با نهایی شدن لیست‌های انتخاباتی جریان‌های گوناگون در پایتخت، فضای سیاسی وارد مرحله‌ای جدید شد

رقابت داغ 4 لیست انتخاباتی در تهران

مرحله اصلی ماراتن انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز چهارشنبه با آغاز فرصت تبلیغات نامزدها آغاز شد. میدان رقابتی که حضور طیف متنوعی از احزاب و تشکل‌های اصولگرا، اعتدالی و اصلاح‌طلب در آن نشانه روشنی از شکست جبهه ایران‌ستیزان بود؛ معاندانی که تلاش داشتند با تبلیغات گسترده وجه مردم سالارانه و چندصدایی رایج در نظام جمهوری اسلامی را تخطئه کنند و مردم را از اثرگذاری آرای خود برای تغییر و اصلاح امور ناامید کنند.
انتخابات مجلس دوازدهم در روند برگزاری از 16 مرداد با پیش ثبت‌نام حدود 49 هزار نفر آغاز شد. بررسی صلاحیت‌های اولیه این تعداد را به حدود 25 هزار نفر کاهش داد و در ادامه بررسی صلاحیت‌ها در سه مرحله هیأت‌های اجرایی، هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان عدد نهایی داوطلبان تأیید صلاحیت شده را به بیش از 15 هزار نامزد حاضر در انتخابات رساند.
در مرحله تأیید صلاحیت‌ها بویژه در شورای نگهبان که مسئولیت بررسی مجدد و رسیدگی به اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده را داشت آنچه سرلوحه قرار داشت این توصیه جدی رهبر معظم انقلاب بود که خواستار«مشارکت قوی‌ و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» انتخابات شدند و در تبیین دومین عنصر برگزاری انتخابات پرشور یعنی رقابت واقعی سیاسی، گفتند: «میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی-اقتصادی-فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند.» بر اساس این توصیه، شورای نگهبان تعداد قابل توجهی از داوطلبانی را که در مراحل پیش از این شورا مورد رد یا عدم احراز واقع شده بودند به گردونه رقابت انتخاباتی بازگرداند.
این در حالی بود که شدت حساسیت‌های این شورا بویژه در مورد سلامت مالی داوطلبانی که ممکن است بر کرسی نمایندگی مجلس آینده بنشینند به نحوی بود که در حدود 90 نماینده کنونی مجلس نتوانستند از زیر ذره‌بین این حساسیت عبور کنند.

رقابت جدی فهرست‌های انتخاباتی
فصل مهم دیگری که در انتخابات مجلس دوازدهم رقم خورد شکل‌گیری فهرست‌های انتخاباتی بود که به واسطه مشخص بودن رویکرد و گفتمان حاکم بر تشکل‌های حامی‌شان کار مردم در انتخاب نماینده مورد اعتمادشان را تسهیل می‌کند و برگزیدن فرد یا افرادی که مطالبات اقشار مختلف را مورد توجه قرار دهند ممکن می‌سازد.
معرفی فهرست‌ها در این دوره متفاوت از ادوار گذشته انجام شد. انتخابات مجلس دوازدهم این ویژگی را دارد که دولت مستقر از هیچ جریان مشخصی حمایت نمی‌کند و بر خلاف ادوار گذشته هیچ حزب دولت‌ساخته‌ای قرار نیست برای کسب سهمی از مجلس وارد رقابت شود. در این دوره از انتخابات همچنین از دوقطبی اصلاح‌طلب و اصولگرا که سبب می‌شد هر دو جریان در تجمیع نیروهای خود و برنده شدن در مقابل هم به فهرست واحد متوسل شوند خبری نیست.
به همین دلیل بر خلاف گذشته در این دوره اصولگرایان دست کم با سه فهرست عمده شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی، لیست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء)، لیست مشترک شورای ائتلاف انقلاب اسلامی (شانا) و جبهه پایداری در کنار دو فهرست جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت و لیست جبهه صبح ایران در مقابل تک فهرستی که با عنوان «صدای ملت» مورد حمایت احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالگرا قرار دارد وارد گود شده‌اند.
طیفی از اصلاح‌طلبان هم که ذیل جبهه اصلاحات ایران خود را تعریف می‌کنند و از حامیان جدی دولت گذشته و به تبع وارث شکست‌ها و ناکارآمدی‌های آن بودند از ابتدا ترجیح دادند با توسل به بهانه‌هایی از حضور در انتخابات خودداری کنند. اجتناب آنها از قرار گرفتن در برابر رأی مردم که از همان ابتدا با منع کردن نیروهایشان از حضور یافتن در مرحله پیش ثبت‌نام آغاز شده بود در ادامه با ادعای تکراری رد صلاحیت ادامه یافت.

بار دیگر فصل انتخاب مردم
با وجود همه این مقدمات واضح است که انتخابات بی‌یمن حضور مردم و آرای‌شان به غایت متعالی خود نخواهد رسید. مشارکت مردم در تعیین سرنوشت‌شان و شکل دادن به نهادی همچون مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد عالی قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین در کشور آن خواست نهایی است که باید امیدوار بود در بزنگاه مهم این روزهای تاریخ ایران به خوبی محقق شود. ایران امروز به عنوان قدرت اثرگذار در معادلات خاورمیانه مبتلا به جنگ و جنایت رژیم صهیونیستی مطمع دشمنانی است که برای فاصله انداختن میان مردم و نظام بر آمده از انقلاب‌شان به کمین نشسته‌اند. پس از تحقق عنصر رقابت که بی‌شک ممکن بود با سیاست اجتنابی اختیار نکردن برخی احزاب حتی بیش از این محقق شود حالا آنقدر جدی هست که لایق مشارکت آحاد مردم و دلسوزان واقعی آینده ایران باشد.

تمهیدات فراجا  برای تأمین امنیت انتخابات
سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا درباره وظایف و مأموریت‌های پلیس برای حفظ امنیت انتخابات، گفت: بر اساس ماده ۱۹ و ۶۸ قانون انتخابات، تأمین نظم انتخابات برعهده پلیس است و در این راستا پلیس با به‌ کارگیری ۱۹۰ هزار نیرو و با کمک سایر دستگاه‌های امنیت‌ساز از جمله بسیج و آماده‌باش کامل در مرزها نسبت به امنیت انتخابات اقدام می‌کند. وی با بیان اینکه پلیس تا مشخص شدن نتایج انتخابات در کنار مردم حضور دارد، ادامه داد: آماده‌باش یگان‌های ویژه پلیس جزو دیگر اقدامات پلیس در حوزه حفاظت انتخابات است. پلیس نه‌تنها تا پایان انتخابات بلکه تا زمان مشخص شدن نتایج در کنار مردم حضور دارد.
 
بازدید وزیر کشور از مانور آمادگی انتخابات
وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات کشور روز جمعه هفته گذشته از سومین مانور آمادگی برای برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند بازدید کرد.
در سومین و آخرین مانور اجرای انتخابات که با حضور بیش از 3 هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رأی برگزار شد، تمامی مراحل انتخابات مرور شد. در بازدید «احمد وحیدی» وزیر کشور از محل استقرار کارشناسان مربوطه، گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه شد و از نزدیک آمادگی‌های فنی برای روز انتخابات، مورد بررسی قرار گرفت.
 
فهرست حوزه‌های انتخابیه و تعداد کرسی‌ها در مجلس دوازدهم منتشر شد
اسامی حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور و تعداد کرسی‌های هر حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی از سوی وزارت کشور منتشر شد.
طبق این فهرست، استان‌های آذربایجان شرقی 19، آذربایجان غربی 12، اردبیل 7، اصفهان 20، البرز 3، ایلام 3، بوشهر 4، تهران با احتساب نمایندگان اقلیت‌های مذهبی 39، چهارمحال و بختیاری 4، خراسان جنوبی 4، خراسان رضوی 18، خراسان شمالی 4، خوزستان 18، زنجان 5، سمنان 4، سیستان و بلوچستان 8، فارس 18، قزوین 4، قم 3، کردستان 6، کرمان 10، کرمانشاه 8، کهگیلویه و بویراحمد 3، گلستان 7، گیلان 13، لرستان 9، مازندران 12، مرکزی 7، هرمزگان 5، همدان 9 و یزد 4 کرسی نمایندگی در خانه ملت دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی