رژیم صهیونیستی پیشنهاد جدید حماس برای آتش‌بس را رد کرد

تل‌آویو در باتلاق جنگ طلبی

حماس در بیانیه روز پنجشنبه خود از ارائه جزئیات در خصوص طرح پیشنهادی‌اش خودداری کرده بود، اما رویترز صبح دیروز مهم‌ترین مفاد پیشنهاد حماس برای آتش‌بس در غزه را در دو مرحله فاش کرد.

حسین فاطمی
خبرنگار


در شرایطی که به نظر می‌رسد بن‌بست جدی در مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس غزه شکل گرفته است، حماس شامگاه پنجشنبه اعلام کرد، چشم‌انداز جامعی از توافق آتش‌بس در نوار غزه به میانجیگران مصر و قطر ارائه کرده‌اند. اما همان طور که انتظار می‌رفت، این روزنه امید با پاسخ رد تل‌آویو خیلی سریع بسته شد.
به گزارش ایسنا، حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در چهارچوب پیگیری روند مذاکرات از طریق برادران میانجی مصر و قطر، برای توقف تجاوز به مردم ما در غزه، امداد‌رسانی و کمک به آنها، بازگشت آوارگان به محل سکونت خود و خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه، دیدگاه کاملی به برادران ارائه کرده‌ایم.» به گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، این جنبش مقاومت تأکید کرد: «دستیابی به توافق اکنون به موضع اشغالگران و میزان فشار امریکا بر نتانیاهو بستگی دارد.»
حماس در بیانیه روز پنجشنبه خود از ارائه جزئیات در خصوص طرح پیشنهادی‌اش خودداری کرده بود، اما رویترز صبح دیروز (جمعه) مهم‌ترین مفاد پیشنهاد حماس برای آتش‌بس در غزه را در دو مرحله فاش کرد. بر اساس این گزارش، مرحله اول پیشنهاد حماس شامل آزادی زنان، کودکان، سالمندان و اسرائیلی‌های بیمار در ازای آزادی تعدادی از ۷۰۰ تا یکهزار اسیر فلسطینی است. این پیشنهاد شامل سربازان زن اسرائیلی نیز می‌شود. در این پیشنهاد همچنین تصریح شده است، تاریخ نهایی آتش‌بس دائمی و خروج اشغالگران از نوار غزه پس از پایان مرحله اول توافق خواهد شد، مشروط بر اینکه در مرحله دوم تمامی اسرا از دو طرف آزاد شوند.
 
از رد طرح حماس تا آغاز گام اول برای حمله به رفح
با وجود ارائه طرح جدید حماس برای پایان جنایت در غزه، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: «پیشنهاد آتش‌بس جدید همچنان بر اساس خواسته‌های غیرواقعی است.» این در حالی است که پیش‌تر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرده بود، اگر اشغالگران از ناسازگاری خود دست بردارند، فرصتی برای دستیابی به توافقی چند مرحله‌ای در مورد تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه وجود دارد. در این بین یک منبع مصری در مصاحبه‌ای با العربی الجدید خاطرنشان کرد: «راه‌حلی در افق تحقق آتش‌بس وجود دارد، اگر چه برای فعال کردن توافق، توقف حملات و تلاش برای تبادل اسیران به سطح لازم نرسیده‌ است.» این منبع اظهار داشت: «در ساعات آینده تحت فشار دولت ایالات متحده درباره آتش‌بس تغییر نسبی در موقعیت اسرائیل ایجاد خواهد شد.»
با وجود این، ارتش اسرائیل همزمان می‌گوید که پیش از حمله زمینی برنامه‌ریزی شده به رفح، مصمم است، آوارگان فلسطینی را از این شهر در جنوب غزه به مناطق دیگری منتقل کند که آن را «جزایر بشردوستانه» توصیف کرد. این در حالی است که بر اثر حملات زمینی و هوایی مکرر، این مناطق به طور جدی آسیب دیده‌اند اما ارتش اسرائیل تأکید می‌کند که به مردم کمک و اسکان موقت داده خواهد شد. این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش‌تر امریکا گفته بود، اسرائیل باید قبل از انجام چنین عملیاتی در رفح نشان دهد که برنامه‌ای برای محافظت از غیرنظامیان دارد.
 
چراغ سبز واشنگتن برای حمله به رفح
به‌رغم ادعاهای واشنگتن و به دنبال جدیت بی‌بی برای حمله به رفح، نشریه پولیتیکو در گزارشی می‌نویسد، مقامات ارشد امریکایی، خصوصی به همتایان صهیونیست خود گفته‌اند، دولت «جو بایدن» به‌ جای جنگی همه‌جانبه، می‌تواند از طرحی که «بیشتر شبیه به عملیات ضدتروریسم» است و مقامات ارشد جنبش حماس را در رفح هدف قرار می‌دهد، حمایت کند. دولت امریکا همچنان درگیر این است که چه نوع تجاوزی از رژیم اشغالگر را می‌تواند در شهر رفح بپذیرد، در حالی‌ که مقامات امریکایی خوب می‌دانند، رژیم صهیونیستی دنبال «نابودی چهار گردان حماس در شهر رفح» است.
نشریه پولیتیکو به نقل از چهار مقام امریکایی نوشته است: «مقامات ارشد امریکایی در جریان یک مکالمه خصوصی به اسرائیل پیام داده‌اند که می‌توانند از طرحی که بیشتر شبیه به عملیات ضدتروریسم است تا جنگی همه‌جانبه، حمایت کنند. مقامات امریکایی استدلال می‌کنند که این امر تلفات غیرنظامیان را به حداقل می‌رساند، حماس را تضعیف کرده و از صحنه‌هایی که منجر به تحریک افکار عمومی در مورد کمپین اسرائیل و نحوه مدیریت جنگ توسط بایدن شده است، اجتناب می‌کند.
دولت بایدن با موضع ریاکارانه‌اش ادعا می‌کند که می‌خواهد رژیم صهیونیستی را از حمله زمینی به شهر رفح و کشتار غیرنظامیان منصرف کند و بیشتر روی رهبران جنبش حماس متمرکز شود. نشریه پولیتیکو ابتدا گزارش داد که بایدن در صورت وقوع حمله‌ای بزرگ به رفح، برخی از کمک‌های نظامی آینده به رژیم صهیونیستی را مشروط می‌کند، هر چند «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا گفت که این و سایر داستان‌های مشابه «گمانه‌زنی ناآگاهانه» هستند.
یک مقام صهیونیستی هم به شرط آنکه نامش فاش نشود، درباره این مسأله حساس صحبت کرد و مدعی شد: «جای شکی نیست که نیروهای اسرائیلی نوعی عملیات را آغاز خواهند کرد. ما در این جنگ بدون شکست گردان‌های حماس در رفح نمی‌توانیم پیروز شویم.» در این بین ناتان ساکس، مدیر مرکز سیاست خاورمیانه در مؤسسه بروکینگز می‌گوید: «تجزیه و تحلیل اینکه یک حمله بزرگ چه چیزی را به دنبال خواهد داشت، مهم است. فکر نمی‌کنم با گذشت زمان اسرائیل از تعقیب رهبران حماس در رفح چشم‌پوشی کند، اما ممکن است منتظر بماند و با توجه به مخالفت‌های امریکا، عملیات هدفمندتر و شاید کمتر آسیب‌رسان یا مجموعه‌ای از عملیات‌ کوچک‌تر را انجام دهند.»
 
واقعیت‌هایی که با خواست اشغالگران در تضاد است
اگر چه رژیم صهیونیستی در یک خطای محاسباتی این تصور را دارد که می‌تواند از موضع برتر برای حماس تعیین تکلیف کند و با اشغال رفح تنها یک گام تا پیروزی فاصله دارد که واقعیت‌های میدانی درست خلاف این را نشان می‌دهد. در همین باره روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از برآوردهای امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت: هنوز بین ۴ تا ۶ هزار مبارز حماس در مرکز و شمال نوار غزه حضور دارند. برآوردهای صهیونیست‌ها حکایت از آن دارد که کاهش نیروهای اشغالگر در غزه و نبود نیرویی برای پر کردن این خلأ منجر به کنترل مجدد نظامی و اداری حماس بر نوار غزه خواهد شد. در فوریه گذشته، روزنامه هاآرتص از منابع نظامی، رسانه‌ای و سیاسی رژیم صهیونیستی نوشت که گزارش‌ها در روزهای اخیر در مورد از سرگیری درگیری‌ها در شهر غزه و مناطق شمالی نوار غزه افزایش یافته‌ است که اشاره دارد به اینکه حماس و بقیه گروه‌های فلسطینی توانایی خود را در آن مناطق تجدید کرده‌اند.
به دنبال این نکته و با عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از محله «حمد» در خان‌یونس، فرمانده تیپ کماندوی این ارتش جزئیات تازه‌ای از وضعیت سربازانش در خان‌یونس ارائه و اذعان کرد که نیروهایش در آنجا با تقابلی بی‌سابقه مواجه شدند. «عومر کوهن» فرمانده تیپ نیروهای کماندوی ارتش رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در گفت‌و‌گویی با روزنامه «هاآرتص» اعتراف کرد، نیروهایش در محله «حمد» خان‌یونس شاهد جنگی بودند که در هیچ جای دیگری از نوار غزه آن را مشاهده نکرده بودند. این فرمانده ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی اذعان کرد: «محله حمد مملو از نیروهای فلسطینی و تجهیزات جنگی بسیار پیشرفته از جمله بمب‌های انفجاری سطح بالایی بود که علیه نیروهای ما استفاده می‌شدند.»علاوه بر آنچه ذکر شد، گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، در ویدیویی به تاریخ هفت مارس پرتابگر جدیدی را با نام شهیدان خیری علقم و عدی التمیمی رونمایی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی