پویش «چشم به راهیم » در همه مسیرها و محورهای اصلی و پر تردد کشور فعال شده اند داشته باشید . در این ایستگاه‌ها می توانید در کنار خانواده اندکی استراحت کنید، با جاذبه های گردشگری و محصولات فرهنگی و بومی  منطقه ای که در حال تردد هستید آشنا شوید، از وضعیت مسیرهای سفر آگاه شوید،  برای لحظاتی با برنامه‌های استند آپ کمدی، مسابقه عکس و... در کنار خانواده سرگرم شوید و آموزش ها ونکات ایمنی سفر برای شما یاد آوری شود. هدف این پویش که با محوریت ادارات کل راهداری های همه استان ها در حال اجراست ، کاهش سوانح جاده ای و کمک  به شهروندان برای  یک سفر ایمن است.

مشارکت سرنشینان خودرو در ایمنی سفر
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان پویش سراسری «چشم به راهیم» با هدف ارتقای ایمنی، کاهش حوادث رانندگی و آگاه‌سازی مسافران نوروزی، در استان اجرا می شود. فرزاد دادخواه گفت : سال گذشته هم پویشی در این زمینه برگزار شد اما پویش امسال بصورت کامل‌تر برنامه‌ریزی شده است و از روز شنبه بیست و ششم اسفند تا سیزدهم فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.  وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد فوتی‌ها در تصادف‌های جاده‌ای، سرنشینان خودروها هستند که هیچ دخالتی در رانندگی ندارند، ادامه داد: رویکرد اصلی این پویش، تشویق سرنشینان خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی به استراحت در طول سفر برای رفع خستگی و کاهش سوانح رانندگی است.
 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اظهار کرد: این پویش به‌صورت متمرکز در مجتمع خدماتی رفاهی «وادی» در محور آزادراه کاشان- اصفهان با برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، هنری و آموزشی اجرا خواهد شد.

آمادگی 45 مجتمع خدماتی جاده ای درکرمان
احسان عراقی زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان نیز با اشاره به این که پویش همراهان سفر ایمن ویژه نوروز ۱۴۰۳ از ۲۵ اسفندماه جاری آغاز و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ اجرا می‌شود، گفت : ایستگاه پویش «چشم به راهیم» در محل پارک مسافر ابتدای اتوبان کرمان-باغین با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، موسیقی محلی، نقاشی کودکان، اهدای جوایز و ... برگزار می‌شود.
 عراقی زاده با اشاره به اینکه در مجموع ۴۵ مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی در استان کرمان برای خدمت‌رسانی مطلوب به مسافران نوروزی آماده‌اند، اظهار کرد: امسال با همکاری سران طوایف و سرداران محلی شهرستان‌های منتهی به سیستان و بلوچستان طرح پویش چشم به راهیم به شکل سنتی با احداث سیاه چادر و اجرای برنامه‌های محلی مانند شترسواری و اسب سواری، پخت نان و توزیع غذاهای محلی برای مسافران تدارک دیده شده که هدف از این طرح نیز همان اهداف طرح پویش چشم به راهیم است.
 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان بیان کرد: برنامه سیمای راهبران نوروزی نیز هر روز از شبکه کرمان و رادیو کرمان به مدت نیم ساعت پخش می‌شود.
 عراقی زاده یادآور شد: کاربران جاده‌ای می‌توانند قبل از سفر با سامانه ۱۴۱ از وضعیت جاده‌ها و محل مجتمع‌ها در طول مسیر مورد نظر مطلع شده و سپس با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به سفر خود اقدام کنند و توصیه ما این است که رانندگان در طول سفر هر دو ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت کنند و از خانواده‌ها و مسافران نوروزی درخواست داریم شرایطی را فراهم کنند تا در عید نوروز امسال ضمن انجام سفرهای نوروزی از بروز خطر و رانندگی خطر آفرین در جاده‌ها جلوگیری شود.

هم استراحت هم سرگرمی
همچنین روح الله غلامی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان چهارمحال وبختیاری گفت: این پویش در نوروز گذشته با عنوان پویش «همراهان سفر ایمن» اجرا شده و با توجه به تجربه مثبت از برگزاری آن، امسال نیز با نام پویش چشم به راهیم در قالب مجموعه‌ای از برنامه‌ها و اقدامات ترکیبی از ۲۵اسفند ۱۴۰۲ به مدت ۱۸روز در ورودی شهرکرد میدان قمر بنی هاشم(ع) که هم ورودی کمر بندی شهر کرد به سامان، و شهرکرد به خوزستان و شهرکرد به کوهرنگ و شهرکرد به اصفهان می باشد اجرا خواهد شد.
وی اضافه کرد: رویکرد اصلی این پویش، ایجاد توجه و انگیزه در سرنشینان وسیله نقلیه برای ایفای نقش حداکثری موثر و هوشمندانه در تحقق شهر ایمن جاده‌ای است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: نقش همراهان راننده در ایمنی سفرهای گروهی و خانواده، حواس‌پرتی آنی ناشی از استفاده از تلفن همراه، استعمال دخانیات  یا خوردن خوراکی، خستگی و خواب‌آلودگی، عجله و شتاب در رانندگی و رانندگی در شرایط خاص موضوعات تشکیل‌دهنده پویش چشم به راهیم است که تلاش می شود با استفاده از قابلیت رشته‌های هنری به مخاطبان ارائه شود.
 غلامی افزود: اجرای نمایش های آیینی و سنتی بومی و ملی با استفاده از تکنیک های مختلف نمایش‌های کاربردی، استندآپ کمدی، اجرای قطعات موسیقی سنتی و برگزاری مسابقه عکس از جمله برنامه های این پویش است که تا سیزدهم فروردین1403 توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان برگزار می شود.
سید شهرام کهریزی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه هم از اجرای پویش چشم به راهیم در سفرهای نوروزی به استان کرمانشاه در  محور کنگاور صحنه سه راهی نهاوند مجتمع خدمات رفاهی آناهیتا خبر داد .  وی افزود: رویکرد اصلی این پویش ایجاد توجه و انگیزه در همراهان راننده (سر نشینان وسایل نقلیه) در ایفای نقش حداکثری مؤثر و هوشمندانه در تحقق سفر ایمن جاده‌ای است.
وی افزود : در پویش چشم به راهیم، بر اساس ویژگی‌های فرهنگی و بومی، برنامه‌های متنوعی از قبیل اجرای سفره هفت سین متناسب با صنایع دستی و شاخصه‌های گردشگری استان و منطقه، اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی و بومی و ملی، اجرای نمایش‌های ایمنی ویژه کودکان توسط گروه حرفه‌ای، برگزاری مسابقه عکس سلفی، نمایش کلیپ‌های ایمنی و فیلم جاذبه‌های شهر‌ها با پذیرایی از مسافران تدارک دیده شده است.
«جواد حق‌لطفی»، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین نیز گفت : پویش سراسری «چشم‌به‌راهیم» برای سومین سال متوالی در ایام نوروز در یکی از مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌شهری این استان اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: این پویش در دوسال گذشته با عنوان پویش همراهان سفر ایمن اجرا شده و با توجه به تجربیات مثبت از برگزاری آن، امسال نیز با نام پویش «چشم‌به‌راهیم» در قالب مجموعه‌ای از برنامه‌ها و اقدامات ترکیبی و بین‌رشته‌ای از ۲۵ اسفند به مدت ۱۸ روز در مجتمع خدماتی رفاهی آفتاب درخشان صحرا واقع در آزادراه قزوین- زنجان اجرا می شود .
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین گفت: اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی بومی و ملی با استفاده از تکنیک‌های مختلف نمایش‌های کاربردی، استندآپ کمدی، اجرای قطعات موسیقی سنتی و برگزاری مسابقه عکس از جمله برنامه‌های این پویش است که تا سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در مجتمع خدماتی رفاهی آفتاب درخشان صحرا ادامه دارد.

۱۵ دقیقه استراحت در ازای هر
۲ ساعت رانندگی
«ایوب کرد»، مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان به عنوان استانی که همواره آمار تلفات جاده‌ای در آن بسیار زیاد بوده است در این خصوص اظهار داشت: پویش چشم به راهیم، همزمان با سراسر کشور از ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه این طرح در مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی جنب پلیس راه زاهدان- بم در قالب برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی اجرا می‌شود، افزود: کمک به افزایش ایمنی سفرهای نوروزی برای استفاده‌کنندگان از خودروهای شخصی و حمل ونقل عمومی و ترغیب رانندگان به توقف وسایل نقلیه درطول سفر با هدف رفع خستگی ناشی از رانندگی طولانی، اشاعه و پاسداشت ارزش‌های دینی و مذهبی در طول سفر با توجه به تلاقی ماه مبارک رمضان و نوروز، ارتقای دانش عمومی جامعه در خصوص فرهنگ ایمنی و فرهنگ درست رانندگی و به کارگیری هنر در خدمت ایمنی برای ایجاد جاذبه‌های جاده‌ای از مهم‌ترین اهداف این پویش است.
کرد در خاتمه یادآور شد: ۱۵ دقیقه استراحت در ازای هر دو ساعت رانندگی می‌تواند بسیاری از حوادث جاده‌ای را کاهش دهد و بهترین محل برای توقف و استراحت مجتمع‌های خدمات رفاهی و ایستگاه‌های اجرای طرح پویش همراهان سفر است.

جستجو
آرشیو تاریخی