مدیران فرهنگی ازبیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران بازدید کردند

رسانه باید چشم بینای جامعه باشد

ندا سیجانی/ محمود سالاری معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید ازغرفه «ایران» در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، درباره اثرگذاری این نمایشگاه درجذب مخاطب اظهار داشت:«ابتدا عرض خسته نباشید دارم به دوستان خوبمان در معاونت رسانه و تبلیغات، چراکه کار شایسته‌ای انجام گرفته است.
چند سالی بود که برگزاری این نمایشگاه متوقف شده بود وخلأ آن احساس می‌شد.»
او در ادامه افزود: «رسانه‌ها چه درعرصه مکتوب وچه مجازی، بایستی به جامعه حس بدهند تا این احساس در جامعه شکل بگیرد که مجموعه‌هایی هستند که رصد و پایش می‌کنند و این رصد و پایش در جامعه منعکس می‌شود.
در واقع رسانه باید چشم بینای جامعه باشد و چنین مجموعه‌هایی چون نمایشگاه رسانه در شکل‌گیری این اتفاق‌ها اثر‌گذار است.
به این دلیل که ممکن است به سبب عدم دسترسی به رسانه‌ها، چه در فضای مجازی و چه مکتوب، هیچگاه فرصت تعامل و گفت‌و‌گو و بیان احساس به وجود نیاید اما مجموعه‌هایی چون نمایشگاه رسانه در ایجاد چنین اتفاقاتی تأثیرگذار خواهد بود و همان‌طور که اشاره شد این مجموعه نمایشگاهی که به‌صورت جشنواره برگزار می‌شود می تواند این احساس را به راحتی ایجاد کند.
ضمن اینکه گاهی اوقات سوء‌تفاهم‌هایی در ذهن افراد به وجود می‌آید که با حضور در این نمایشگاه‌ها و گفت‌و‌گوی رودررو می‌تواند برطرف شود.»
سالاری درباره آشتی هنرمندان با چنین رویدادهایی چون نمایشگاه رسانه اظهار کرد: «به عقیده من در این زمینه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی دارند تا با دعوت از هنرمندان شور و انگیزه ایجاد شود.
 به این دلیل که برخی ازهنرمندان رسانه‌گریز هستند و علاقه‌ای به مواجه شدن با رسانه ندارند. تعداد دیگری از هنرمندان در رسانه‌ها حضور پیدا می‌کنند و علاقه‌مند هستند و بخشی دیگر هم سمت دیگر رسانه می‌ایستند.
بنابراین ضرورت دارد سرویس‌های فرهنگ و هنر رسانه‌ها از هنرمندان دعوت کنند تا این شور و نشاط و انگیزه در آنها ایجاد شود.
رسانه‌های رسمی همچنان محل اعتماد هستند
محمد اللهیاری، مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز در بازدید ازغرفه «ایران» درباره نمایشگاه رسانه‌های ایران بیان داشت: «گسترش شبکه‌های اجتماعی و شکل‌گیری پدیده‌ای با عنوان انسان رسانه در فضای رسانه‌ای امروز، موجب شده آدم‌ها هر کدام حامل و انتقال‌دهنده اخبار و رویدادها باشند. براین اساس ممکن است این تصور به وجود آید از اهمیت خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب یا رسانه‌های رسمی کاسته شده است، اما واقعیت این است در فضای رسمی کشور و در فضای تعاملات بین‌المللی، همچنان رسانه‌های رسمی محل اعتماد هستند و دولت‌ها روابط خود را براساس اخباری که از طریق رسانه‌های رسمی منتشر می‌شود تنظیم می‌کنند.»
او در ادامه افزود: «در همه سال‌هایی که نمایشگاه مطبوعات یا نمایشگاه رسانه‌ها برگزارشد، محل آمدوشد سیاسیون و پاسخگویی آنها به رسانه‌ها و محل آمدوشد گروه‌ها و چهره‌های مرجع و نخبه در حوزه‌های ورزش، فرهنگ و هنر و... بوده است و توانسته بود شور و شوقی در فضای دانشگاهی و فضای نخبگی برای حضور در نمایشگاه مطبوعات به وجود آورد.
براین اساس با توجه به 6سال وقفه، طبیعی است به جهت ذهنی و روحی با آنچه که در گذشته بوده، قدری فاصله وجود داشته باشد. اما تداوم برگزاری این نمایشگاه درسال‌های آتی کمک خواهد کرد آن شور و هیجانی که در بین دانشجویان، گروه‌های نخبه و گروه‌های مرجع و مدیران ارشد و سیاسیون ایجاد شده بود بار دیگر بازگردد. بنابراین بایستی برگزاری نمایشگاه رسانه را در افزایش شفافیت، افزایش پاسخگویی و برگزاری مجدد آن را به فال نیک گرفت.»
مدیرعامل بنیاد رودکی درباره ارتباط هنرمندان با رسانه و چنین مجموعه‌هایی اظهار داشت: «درگذشته چهره‌های شاخص فرهنگی، هنری، ورزشی و ادبی در نمایشگاه مطبوعات حاضر بودند و دراین دوره می تواند میهمانی را برای حضور در نمایشگاه دعوت کند و این هنرمندان حتماً حرف‌های گفتنی بسیار و انتقادات و پیشنهاداتی خواهند داشت.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی