اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

ایران رتبه اول کشفیات مواد مخدر دنیا

تنظیم: یوسف حیدری/   ایران رتبه اول کشفیات مواد مخدر را در دنیا به خود اختصاص داده و در این زمینه فاصله زیادی با دیگر کشورها دارد. 92 درصد تریاک، 57 درصد مرفین و 27 درصد هروئین جهان را ایران کشف می‌کند و کشور ما همواره در خط مقدم مبارزه جهانی با مواد مخدر قرار داشته است. طالبان ادعایی مبنی بر کاهش کاشت خشخاش در افغانستان را مطرح کرده‌اند. ما از هر اقدامی که به کاهش کشت و تولید مواد مخدر درافغانستان منجر شود استقبال می‌کنیم. منتها تا الان نتیجه‌ای حاصل نشده است. یعنی کشفیات و اطلاعات ما این را نشان نمی‌دهد. مسئولان طالبان اعلام می‌کنند این مواد مخدری که در حال حاضر وجود دارد محصول انبارهای موجود است و آنها نیز تمام می‌شود. بارها اعلام کرده‌ایم از هرگونه اقدامی در جهت کاهش کشت مواد مخدر در این کشور استقبال می‌کنیم اما عملاً تا این لحظه نتیجه‌ای ندیده‌ایم. نه اطلاعات ما از افغانستان و نه کشفیات مواد مخدر در ایران این ادعای طالبان را تأیید نمی‌کند. اما در مقابل آن چیزی که مشهود است افزایش فزاینده تولید مواد مخدر صنعتی است، البته کشفیات ما مقداری کم شده ولی این نوسانات همواره وجودداشته و از این مقدار 8 درصد نسبت به سال گذشته کم شده است، ولی این نوسانات نشان‌دهنده توقف تولید مواد مخدر در افغانستان نیست. طرح یاریگران زندگی با هدف خودمراقبتی و افزایش توانمندی دانش‌آموزان و آگاهی‌بخشی آنان در برابر آسیب‌های اجتماعی اجرا خواهد شد. این طرح در بیش از 40 هزار مدرسه کشور به اجرا درآمده و نتیجه آن هم کاهش تقاضای مواد مخدر بوده است. اولویت کشور در حوزه مواد مخدر باید پیشگیری باشد. اگر موضوع مواد مخدر را در چهار حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمند‌سازی در نظر بگیریم طبیعی است اولویت اول را باید پیشگیری قرار دهیم. در این حوزه باید تمرکز بر نوجوانان و جوانان باشد که خوشبختانه در این زمینه همکاری خوبی با آموزش و پرورش داریم. طرحی به نام طرح یاریگران زندگی در آموزش و پرورش راه‌اندازی شد که در بیش از 40 هزار مدرسه به اجرا در آمده است. همچنین با راه‌اندازی طرح کانون یاریگران زندگی، آهنگ رشد مواد مخدر در حوزه دانش‌آموزی کاهش داشته و این به نظر من دستاورد خوبی است. باید تمام نهادهای فرهنگ‌ساز کمک کنند. سازمان‌هایی مثل آموزش و پرورش، آموزش عالی و وزارت ارشاد و نهادهای فرهنگ‌ساز بخصوص رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشند. آنها می‌توانند در جهت آگاهی‌بخشی، گام‌های اساسی بردارند.
اگر جوانان و نوجوانان بدانند که فرجام این کار، جز خسارت و تباهی و بدبختی چیزی نیست مطمئناً به سمت مواد مخدر نمی‌روند چون در سمت مقابل، دشمن برای ترویج مواد مخدر از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.
به طور طبیعی ما با روال عادی نمی‌توانیم با آنها مقابله کنیم و همه نهادهای فرهنگ‌ساز و ارکان کشور باید دست به دست هم بدهند؛ در این میان نقش رسانه‌ها و مطبوعات هم می‌تواند بی‌بدیل باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی