اوکراین مطرح کرد

هیچ موشک ایرانی در اختیار روسیه نیست


سناریوسازی جدید خبرگزاری رویترز که چند روز پیش به نقل از منابع خبری بی‌نام مدعی شده بود، ایران شمار زیادی موشک‌های قدرتمند بالستیک را به روسیه فرستاده است، از سوی جمهوری اسلامی رد شد؛ ادعایی که حتی «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، نیز در واکنش به آن گفت که امریکا هنوز شواهدی دایر بر تأیید انتقال این موشک‌ها از ایران به روسیه ندیده است. با این حال این مقام امریکایی در موضع‌گیری خود ادعا کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سپتامبر ۲۰۲۳ میزبان «سرگئی شایگو»، وزیر دفاع روسیه بود و موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد خود را به نمایش گذاشت. «کربی» در تکمیل ادعاهای خود با اشاره به اینکه این اولین نمایش عمومی موشک بالستیک ایران به یک مقام ارشد روس از سال ۲۰۲۲ است، هشدار داد که در صورت تأیید موضوع ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، تهران با واکنش سریع و شدید جامعه بین‌المللی مواجه خواهد شد.
این در حالی است که بودانوف، رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین هم ضمن تکذیب تحویل موشک های بالستیک ایرانی به روسیه گفت: هیچ موشک (ایرانی در اختیار روسیه) نیست. تمامی این اخبار نادرست است.
رویترز به نقل از سه منبع ایرانی ادعا کرده که جمهوری اسلامی حدود ۴۰۰ موشک که اکثر آنها از خانواده موشک‌های کوتاه‌برد فاتح-۱۱۰، ازجمله ذوالفقار هستند، به روسیه داده است. بر اساس این گزارش ادعایی، ارسال این موشک‌ها از اوایل ماه ژانویه در راستای توافقی که بین مقامات اجرایی ایران و روسیه در اواخر سال گذشته میلادی شکل گرفت، آغاز شده است.
 
پیشتاز در سناریوسازی
ادعای واهی رویترز درحالی که پیشتر پیشتاز خبرسازی درباره ارسال پهپادهای نظامی ایران به روسیه برای کمک به این کشور در جنگ اوکراین شده بود، فارغ از موج‌سواری امنیتی و روانی غرب علیه ایران و روسیه به عنوان دو متحد منطقه‌ای نیست که زیر سایه وضعیت متزلزل ایالات متحده و شرکای اروپایی‌اش در زمین جنگ اوکراین و تنش‌های جاری در خاورمیانه شکل گرفته است. بویژه فرسایشی شدن جنگ حماس و اسرائیل و پیچیده‌تر شدن وضعیت این رژیم، حمایت تسلیحاتی و نظامی امریکا از اوکراین را هم از خود متأثر کرده است، بنابراین انتظار می‌رفت محافل غربی برای سرپوش گذاشتن بر این وضعیت، به سناریوسازی روی بیاورند.
 
جلوگیری از دامن زدن به جنگ
اینچنین بود که نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ادعاهای مطرح شده مبنی بر فروش موشک‌های بالستیک به روسیه را رد کرد. نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد: «علی‌رغم اینکه هیچ محدودیت قانونی برای فروش موشک‌های بالستیک وجود ندارد، ایران از نظر اخلاقی موظف است از معاملات تسلیحاتی در طول درگیری روسیه و اوکراین برای جلوگیری از دامن زدن به جنگ خودداری کند.» در ادامه این پیام آمده است که چنین رویکردی از سوی تهران ریشه در پایبندی ایران به قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد دارد. محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صادرات برخی موشک‌ها، پهپادها و سایر فناوری‌های ایران در ماه اکتبر سال گذشته به پایان رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی