صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

روز جهانی زن به بستری برای اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تبدیل شد

جهان در اندوه زنان فلسطین

در امریکا صدها نفر از مردم کلان‌شهرهای نیویورک و واشنگتن، تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند. در نیویورک نیز تظاهرات مردم با یورش نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد .

امیر  فرشباف
خبرنگار


هشتم مارس، روز جهانی زن که نماد یادبود حقوق نقض شده زنان و مبارزه با تبعیض جنسیتی در غرب شناخته می‌شود، امسال مانند اکثر مناسبت‌ها تبدیل به بستری برای اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و وضعیت وخامت‌بار زنان فلسطینی شد. در بسیاری از پایتخت‌ها و شهرهای سراسر جهان راهپیمایی‌هایی با تمرکز بر ضرورت توقف جنگ برگزار شد.
 
دستگیری حامیان فلسطین در امریکا
در امریکا صدها نفر از مردم کلان‌شهرهای نیویورک و واشنگتن، تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند. روز شنبه در نیویورک تظاهرات مردم با یورش نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و طبق اعلام منابع رسانه‌ای، حدود ۲۰ نفر از حاضران توسط پلیس دستگیر شدند. همچنین گفته می‌شود تظاهرات‌کنندگان مخالف رژیم صهیونیستی در نیویورک با حرکت به سوی دفتر آدریانو اسپیلات عضو مجلس نمایندگان خواستار حمایت از فلسطین شدند.
در واشنگتن نیز صدها نفر مسیر منتهی به کنگره را که قرار بود جو بایدن رئیس‌جمهور این‌کشور در آن سخنرانی کند، مسدود کرده و خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند. به گزارش شبکه تی‌آرتی، خیابان پنسیلوانیا واقع در مسیر حرکت کاروان بایدن به سوی کنگره از سوی صدها تظاهرات‌کننده بسته شد. تظاهرات‌کنندگان حامی فلسطین با در دست گرفتن پرچم‌های بزرگ فلسطین و شعارهایی با مضمون آتش‌بس فوری در غزه، در این خیابان تحصن کردند. گفتنی است سخنرانی جو بایدن در کنگره امریکا به‌دلیل تظاهرات اعتراض‌آمیز با تأخیر انجام شد.
اما در امریکای جنوبی در کلمبیا، رئیس‌جمهور گوستاو پترو پس از تظاهرات اعتراضی روز 8 مارس در این‌کشور، به تظاهرات‌کنندگان حامل پرچم فلسطین واکنش نشان داد. به گزارش العالم، پترو در پیامی که در شبکه اجتماعی «ایکس» به‌اشتراک گذاشت، نوشت: حکومت ما با هر نوع نسل‌کشی مخالف است. در فلسطین نسل‌کشی وجود دارد و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر «اسرائیل» مرتکب آن می‌شود. محکوم کردن نسل‌کشی به معنای یهودستیزی نیست، بلکه بیانگر انسانیت است... ایالات متحده تعیین‌کننده سیاست خارجی ما نیست.
 
قاره سیاه در کنار نوار غزه
در قاره آفریقا، مردم در کشورهای تونس و موریتانی در حمایت از زنان فلسطینی به خیابان‌ها آمدند و با سر دادن شعارهایی مانند «محاصره غزه باید شکسته شود» و «ملت خواهان جرم‌انگاری رابطه با تل‌آویو هستند» خواستار توقف جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه شدند. به گزارش تسنیم به نقل از القدس العربی، زنان تونسی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی زن، با برپایی تظاهراتی در پایتخت به حمایت از زنان فلسطینی ساکن نوار غزه برخاستند و خواستار توقف حملات ارتش صهیونیستی به این باریکه شدند. این تظاهرات با شعار «مبارزه زنان بدون آرمان فلسطین وجود ندارد» عصر روز جمعه به دعوت فعالان جامعه مدنی تونس برگزار شد.
همچنین طبق گزارش راشاتودی، تظاهرات‌کنندگان در تونس خواستار اخراج سفرای کشور‌های غربی شدند. زنان در موریتانی نیز به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی زن با برگزاری راهپیمایی در نواکشوت (پایتخت) خواستار توقف حملات نظامیان صهیونیستی به نوار غزه و کمک‌رسانی فوری به ساکنان آنجا شدند.
 
خیزش در قاره سبز
در اروپا در چندین کشور، ازجمله انگلیس، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا تظاهرات روز جهانی زن تبدیل به روز زنان غزه شد و در برخی مناطق، دخالت پلیس و یورش حامیان رژیم صهیونیستی، روند مسالمت‌آمیز راهپیمایی‌ها را به خشونت کشید. در پاریس حامیان رژیم صهیونیستی به کاروان طرفداران فلسطین با گاز اشک‌آور و باتوم حمله کردند و در مادرید پایتخت اسپانیا، تجمع بزرگی از مردم برای اعلام همبستگی با زنان فلسطینی و محکوم کردن حملات اشغالگران به خیابان‌ها آمدند. زنان و مردان آلمانی نیز در اعتراض به جنایات رژیم اسرائیل در غزه تظاهرات اعتراضی برپا کرده و خواهان پایان یافتن جنایات جنگی صهیونیست‌ها شدند. به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، در ایتالیا هزاران زن و بسیاری از مردان در مرکز شهر «رم»، پایتخت ایتالیا، راهپیمایی کردند و علیه تبعیض و خشونت جنسیتی علیه زنان، با تمرکز بر مردمی که در غزه به دلیل جنگ رنج می‌برند، تظاهرات کردند. در میان تظاهرات‌کنندگان، بسیاری از فعالان حامی فلسطین خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند.
اما در انگلیس روز 9 مارس، تظاهرات محکومیت اسرائیل، با اعتراض نمادین شهروندان به پلیس این کشور همراه شد. به گزارش دیلی تلگراف، حامیان فلسطین در لندن به نشانه اعتراض به سرکوب تظاهرات حمایت از فلسطین توسط پلیس این کشور، با لباس نظامی و سپر ضدشورش و کلاه ایمنی به خیابان آمدند.
گفتنی است که دولت انگلیس با برچسب افراط‌گرایی به حامیان فلسطین و تدوین قوانینی که اعتراض مدنی مسالمت‌آمیز را دشوار کرده است، سعی دارد زمینه سرکوب اعتراضات را فراهم کند. به گزارش گاردین به نقل از کمپین همبستگی فلسطین (PSC)، پلیس «متروپولیتن» لندن که وظیفه آن مقابله با گروه‌های تروریستی است، نقشه‌ای ارائه کرده که شرکت‌کنندگان در تظاهرات برای جلوگیری از نقض بند 12 قانون نظم عمومی مصوب سال 2023 باید از آن پیروی کنند. این نقشه مسیرهای راهپیمایی را معین می‌کند.
با این حال، برخی مقامات دولتی مانند خانم سارا خان، مشاور دولت در زمینه انسجام اجتماعی، اذعان دارند که نمی‌توان حامیان فلسطین را افراط‌گرا و حرکت‌های اعتراضی آنان را «راهپیمایی نفرت» خواند. خانم سارا خان در گفت‌و‌گو با گاردین تصریح کرد: «آنچه در چند هفته گذشته واقعاً من را ناراحت کرد، نوعی استدلال بود که طی آن، همه حامیان فلسطین را اسلام‌گرای افراطی می‌خواند. من فکر می‌کنم که این منصفانه نیست. برخی از شرکت‌کنندگان، فقط فعالان ضدجنگ هستند.»
 
همدردی آسیا با فلسطین
ملل سراسر غرب آسیا نیز طی روزهای جمعه و شنبه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و تداوم جنایات جنگی این رژیم را محکوم کردند. به گزارش العالم، هزاران اردنی پس از نماز جمعه در راهپیمایی گسترده مردمی به دعوت «مجمع ملی حمایت از مقاومت و حفاظت از میهن» در شهر امان برای محکوم کردن نسل‌کشی مردم فلسطین مشارکت کردند. در یمن نیز نمازگزاران در صنعاء راهپیمایی میلیونی برگزار کردند. به گزارش مهر، شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی از عملیات نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی، امریکایی و انگلیسی حمایت کرده و در بیانیه‌ای تأکید کردند که بدون خستگی به راهپیمایی‌ها و فعالیت‌های حمایتی خود از ملت فلسطین ادامه می‌دهند. مردم بحرین نیز روز شنبه در حمایت از مردم مظلوم غزه و محکومیت جنایات نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه آنها تظاهرات کرده و خواهان قطع روابط حکومت بحرین با این رژیم و برچیده شدن سفارت آن در منامه شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی